Förkylningar / vinter!
Många säger ju att marsvin lätt blir sjuk, och det är en sak jag behöver ha reda på, hur lätt bli marsvin förkylda? Det är i princip det ena jag inte vet om marsvin. Jag blir helt panikslagen om jag nyser, för jag vill inte att mina marsvin ska bli sjuka. Och jag klär mig onödigt varmt tycker mamma, så jag undrar, hur lätt blir dom förkylda? Och hur förhindrar man att dom blir förkylda fast man själv är det? Lixom, jag är den enda som kan och vågar hålla på med marsvinen, och dom står på mitt rum. Så jag undrar, för det här är deras första vinter. TACKSAM för svar.
Ha dem inte i drag de är känsliga för det. Mina är aldrig förkylda peppar peppar. Men har alltid Bactrim hemma utifall att så jag kan sätta in medicin snabbt. Detta är receptbelagt. Jag undviker hålla på med mina marsvin då jag är förkyld eller har feber.
Varför törs inte de andra hålla på med marsvinen?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Okejj, så om jag är förkyld, ska jag typ bara byta mat, vatten å lägga in nytt hö? Å såklart tvätta händerna jätte noga när jag håller på med dom å inte hålla på med dom nära ansiktet. Hur får man ut den medicinen då? Måste man prata med en veterinär så han/hon kan skriva ut det åt en? Och så undrar jag, hur mycket kostar sånt? Har aldrig vart med om att något av mina amrsvin blivit förkydla.
För mamma är rädd att dom ska bitas (fast jag försäkrat henne till 110% om att marsvin knappast bits), jag bor bara hos pappa varannan helg, och då är marsvinen kavr hemma hos mamma, och då går jag hem 2 - 3 ggr dag för att hålla på med dom å fixa med mat å sånt. Min syster bryr sig inte så mycket och hon är mest borta med sin pojkvän eller sitter vid datan, och hon tycker att är det mina marsvin så är det mina marsvin o.O och min mammas pojkvän är inte ett dugg intresserad, varför vet jag inte. Men hitills har jag inte vart något förkyld.
Jag tror inte att det är nån fara, så länge det inte är dragigt. Har inte varit med om att det smittar från människa till djur heller. Mina marsvin har aldrig varit sjuka. Är man för steril så blir de kanske känsligare också, och reagerar på bakterier de inte är vana vid. Ne, jag håller mig till sunt förnuft och inget överflödigt daltande.
Du får nog inte ut nån medicin innan något av marsvinen varit sjukt..
#1. Vad är det för bästföre-datum?
Okejjs, nejj dragigt kan det inte vara där dom står :) dom står lixom i fotändan vid min säng, två garderober bredvid rumsdörren (så därifrån kan det inte dra) och fönstret är så pass högt upp och sällan mycket öppet så där brukar det inte helelr dra, och på kvällarna är det helt stängt :) Tack för svaren, det känns lite tryggare nu, men till #2, kan jag alltså hålla på med dom fast jag är förkyld alltså? Bara jag inte är uppe i ansiktena på dom å nyser mot dom å sånt?
Jag brukar alltid hålla på med mina marsvin när JAG är sjuk. Det är lugnande, och de förstår säkert också att matte är sjuk. För de busar inte lika mkt utan gosar i famnen bara. Jag tror inte det smittar mellan djur och människor. Det där med ansiktet förstår jag inte riktigt.. Varför ska du inte kunna ha de kring ditt huve? Så länge du inte nyser o slemmar på dom så ska det ju inte va nå problem. Tror inte dom blir smittade av det . men kanske skrämda om man nyser dom i ansiktet.
#5 Oooh, känns ännu mer betryggande, för jag är nämligen lite förkyld nu, men då vet jag att jag kan hålla på med dom :D guud så bra, det kommer dm uppskatta, jag med, jag hatar att vara sjuk :P för ett tag sen har jag hört mamma säga till mig "hur orkar du ha marsvin? Dom blir ju jätte lätt sjuka!" men mina marsvin har aldrig blivit sjuka, så jag förstår inte mig på dom, det var därför jag var tvungen att fråga om förkylningar, för jag har alltid försökt hålla på så lite som möjligt med marsvinen när jag varit sjuk, vilket jag slipper göra nu :D TACK så hemskt mycket för att ni delade med er av det ni visste och så :)
#6. Så lite så. :D
Jag håller också på med djuren fast jag är sjuk o har aldrig märkt att något blivit smittat.
Haha, väldigt bra att veta, jag har verkligen fasat för att bli sjuk :P fast jag brukar inte bli det så ofta, men ändå :) tar det säkra före det osäkra som man säger :D TACK så väldans mkt :D
Jag har läst att Människans förkylning ej smittas till marsvin, så det är nog inga problem att gosa med dom när man är förkyld.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#10. Oooh gud så bra :D då kan jag gosa så mycket jag vill med dom nu :) Tack alla för alla bra svar :P
Jag vet inte varför eller hur men Sera fick lätt snuva och små nysningar för ca 1 v sedan och nu har Calypso fått lite rinnig nos…
Det har hänt förut och det har gått över rätt fort. Bara att proppa i med C-vitamin antar jag? *fniss*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Har aldrig hört att förkylning hos oss går över till djur, kanske man skulle kolla det med vet. utifall att,,,men jag tror inte det är någon fara,,, det enda i medicin väg jag har hemma är kortison till hunden om hon skulle bli ormbiten, hade recept på pencillin till marsvinet Sune utifall han behövde det. Men då hade jag varit till vet. med honom som inte hittade något fel men skrev ett recept utifall Sune skulle bli sämre (han var rosslig och tät i nosen men var pigg och åt som han skulle), det receptet blev ju gammalt efter ett år och nu när han fick urinvägsinfektion ringe jag bara till vet. och talade om att han kissade blod så ringde han in medicin åt mej.
nja inte åt mej, men åt Sune
Nu har det iaf försvunnit, sedan jag började ge extra dos C-vitamin (1/4 brustablett i vattnet var 3:e dag) 2 ggr bara :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus