Bactrim -utgångsdatum?
Nu är det så att mitt ena marsvin Lee har blivit förkyld, hon har rasslat/pipt när hon andas de senaste veckan. Jag har separerat henne från mina andra marsvin så länge och lagt in en varmvatten falska plus att jag har gett henne saffran och extra c-vitamin med medecinspruta. Mina föräldrar jobbar och har inte tid att åka till vetrinären eftersom det är en dryg timmes bilresa till närmsta vetrinär. Har hittat en gammal bactrim flaska i kylskåpet, som är från 2007-09-21 alltså drygt ett år gammal, och undrar om jag skulle kunna ge henne lite av den? Den har stått väldigt långt upp i kylskåpet, där det är som kallast, men vill ju verkligen vara helt säker på om det är riskfritt att ge henne om jag skulle behöva göra det. Någon som vet?
Vet tyvärr inte hur länge Bactrim håller, men jag hade inte vågat ge det utan rekommendation från veterinär. Är det en förkylning har du ju behandlat (behandlar) vad du kan och det går ju över av sig självt. Det kanske också kan vara bronkit. Men i alla fall, så länge marsvinet inte har någon smittsam sjukdom eller mår verkligen dåligt så h*n måste isoleras är det inte att rekommendera att skilja de ifrån sina kompisar, det leder inte till någon förbättring för henne.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Du borde rådgöra med en veterinär innan du börjar ge henne det tycker jag, eftersom det krävs recept för det. Jag tog ut en flaska för urinvähsinfektion på min lilla tös den 26 januari och på undersidan av kartongen står det att utgångsdatum är juni 2013. Antar att det gäller även om flaskan är öppen, om inte borde det stått.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

# 1 Okej, då skippar jag att ge henne bactrim. Men smittar inte förkylning från marsvin till marsvin?
#3 Jag skulle i alla fall inte gett henne det utan att prata med veterinär… Nej, alltså det hjälper ju inte om du har henne i en annan bur. Sedan tror jag inte det smittar - har haft enstaka marsvin som har varit förkylda utan att de andra har varit det. Beror bl.a. på immunförsvaret och hur känsliga just det marsvin är för drag etc.
Mvh Felicia
Bactrim hjälper inte mot förkylning! Förkylning orsakas av virus medan Bactrim är antibiotika och alltså tar bakterier. Om det däremot blivit lunginflammation så hjälper Bactrim.
Dock vet jag inte om jag skulle vilja använda så gammal flaska när den är öppnad.

Har för mig att veterinären sa att flaskan håller i 6 månader, om man har öppnat den. Så den skulle jag inte heller använda.
Har då en fråga, till dig idipidi. Sist jag hade ett förkylt marsvin så fick vi bactrim. Och de föreslog de inne på vallhallavägen, av deras marsvinskunniga veterinär. Är det sant att det inte hjälper? Hon blev i alla fall bättre, men det kanske ligger kvar och gror eftersom hon inte fick rätt medicinering? Jag blev lite orolig nu.. Hoppas du kan lugna mig.
#7 Antagligen var det inte bara en förkylning i så fall utan en infektion av något slag. När de redan är lite sjuka så är det lättare att drabbas av bakterieinfektioner också. Det är därför en vanlig förkylning kan bli lunginflammation.
Vanlig förkylning (ja, egentligen alla virssjukdomar) finns det ingen behandling mot, utan det tar kroppens immunförsvar hand om.

Okej, men man får nästan alltid bactrim (jag har bara fått det), när de är sjuka. Samma marsvin har varit förkyld två gånger, allt i samband med flytt.. Så jag tror att det är där skon klämmer. Tack för svar. :)

Då ska jag ta och slänga bactrimen, det är ju ingen ide att spara om den är för gammal, och ni har nog rätt om att man borde prata med en vetrinär innan. Trodde att bactrim hjälpte mot förkylning eftersom jag, liksom Sannich, har fått bactrim till förkylda marsvin från vetten tidigare. #7 Men hjälper inte saffran mot förkylningen heller alltså? Vet ju inte om det har gått så långt som till lunginflammation, men hon andas mer ansträngt än vanligt.

Ja, ibland ska man inte lyssna på veterinärer känns det som.. Men tror att hon måste haft något mer, då det hjälpte, och allt hände i samband med flytt. Eftersom henne immunförsvar med all säkerhet blev sämre under flytt, så kan jag tänka mig att det är där problemet ligger.
#10 Gör så! ;) Saffran hjälper har jag hört, har dock inte testat det själv. Jag tror inte det är lugninflammation, det brukar vara mer allvarligt än så - rinnande från nos och ögon, hosta, ovilja att äta etc.
Mvh Felicia

Har heller aldrig provat saffran, då i för stor mängd kan vara farligt.. Och jag är rädd att ta förmycket.. Hönsmamma som man är. ;)

12# Japp, så gör jag. Hon har alltid varit ett matvrak och jag märker inte att hon äter mindre nu, men hon var lite fuktig i ena ögonvrån imorse när jag kollade :/ Men ska sätta ihop henne med kompisarna efter jag städat buren ikväll, hon verkar längta efter dom.
13# Har hört att man ska blanda en hel saffranspåse med 0.5 dl vatten och ge marsvinet 1-2 ml 2gg om dagen men jag tog bara halva påsen i 0.5 dl vatten dessutom så tog jag bara 1ml och ger bara 1gg om dagen så själv är jag också lite rädd för det där ;)

Tack för alla svar! :)

Okej, bra att ta mindre. :) Ja, de är ju mina små gulleungar. :D