Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2331 ggr
dreamiz
0

hökuber

Har ni testat hökuber till era marsvin?

I en zooaffär sa de att man kan ge bara såna istället för "vanligt" hö. Om man själv tex är allergisk mot hö.

Jag har köpt såna kuber ibland o gett dom o ibland äter de, ibland inte. Men de har alltid haft "vanligt" hö också!

Jag vet inte om hökuberna räcker för deras behov, men även om det gör det så tycker de ju det är så roligt att böka i höet!

Diana61
0

Hökuber? vad är det ? Söker på internet om det och det verkar vara för kaniner enbart.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Jag har läst om hökuber, och då vad jag kommer ihåg ska det inte vara lika bra som fritt hö. Men eftersom du ger "fritt" hö åxå så lär det ju vara lugnt :)

dreamiz
0

Har hittat lite olika sorters hökuber, dvs som är gjort på olika sorters hö. Enligt vad det står på det jag köpt så är det till gnagare.

Kan tänka mig att det inte är lika bra som vanligt hö. Därför har jag bara gett det som godis, lite extra att tugga på.

Kiddoo
0

Håller med Dreamiz helt och hållet :) godis tilltugg, vilket påminde mig om att jag fick ett nytt godis till grisarna igår, det hete "Raviolos" och var typ kex utsida och en massa torkade grönsaker på insidan, såg ut som ett hundkex :P

dreamiz
0

Såna raviolis har jag testat men mina marsvin ville inte ha dom. Men som tur är så äter råttorna det mesta så det blir uppätet ändå.

Kiddoo
0

Haha, tur du har då (; ska testa ge mina en varsin "raviolo" idag :D

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har testat att de det till mina marsvin, fast det var ett tag sedan. Jag vet faktiskt inte om man kan ge det istället för vanligt hö, det är ju mycket hårt sammanpressat hö. Jag gav dock båda sorterna eftersom att de gillar att dra ur sina favvisstrån :)

Mina marsvin har inte hö löst i buren utan i en metallboll så de får jobba lite för maten. Trots det kan de dra ur sina favoritstrån och får äta så mycket de vill, jag ser till att den alltid är full.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

Marsvin är betande djur och bökar i gräs och hö och därför skall det finnas hö fritt och obegränsat i buren. Det är ej naturligt för marsvin att äta i luften, det är därför deras mun är under huvudet och inte åvanpå.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

Ibland släpper jag ut mina marsvin på golvet,,har ett täcke som halkskydd, sen slänger jag ut en stor hög med hö i mitten..snacka om populärt Skrattande men dom har även löst hö i buren att böka runt i också,,, men jag grälar på dom för dom trampar ner och gör sina behov ovanpå så man får rensa bort det och ge dom fräscht …. märks att marsvin gilllar att få rent i buren oxå, då pratar dom och blir så himla glada att dom springer omkring och lyckan är fulllkomlig….

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Okej, då börjar jag ge de löst hö också igen :) Innan fick de bara ha löst hö ibland men alltid i bollen men nu är ändring skedd! :D

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus