Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1072 ggr
ElinaK
0

Grönsaker

Vad ger ni för grönsaker till era marsvin? Har ni testat något som era marsvin inte tyckte om? Vilken grönsak är favoriten?

Diana61
0

Favoriter:

• Sallad i alla former
  • Gurka
  • Tomat
  • Morot
  • Vitkål
  • grönkål
  • persilja
  • paprika
  • majskolv
  • broccoli
  • blomkål
  • rå potatis
  • Kålrot

De som dom är kinkiga med är.

• vitkål
  • morötter (Lady är inte förtjust i dom)
  • tomat (Lady gillar ej tomater)
  • den vita mittsträngen på salladskålen (Lady igen)

Hoppas jag ej missat ågot.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

Favoriter: sallad, persilja, tomat, små morötter (alltså vanliga morötter fast små, inte minimorötter eller vad de kallas), vitkål, gurka…

De är inte lika förtjusta i: stora morötter, äpple, päron…

De vill inte alls äta: broccoli, paprika…

Ska jag ge dom nåt som riktigt gott godis är favoriten sallad!

ElinaK
0

mina har fått följande :

• Morot
  • potatis
  • vitkål
  • isbergssallad
  • andra salladssorter
  • tomat
  • gurka
  • paprika
  • äpplen
  • melon
  • apelsin
  • ananas
  • katrinplommon
  • broccoli
  • squash

nu tog det stopp.. kommer inte på fler.

det de ogillar : katrinplommon, vitkål

de avgudar : gurka, broccoli, melon, RÖD paprika

Diana61
0

OK, frukterna gillar mina dessa.

• Äpplen
  • Apelsiner
  • Vattenmelon
  • Honungsmelon

Jag har provat banan men dom vågar inte bita i det. Har inte provat alla fruker och bär på dom ännu.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Peppe
0

hmm..

• Sallad
  • gurka
  • paprika
  • melon (Svea gillar inte)
  • avocado (Salma gillar inte)
  • Vindruvor (Salma älskar, sigge hatar)

det är favoriterna iaf…

sen lite mindre goa saker

• vitkål
  • potatis
  • Äpple (sigge gillar inte, men dom andra tycker de e helt ok men tröttnar fort)
  • Morot (Sigge)
  • majs (Sigge)
  • banan
  • jordgubbar
  • päron

nån som lägger märke till att dom är kräsna? tja, man blir väl som man umgås…

En annan fråga. Hur mycket mat ger ni om dagen? Frukt o sånt, och brukar ni begränsa pelletsen så dom bara får ett visst mått per dag eller fri tillgång?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Diana61
0

Frukt är jag försiktig med och ger inga stora mängder av det och inte heller varje dag. Utan det blir oftast en gång i veckan. Pellets ger jag en viss mängd av varje dag, ungefär 1-2 matskedar, men jag blandar det med havre och kornkross. Hö ser jag till att dom hela tiden har och så får dom kligröt på kvällarna lite nu och då. Det händer  att ibland får det knäckebröd att knapra på och självklart så blir det gräs maskrosblad och annat gott under sommaren.Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Mina får inte pellets ofta, de får inte varje dag heller utan bara ibland och i små mängder. Jag är inte för färdigfoder och ger hellre en varierad kost. Frukt får de en/två gånger i veckan annars får de munsår och det märker man direkt om de fått för mkt. Grönsaker får de flera gånger om dagen!

Peppe
0

Haha, våra får allt om dagen. fri pellets, fritt hö, fri äpple eller morötter, och sallad på morgonen och gurka elr liknande på kvällen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ElinaK
0

Mina marsvin fick persilja för första gången häromdagen. De tyckte inget speciellt om det.. Blev lite rester kvar också.

Diana61
0

Elina, det är för att dom ej är vana med det, jag hade samma problem med ett av mina marsvin som ej var van med kligröten, men nu käkar hon lika bra som de övriga. Persiljan är ju dessutom så himla full med c-vitaminer så det vore synd om dom ej åt det. Var det den krusiga eller slätbladiga persiljan?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Den som man köper i blomkruka i mataffären, det är väl lite krusigt på kanterna? Jorå, de har käkat upp det och ska få det fler gånger, men det va ju inte direkt WOOWW vad gott! Men som du säger.. Det kanske kommer när de får smak för det hela!

Diana61
0

Japp den är det (och jag har ett helt land som jag sått i år till dom ). Dom kommer att få smak för det och då sliter dom det ur händerna på dig, för det gör två av mina tre.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Okej.. Ska nog ta o odla jag med till nästa sommar. Du får göra en artikel om det till våren så alla kan odla själva :D

Diana61
0

Persilja som är så lätt att odla. Bara att så och vattna, så tar naturen hand om resten. Lättare jan det ej bli. Vi har även morötter och sallat åt dom.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Okej.. Men man kan väl odla det inomhus över vintern också? *ögonen lyser upp som på ett barn på julafton*

Diana61
0

Hmmm…. Det har jag faktiskt ej provat. Man kanske skall prova! För persiljan är dyr i butikerna. Jag skall fasen i mig testa det Skrattande Kan ju vara att det blir inte tillräkligt med ljus.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Ja, 18 spänn för en kruka.. Det är typ tre tuggor i den..

FeliciaS
0

Sera gillar allt Skrattande Jag ger de nu gurka, sallad, vitkål (max 20g/marsvin och dag), persilja och morötter.

Jag vill GÄRNA ha hjälp med en bra grönsaks-foderstat till mina småsvin (Räcka ut tungan). Jag vill variera den och prova på lite nytt, dock inte gurka och sallad varje dag eftersom att de innehåller mest bara vatten. Kan ni ge förslag? De får 2 grönsaksmål/dag (morgon & kväll). Jag vill att de fortfarande ska få persilja, morot och ibland vitkål! TACKSAM FÖR TIPS! =)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

_Mew_
0

Mina grisar har fått smakat

• Sallad
  • Paprika
  • Broccoli
  • Morötter
  • Äpple
  • Banan
  • Persilja
  • blomkål
  • tomat

Sen så har dom fått smakat jordgubbar och melon, jordgubbar var ingen favorit om man säger så. ^^ Melonen smakade dom lite på. Mina grisar ÄLSKAR persilja!