Morötterna
Med blandade känslor säger jag nu detta : Jag tror Morötterna är på smällen! Hon har en riktigt stor bula på ena sidan om magen och är alltså rätt långt gången isåfall.. Jag misstänker att det är Jocke som ställt till det när han rymde för ungefär en månad sen och bröt sig in hos tjejerna. Han klurade ut hur man öppnade deras galler.
Grejen är den att Morötterna är ett o ett halvt år, och har inte fått några bebisar tidigare.. Så nu funderar jag på om det är försent för henne och att hennes bäcken växt ihop! 
OJ ojoj, detta är en svår fråga att svara på.
Jag har hört från olika källor att det där med bäckenet är struntprat, medans andra säger att det ej är det. Så har vi detta att deras första kull skall vara innan ett års ålder varierar det med mellan raserna. Fick info för inte så länge sedan att långhåriga väntar runt 1,5 år innan de ger dem deras första kull. Jag har själv haft marsvin som varit 1,5 år när dom fått sina första kullar och det har fungerat fint varje gång, eller så har jag haft tur varje gång. Så var inte allt för orolig utan håll koll på henne bara att humöret och matlusten är på topp så skall du se att det går bra och att hon ej är ensam under graviditeten naturligtvis.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Oh, tack för ditt svar diana. Det är precis det jag hört, inom ett år.. annars är det kört. Men det är skönt att höra att det gått bra för dina som är ett o ett halvt. Det är ju ändå inte så långt "över gränsen" annars med ett halvår.. Hon är precis som vanligt, äter som vanligt. Jag har ju inte märkt detta tidigare. Det är lite konstigt kanske, men det är syrran som pysslar o kramas mest med Morötterna och hon lever i sin egna lilla värld och skulle inte få för sig att ens misstänka nå sånt.
Morötterna går med Berta nu. Men jag kanske ska avvakta med att släppa in Jocke eller?
Om morötterna (hon som är gravid) redan har en kompis och hon mår bra och äter bra, så låt det vara så, det är nog bäst att låta Jocke få vänta tills allt är över. Det skulle iallafall jag göra.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ja, det tänkte jag också.. Speciellt när man inte vet När bäbisarna kommer. OJOJOJ.. Det är typiskt liksom.. En enda gång som Jocke lyckas smita så har Morötterna brunstat. Men så tänkte jag på en sak till .. Det blir ju inavel! De är ju syskon..
Men är det inte lite som med kaniner att det inte gör så mkt, om de inte blir inavel i flera led? ooohhhh!!
Annars så är de båda renrasiga och föräldrarna är absolut inte släkt med varandra.
Inavel är inte bra. Jag har varit med om att mamman blev parad med sonen (detta hände när jag var liten och ej var van med detta) så de var i samma bur hela tiden. Resultatet var inte roligt. Båda dog.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Båda? Även sonen??
Jo, Prinsessan som jag pratade om förut var syster till Korven och hon var riktigt illa däran när vi tog över dom (de skulle avlivas annars) Hon hade fått missfall hur många gånger som helst och gick ändå i samma bur som Korven. . Därför hon dog ca ett halvår senare. Det gick inte att rädda henne trots att hon fick lugn o ro, mat o tjejkompisar. Mkt tragiskt.. Därför jag tyckte det va ännu mer tragiskt sättet hon dog på..
När vi precis fått dom så fick hon missfall i mitt knä när jag klappade henne. Det va inte kul. o gissa om jag grät den gången också?
Nej, Ungen och modern. Ungen kom ut med bara två ben…
Din stackare! Inte kul när sådant händer.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
:( oh nää..
hur ska det här gå?? varför dog mamman? fastnade ungen på nåt sätt?
Vad jag kommer ihåg (jag var ca:13 när det hände) så fastnade ungen på väg ut och rev sönder henne på insidan , för hon blödde ordentligt och dog fort. Lika bra det och ungen dog lika fort den för mamman var redan död och tog ej hand om ungen som just kommit ut. Läskigt var det kom jag ihåg.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
okej.. om ungen fastnade på väg ut, så har det nog inget att göra med att ungen var inavlad om mamman dog. eftersom ungen inte påverkar själva födseln. tråkig historia dock.. har hört att det är rätt vanligt med marsvin, men är det verkligen det ? jag har då aldrig varit med om nån olycka vid födsel.
Som sagt, jag var ca:13 år och minnet av det hela är suddigt. Läskigt var det i alla fall kommer jag ihåg. Jag har bara haft denna hona "Molly" som dog och en vit rex/teddy unge som dog. När jag kom hem en dag från jobbet så låg han där platt i buren som en fårfäll med fötterna borta!!!??? Han hade fått fötterna uppätna ??!! Varför ? Annars har jag aldrig haft problem.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Vaooo, fötterna uppätna??? av ett annat marsvin?? usch!!
Och jag vet ej varför ?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Inavel är inte ngt att rekommendera om man inte vet vad man gör. Men om en olycka sker är det inte hela världen. Däremot får man vara noga med att, om man skall paraavkomman, gå till blodslinjer som inte är besläktade. Då "vattnar man ur" liksom. Det är för övrigt inte hela världen, många parar/betäcker djur som är ex mor/son eller ex halvsyster/halvbror. Hård linjeavel…
Jag betäcker i år för tredje gången ett shetlandssto med sin halvbror, de har samma pappa. Resultatet de tidigare gångerna har blivit kanonbra. Så jag gör det igen. Linjeavel KAN vara bra, men man måste som sagt ha koll på vad man gör och vilka linjer som ger vad. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Okej. Tack för de orden Cattis! Jag har inte tänkt att avla vidare, och absolut inte med någon släkting. Nu går det ju ändå inte längre eftersom både Korven och Jocke är kastrerade. Sedan vet jag ju var de kommer ifrån och ska hålla mig så långt bort från släktskap som det går, vid en eventuell parning senare. Men men , vi får se hur det hela artar sig.. Jag hoppas bara så mkt på att allting kommer gå bra!
Jag tror att det där med bäckenet till stor del är en myt. Jag tror att bara honan är i gott hull och storlek och får allt hon behöver under dräktigheten så kan hon klara en förlossning, men såklart är det säkrare om hon får kullen innan ett års ålder. Bäckenet stelnar ju lite med åldern ändå, men en första dräktighet efter ett års ålder behöver inte betyda katastrof.
Jag håller tummarna för att det går bra för din hona om hon visar sig vara dräktig.
Håller tummarna att allt går bra. Ta reda på innan förlossningen vart närmaste dygnet runt öppet djursjukhus som är öppet ifall hon inte får ut dem. Och får hon ej ut dem så är det snabbt in så snabbt ni kan.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tack, era ord värmer. Ska hålla er underrättade om hur det går. Det närmaste är Strömsholm, och det är en bit att åka dit så det är inte så aktuellt. Har annars djurkliniken, men de har inte drop-in. De hänvisar till Strömsholm vid akuta situationer. Har själv erfarenhet kring hur man ska göra om ungarna fastnar och hur man hjälper till vid födseln så jag hoppas att jag ska kunna klara av det. Ska ta reda på någon uppfödare i Eskilstuna som man kan ringa vid behov, som kan detta mer än jag. Vet ni någon så är alla tips välkomna! Allt för att Morötterna ska klara av det bra..
Hoppas att allt går bra ändå, trots inavel och kanske lite gammal hona… :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus