Vattenflaska = svamp
Rubrikens kvalitet går väl att diskutera men ;)
Greta (teddykorsning) har fått svamp på två små områden på rumpan och jag tror jag vet vad som ligger bakom det. Det är nämligen så att om man trycker upp rumpan mot vattenflaskepipen så rinner det så härligt vatten längs med ryggen.. Men supertät päls + vatten är väl ingen hit direkt.
Just nu har jag en klassisk vattenflaska i Gretas bur men jag funderar på om det finns andra modeller som är svårare att blöta ner hela sig med? Alla tips och idéer välkommnas!
Hanna
Som du vet är jag för din lilla idé om att byta till en sådan flaska jag har (orkar inte leta upp bild nu *ler*).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har inge tips men jag måste säga att det låter gulligt att hon busar på det sättet :P

hehe jag trodde det var mina som bara gjorde så hihi. ett marsvin har kommit på hur man kan tömma hela flaskan så det rinner så gott ner för halsen. hmm försökt med allt men dom kommer på alla sett dom kan för att leka o ha jättekul med vattnet. :)

Ärligt talat är jag inte alls förtjust i dessa vattenflaskor, till skillnad mot lilla raringen Greta. fniss.
Visst jag har ett par sådana i brist på bättre. Orsaken till min avogdhet mot denna konstruktion är den att jag tror inte marsvinen dricker tillräckligt från dom? "dom är helt enkelt jobbiga att dricka ur".
Inte omöjligt heller att det kan vara en av orsakerna att det är så vanligt med njurproblem på våra små? Min teori, men vad tror ni?
Lovika har numera en vanlig stabil skål. Hos henne och sambon Vispe Tispe fungerar det bra. Skålen står på en hylla så dom grisar inte ner den.
Jag har tittat lite på den nya modellen som finns till hundar och katter. Den är fällbar alltså tydligen ämnad för att ha med sig ut.
Den påminner i modell som vattenautomater för fåglar.
Kunde man komma på ett vettigt sätt att förankra denna modell i burarna så vill jag tro att den är bra?
Och inte kli/duschvänlig. 
Marsvin 4-ever
.
#5 Vad menar du med att de vattenflaskorna skulle vara för jobbiga? Mina marsvin dricker mycket ur vattenflaskan, jag hör dem titt som tätt ta en klunk. Tror inte alls att de tycker att det är för jobbigt att dricka ur den. Visst hamnar en del utanför, men långt ifrån det mesta.
Mina förra marsvin drack ur en sån flaska hela deras 6-7åriga liv, utan att drabbas av njurproblem..
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#1 Felicia!
Du får allt ta och visa upp vad du använder för sorts vattenflaska till dina små.
Blir nyfiken!

#8 tack!
någon som vet var man kan köpa en sån i göteborgsområdet?
tacksam för tips om var man kan inhandla "lekhagar", som man kan ha ute och inomhus på golvet också.
GÖTEBOOOORGGGG

Prova med att sätta pipen längre ner, så den är nedanför ryggen.
#11 - Provas omedelbart
Hanna

#7 Visst dricker dom ofta ur vattenflaskorna det gör mina med.
Men får dom i sig tillräckligt? Samt att jag säger inte att alla marsvin med vattenflaskor har eller får njurproblem.
Man kommer inte ifrån att nipplar är ett konstlat sätt att dricka ur för djur. Som lantbruksutbildad vet jag att det är väldigt noga att se över att vattentrycken är tillräckligt starka för respektive djursort. Samt under dräktigheter och digivning är det noga att djuren får extra vattnat i sina krubbor då givorna från nipplarna ej är tillräckligt.
Någon här tipsade även om någon dyr historia som skulle liknas vid vattenkoppar till hästar. Men kan även här tillägga att allt fler hästägare går ifrån dessa automatiska vattenkopparna då dom inte ger tillräckligt med vatten till hästarna.
Tillbaka till marsvin. Jag har även observerat på mina som har vattenflaska att dom gärna och mycket dricker ur skålen som dom har tillgång till när dom golvrastas.
Marsvin 4-ever
.
Vattenskål på golvrastningen var en bra idé, att jag aldrig tänkt på det? Min kanin studsar alltid iväg till katternas vattenskål för att få sig en slurk när han släpps ut. Ja, jag tror att de (vissa) dricker för lite från flaskan.

#14 Det är det mönstret man ofta sett på hästar som har vattenkopp, att när dom på mornarna släpps ut från stallen går dom direkt till vattenkaren för att dricka.
Jag viker inte en tum i min åsikt att enbart nipplar och automater är tillräckligt. Djuren dricker visst ur dom men dom tillgodoser sig inte tillräckligt med vätska.
Sen är det även en annan viktig detalj man måste beakta. Alla djur är inte formstöpta! Tänderna kan vara felställda. Dom bryter även tänder ibland, "kanske till och med just på grund av att dom fått trycka för hårt på vattenflaskan"? Men hur som helst dessa defekter kan göra det oerhört svårt att dricka från vattenflaska.
Marsvin 4-ever
.
#15 Hm… ska kanske prova vattenskål under rastningarna då, för att se om de använder den.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Förlåt för denna lilla avsidesdiskussion Hanna 
Jag tror inte det är några som helst problem att ha vattenflaskor till marsvinen. De är bra mycket mindre än hästar och har mycket mindre vattenbehov. Stora hästar dricker uppåt 40 liter, minst, varje dygn - medan marsvin nöjer sig med några matskedar. Så det är definitiv skillnad, och därför tror jag inte vattenflaskor är något negativt alls.
#9 Nä, två sådana har jag *s* haha..
Mvh Felicia

#17 Avsidesdiskussion? Abico frågade väl om råd gällande vattenflaskor?
Jag gav bara mina synpunkter på vattenflaskorna.
Sen är det ju upp till var och en vad man väljer.
Marsvin 4-ever
.
#17 Haha, jag menar inget ont om diskussionen, men det är ju lite OT om man diskuterar hur väl lämpat det är med vattenflaskor etc. ;) Precis - visst är det så, jag också. Ville bara få fram att jag inte tror det är samma problem med flaskor till marsvin som med vattenkoppar till hästar :)
Mvh Felicia

En intressant grej hade varit att veta om njursjukdomar på marsvin ökat sedan vattenflaskorna började användas?
Men tyvär gick väl inte folk förr med sina marsvin till veterinären som vi ju turligt nog gör idag.
Marsvin 4-ever
.
I gamla marsvinsböcker står att marsvin inte behöver ha vatten alls. Att de får i sig tillräckligt genom grönsakerna. Tydligen ansågs marsvin vara enklare att ha än kaniner av den anledningen. Kaniner ansåg man behövde vatten däremot.
#21 Nämen - oj okej… ^^
Mvh Felicia

min nya strategi;
dom har precis upptäckt vattenflaskan (har haft dom i en vecka) så jag tänker numera bara ha vattenskål när dom är i sin lekhage, för innan dom lärde sig fick jag byta i vattenskålen flera gånger om dagen, pga. bajs/spån i vattnet.
yeah

Jag har nu kollat på olika vattenflaskor och skall införskaffa hållare för vanliga petflaskor.
Tyvär funkar det inte med skålar hos det stora gänget samt kaninen.
Däremot har dom som sagt tillgång till skål på golvrastningen.
Marsvin 4-ever
.