C-vitamin
Som vi alla vet så behöver marsvin C-vitamin varje dag. I början köpte jag liten flaska på zoo som var för marsvin. Man skulle droppa visst antal droppar i vattnet. Men nu har jag slutat med den flaskan och nu använder jag bara C-vitamin brustablett (som är för oss) med apelsin smak.
Doseringen är: Lös upp en tablett i 1 dl vatten, vuxna marsvin ska ha 1 ml/dag, dräktiga honor och ungar 3 ml/dag.
På kvällen lägger jag en liten bit brustablett i flaskan och ibland får dom c-vitamin direkt i munnen.
Mina marsvin älskar när jag kommer med sprutan och slickar glatt i sej.
Då C-vitamin förstörs efter ca 30 minuter pga ljuset, särskilt solen om jag förstått det rätt så ska man helst ge det direkt i munnen.
Hur ger ni era marsvin sin C-vitamin dos?
Bara genom maten?
I vattnet?
Direkt i munnen?
Något annat bra tips på hur man kan få i sina marsvin rätt dos C-vitamin?
Behövs det extra C-vitamin giva om dom får vitkål, morötter och broccoli varje dag?
Jag ger en slags C - vitamin i munnen, en annan i vattnet och resten genom grönsaker/frukter och fodret :)
Mina marsvin får C-vitaminer genom fodret. På vintern brukar jag även ge lite tillskott - 1/4 brustablett med apelsinsmak per dag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

1/4 dels brustablett är nog ungerfär som mina också får i vattnet, jag har både stora och små vattenflaskor och avväger brustablettens storlek efter vattenflaskan. En del av mina marsvin dricker nästan på engång av vattnet så dom vet jag får i sej C-vitamin, men en del vet jag inte hur lång tid efter dom fått det som dom dricker.
jag har ett marsvin, Spike, han dricker aldrig vatten, minskar ingenting. Har sett honom dricka vatten ett fåtal gånger, tydligen så behöver han inte så mycket vatten, han får nog sitt behov genom grönsakerna.

Jag ger sällan extra c-vitamin och om det händer så är det oftast under vintern. De får all den c-vitamin de behöver vi a fodret.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Varför ger man extra c-vitamin genom vattnet, munnen osv? Har aldrig förstått det. Det är liksom inte alls nödvändigt om man ger sina marsvin grönsaker med c-vitamin i. Det räcker tex med typ 30 gram vitkål för att täcka ett marvins dagliga c-vitaminsbehov. Är det för dyrt att köpa ett kålhuvud? Är det jobbigt att ge grönsaker? Vägrar marsvinen äta det? Eller vad är det som gör att man ger c-vitamin i vattnet/munnen etc istället för genom det naturliga sättet?

#5 mina får vitkål och morötter 2 gg/dag + att dom får broccoli, paprika m.m ibland.
Då får dom alltså all sitt C-vitamin behov genom dessa grönsaker?
Aha, bara 30 gram vitkål ger dagsbehovet av C-vitamin?
På zooaffären blir jag så besviken för det dom säger stämmer inte alls, tror jag vet mer om djuren än dom som jobbar där.
Då jag fick upplysningen på zooaffären att enbart grönsaker inte täcker C-vitamin behovet har jag gett extra av det, men det kanske jag inte behöver göra om grönsakerna täcker det. Det är ju inte farligt att ge för mycket då dom kissar ut överskottet av C-vitamin, om man inte ger alldeles för mycket då tror jag det kan bildas typ avlagringar i uringångarna och man får problem via det. Hos människor kan det bli så men då har man överdoserat C-vitamin intaget rejält.
Men en dräktighona behöver man nog ge lite extra C-vitamin då dom behöver mer av det och utan att behöva ge för mycket grönsaker så dom blir fet innan förlossningen så är det nog bra att ge det extra, likaså ungarna kan man ge extra då.

Dom gångerna man ger direkt i munnen är ju om ett marsvin har blivit sjukt och ej äter och man vill förhindra förlamning. Annars så kan det ju vara att man tagit hand om ett djur som miss skötts och som fått förlaming och då genast ge c-vitaminer via munnen, men annars så ser jag ej vitsen med det för dom får ju allt dom behöver via färsk föda. De gånger jag ger (mycket sällan) är under vintern. Det kan hända att jag då ger lite extra, men det är ej ofta. Ibland kan det gå några år innan jag ger en liten extra vitamin kur. Vet egentligen inte varför jag gör det. 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
irma, klart dom på Zoo säger så, dom vill ju bara sälja och tjäna pengar 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#8 jo det förstår jag ju att dom vill sälja men jag köpte inget av dom när dom sa det då,,, utan jag gav våra två första marsvin endast grönsaker..sen när Harry fick åt njurarna och sen dog Edvin så köpte jag och gav dom för jag tänkte att det kanske berodde på det ändå att dom blev sjuk…därför började ge mina nya det för säkerhets skull,,, men räcker det med grönsaker så behöver man ju inte ge extra av det…
Sen undrar jag hur mycket en del som jobbar i zooaffär vet om de djur dom säljer, verkar som dom har noll koll på sånt.. jag trodde att dom visste mycket om skötsel, foder m.m. när dom har det som jobb, tycker det skulle ligga i deras intresse att veta mycket om djuren..
Jag håller inte med om allt som veterinärer säger heller, har fått två felaktiga diagnoser på vår gamla hund så det finns både bra och dåliga veterinärer också…sen ang. marsvin och veterinärer så har en del inställningen att det är ju "bara" ett marsvin,,inget värt jämfört med en hund eller häst som är "riktiga" djur… förstår ni hur jag menar med deras inställning? Är man vet. så ska man värna om alla djur och inte har en nonchalant inställning till något djur. Då är det bättre dom jobbar med annat…
irma, ger man ordentligt med varierande kost till sina grisar så behöver dom ej tillskott av c-vitaminer från Zoo.
Jag håller dessutom med dig om att vissa vetrinärer borde byta yrke, när dom tycker att alla djur mindre än katten är inget att lägga ned jobb på.
När det gäller Zoo butikerna så är det oftast så att dom som jobbar där är bra påen eller två sorter, typ fiskar och fåglar och fyller ut med resten av djuren som folk vill ha i en zoo butik. Andra kanske kan massor om kaniner och marsvin och inget om resterande, det är nog bara de riktigt stora Zoo butikerna med stor personal som kan ha bättre koll, för då finns det kanske n person för varje djursort. Men det är svårt att lita på de mindre till 100% utan man får plugga själv på ämnet och höra med uppfödare av just de djur man har.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag ger extra c - vitamin ibland genom munnen när det finns lite grönsaker hemma, för då kan jag vara säker på att dom fått det dom behöver :)
#5 Jag ger det eftersom att på vintern är inte grönsakerna lika C-vitaminrika + att marsvinen fullkomligt äääälskar vatten med apelsinsmak :) Mina marsvin får morot, persilja, vitkål, morotsblast, rotselleri m.m varje dag…
Man ska vara försiktiga med kål! Max 20g/dag och marsvin eftersom att de annars kan få ont i magen…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Men vad är egentligen morotsblast?

morotsblast är det gröna som sitter längst upp på moroten, det som sticker upp ur jorden ….
jag sådde morötter i somras,,, sen var det så hett och varmt och jag tog aldrig tag i att gallra.. nu för några veckor sedan rev jag upp några,,, mini morötter blev det :-) några av marsvinen käkade glatt upp miniatyrerna medans andra inte fattade att det var morötter :-) trodde väl att jag börjat med nått nytt "tok"
Hahaha x''D jaha, var det morotsblast :P hehe, jag trodde det var en orange gegga eller nå :D ooh, mini morötter är kuliga ;D