Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2394 ggr
ElinaK
0

Vad ger ni för hö till era marsvin? Köper ni i mataffären eller av nån bonde? Har nån eventuellt provat hösilage?

Jag ger mina hö och halm som jag tar med mig från stallet.

UlrikaA
0

Jag köper i en växtbutik som även säljer djurmat och -tillbehör. Det är förpackat i stora plastpåsar och kostar 33:-, vet inte hur mycket det innehåller men varar ett par veckor iallafall.

Diana61
0

Jag köper stora säckar hos Zoo, men köpte nu en påse från vår matbutik, för det höet är mjukare /Finare eftersom jag nu har ungar. Undrar om Granngården säljer hö?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ottino
0

Granngården här i E-tuna säljer hö i småförpackningar, typ såna som finns i vanliga mataffärer.

Kiddoo
0

Jag köper hö från Granngården, 110 liter för 99 kronor bara :D och mina marsvin älskar det och blir lika uppspelta varje gång dom får nytt och fräsht :P det vill säga varje dag :D

[Theriss]
0

Jag köper en "bal" på 110 liter, ekologiskt odlat, i djuraffär. Flera olika djuraffärer här har det höet, men den ena är billigast. Tyvärr inte tillräckligt billigt enligt min mening men det är det bästa höet jag hittat så det får lov att kosta 95 spänn varannan vecka… Det är grönt, luktar gott och har långa strån, marsvinen älskar det.

[Theriss]
0

Angående Granngården tycker inte mina marsvin om deras hö. Det är ganska gult och riktigt stelt, de använder det som halm istället…

Kiddoo
0

Haha, mina tycker det är himlans bra, och oftast så är jag på Granngården så lägligt att dom ofta fått in höet nyss, mina älskar det, och jag tycker att det är riktigt mjukt och bra, inte så som du beskriver det, men alla affärer är ju olika :D å smaken är ju som baken :P

Kiddoo
0

#5 Köper du nytt hö varannan vecka? Förvånad Mitt hö räcker i en månad det, även fast jag byter varje dag och lägger in stooora tussar. Fast du kanske har många fler marsvin än vad jag har :P

Mymlan
0

Jag köpte i våras 35 balar hö á 18 kg st. Annars köper jag av ridskolan. Hö ska vara 80% av marsvinets föda. Jag ger stora bauta tussar av hö. Har inga höhäckar då marsvin dels kan skada sig på dem, sedan marsvin är ej byggda för ta mat ovanifrån de är betande djur. De älskar att gömma sig under hö.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Kiddoo
0

Jag brukar lägga in tussar som är lika stora som ICA kassar, så det är underligt att ni får höet att räcka så kort tid xP hur mycket brukar höet kosta om man köper det från en ridskola eller ett stall?

dreamiz
0

Jag köper i zooaffären. Oftast småpåsar då höet i de påsarna är fräschare. Eller är det i den zooaffären det är fräschare kanske.

Mymlan
0

#10 Jag ger ca 25:- - 30:-/bal.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Theriss]
0

#7 Beror nog på var höet kommer ifrån också. Det lär ju inte vara samma hö i södra Skåne som uppåt landet.

Jag har 13 marsvin så det går åt en del hö.

Kiddoo
0

#12 det låter ju hel billigt, undrar om det är så här, måste jag kolla upp någon dag med ridskolan eller i stallena som ligger i närheten :)

Kiddoo
0

#13 Precis :) det är nog skillnad på höet i Skåne och det i Gävle :P Ojj då, ja då förstår jag varför det går åt så mycket hö för dig :D jag har "bara" två :)

ElinaK
0

Jahaja, är det bara jag som köper av bonden alltså? Har ni räknat ut kilopriset? Den i mataffären ligger på 44 kr/kilot här i stan. Mitt hö kostar 2 kr kilot. Tycker att det är bättre kvalité också, då man inte kan ta upp o kolla när det är förpackat i plast.

Kiddoo
0

#16 Hmm, hur menar du med bonde? :P Menar du då stall och sånt? Jag ahr stall i närheten och så, men jag tycker deras hö verkar ohygieniskt på någe vis, det ligger i en lada, utan "golv" utan isolering eller nånting, och det mesta hö där är mer grått än gult å grönt o.O

Diana61
0

Jag skall kolla vår Granngården i Enköping nästa gång jag är där.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

#17. Ja, man kan ju köpa nån höbal av en bonde. Kolla om det finns nå annat stall i närheten.. Eller bondgård. Det behöver ju inte va ett stall.

Kiddoo
0

#19 det ska jag kolla upp :D kan ju vara värt det, fast jag måste nog cykla långt för att hitta en bonde, me föröska kan man alltid göra :)

Diana61
0

Kom just på att vi har ju en hel del hästar runtom och vår granne har köpt häst och hyr plats på en bondgård i närheten. Man skulle ju kunna höra med honom om man kan få köpa en höbal!! Fantastiskt!!

Hur länge räcker en bal för 6 djur?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Jo, jag ska leta lite i min trakt också efter bondar med höbalar, kan ju bli en riktig succé :D  undra om grannen har något, för hon kommer ofta i typ "bonnakläder" :P och ibland kommer hon med påsar från Hööks och sånna ridaffärer, så jag antar att hon har häst :P

Denna kommentar har tagits bort.
ElinaK
0

#21. Beror helt på storleken på höbalen. De är ju pressade i olika storlekar beroende på bonde. Men snittet ligger väl mellan 5-15 kilo. Då kan man räkna ut ungefär hur länge det räcker.  Jag tycker det är en fördel att köpa av bonde, eftersom man då vet var höet kommer ifrån och att det inte är några onödiga kemikalier för att det ska hålla bättre tills det blir sålt.

Ja, alla hästmänniskor har ju hö nånstans. Och det är inte en stor grej för dom att sälja ett par balar, det gör ju liksom ingen skillnad i den mängden de använder.

Peppe
0

Tar hö från hästen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kiddoo
0

#24, låter himlans bra, jag ska fråga något stall i närheten, men då är jag rädd att dom ska göra som dom gjorde mot stallet där jag hade min medryttarhäst, "mitt" stall behövde akut hö och gick över till stallgrannen och frågade om dom fick köpa en liten bal för dagen, men sen när dom skulle ge hästarna höet var det mögligt o.O

ElinaK
0

#26. Det kan du ju se på plats om höet är mögligt. Lukta på det om det luktar fräscht.

Kiddoo
0

#27, vet, men jag tänkte mer på typ balar, det som är allra längst in på dom, det kan ju vara mögligt utan att man ser eller luktar av det o.O

ElinaK
0

Är det småbalar så märker man om det är mögel. Då är den dammig och det är vita prickar. Det är värre med storbalar för där kommer man inte åt att kolla. Släpp ner balen på golvet så ser du hur mkt det dammar. Gör det inte det speciellt mkt är sannolikheten minimal att det är mögel. Skulle nog säga att höet man köper i mataffären som är inplastad är möglig oftare. Det kan man inte kontrollera och man litar på affärer mer. Vilket enligt min mening är dumt, eftersom de inte kan sin sak om hö.

Kiddoo
0

Precis :) jag köper på zoo, eller andra djuraffärer, t.ex som ridsports affärer, för dom brukar oftast kunna sin sak :) Men jag ska kolla bland stallen här, och se om dom har små balar, fast ridskolan jag brukar åka och titta lite hos, dom har små fyrkanter som dom ger, där kan man ju fråga :)

ElinaK
0

Ja! Gör det. Du kommer ju billigare undan också!

Kiddoo
0

Jepp de gör jag :P lixom, dom balarna som dom har är perfekta, små och behändiga, typ 2 - 8 kg i varje bal (beror på hur stora dom är) så dom kan ju inte vara så speciellt dyra :)

ElinaK
0

Du kan räkna med max ungefär 2 kr/kg i år. Brukar vara billigare men det är ju ett dåligt hö-år i år.

Kiddoo
0

Jo jag har också hört att det varit ett dåligt år för hö. Så det är nog ganska billigt, då blir det alltså ungefär 20 kronor för mig i månaden kanske, kanske varannan månad, beror på hur stora tussar jag lägger in nytt :)

ElinaK
0

japp! När det är ett dåligt år, är det viktigt att man kan se kvalitén på höet man köper. Eftersom många gärna vill sälja det dåliga då. Har redan köpt två st hårdpackat ängshö från mataffären som varit dåliga. På några månader.. Den ena hade mögel, den andra var allmänt dålig. brun, dammig och luktade konstigt.

Kiddoo
0

Okjjs, sån otur har inte jag haft, och ändå köpte jag en STOR förpackning :) Jag ska kolla noga om jag köper från ridskolan :P

Diana61
0

Jag pratade med grannen idag om jag kunde få köpa en bal via honom från stallet där han har deras häst, men till min stora glädje sa han att jag får en bal av honom, för dom skall just beställa hö till hästen, så då kommer han förbi med en bal gratis till mig!! Snacka om snäll granne!!Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Ooh, önskar att jag hade sånna grannar :D vilken tur du har! Jag ska åka imorn ner till stallen och fråga :)

ElinaK
0

#37. Vad kul! Snacka om bra grannsämja :P

Kiddoo
0

Man blir riktigt avis ^^

ElinaK
0

Själv så har jag lite lyx eftersom jag har hästar också, så jag tar med mig från stallet. Men det får jag ju betala för när jag köper in höet!

Kiddoo
0

#41. Haha precis :P Fast du tjänar nog på det också :D Men jag köper oftast på zoo, eller på Granngården. Men det är ganska dyrt. Eller ja, dyrt och dyrt ^^

ElinaK
0

Ja dyrt för att vara hö! :D

Kiddoo
0

Precis :P fast i början tyckte jag de verkade billigt :D *S* för det var ju faktiskt 110 liter för 99 kronor Skrattande *ironisk*

ElinaK
0

110 liter.. hur många kilo kan det vara? inte speciellt många..

Kiddoo
0

#45. Precis, tänkte den tanken jag åxå, men men, det är hö i alla fall tills jag får tag i något bra stall :)

ElinaK
0

Javisst. Det är väl bra att köpa det på Granngården isåfall, för de har ändå kvalité på maten, jämförelsevis med vanliga mataffärer!

Kiddoo
0

Jupp, det är precis på Granngården jag köper det :D

ElinaK
0

De brukar ha koll.

Kiddoo
0

Jupp. Jag ska kolla med ridskolan i veckan, kan ju inte skada att fråga :) men å andra sidan lider inte min ekonomi utav att köpa det höet från Granngården :P

ElinaK
0

Annars kan du ju spara dig tills du hittar en medryttarhäst! :D

Kiddoo
0

Aah, det kan jag åxå göra :D smart, så gör jag nog, så slipper jag ut i "onödan" :P ska ut imorn och plocka mer rönnbär och tallkvistar :)

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köper hö från Zoo i närheten. Höet luktar gott, är färskt & grönt och sött samt är varken jättetorrt, fuktigt eller mögligt.

Jag har hört att man inte ska köpa hö från mataffärer då det är sämre kvalite och man vet inte var det kommer ifrån eller om det är färskt. Att ta samma hö som hästar äter har jag också läst att det inte är bra just för att hästar är inte lika "kräsna" som marsvin utan de får inte lika fint hö som marsvin ska ha, stråna är inte lika tunna och det luktar annorlunda… (Jag rider 4 ggr/v - på ridskola och hos 2 min medryttarhäst + sköthästar) Räcka ut tungan

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

#53 Gillar skarpt huset du har i buren.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

CoolJag ger mina hässjat hö för tillfället annars hämtar jag hos svärfar som har hur mycket som helst, han gör stora rundbalar och man är tvungen att öppna en sådan för att kunna ta och då ser jag om något är dåligt,,,men vi har haft så heta och varma somrar dom sista åren så höet har varit så torrt när dom har gjort balarna och jag har inte hittat något dåligt hö ännu.

Hässjat hö är det hör som är mest näringsrikast och minst dammigt då det inte är behandlat flera gånger. Långa strån är det också så marsvinen kan krypa i det och göra kojor. :-)

Så fort våren kommer och åkrarna börjar få lite längd på gräset slår jag med lie och sen lägger jag grönmassan på en presenning i solen, sen vänder jag på det 2-3 gånger/dag tills det är snus torrt,  och vips har jag färskt och näringsrikt hö till marsvinen.

Sen i Juli när svärfar slår sina stora åkrar tar jag sopsäckar 225 liters och hämtar grönmassa nyslagen och lägger på presenningar och torkar i solen, man får en massa hö av 8 sopsäckar full i grönmassa :-) sen när det på åkern har blivit torrt och svärfar ska till och rulla balar då är jag där igen med mina säckar och "knycker" igen,,, :-) luktar så härligt med färskt hö….

Jag betalar inget för höet men har hört att en del betalar 5:-/kg för sitt hö,,, det är dyrt. Svärfar säljer för 1:-/kg till hästägare…
marsvin äter så himla mycket hö, mycket mer än en kanin.

Ville bara berätta hur man kan göra för att få färskt hö till sina marsvin,,,om man har tillgång till en liten äng eller åker… man behöver inte hässja,,,man behöver inte traktor och en massa redskap,,, en presenning och en lie….eller sax… Cool

OBS
slå aldrig gräs med grästrimmer eller gräsklippare och ge till djur,,, det ger trumsjuka.

irma
0

#53.. häftigs hus… gnager dom inte på spånskivorna? om inte så ska gubben få snickra häftiga grejor åt marsvinen,, vi har nyss rivit en vägg har hur mycket spånskivor som helst Skrattande

skinnymarsvin
0

Jag köper hö av en mjölkbonde. Jag betalar 15kr/bal och de väger mellan 10-12kg styck. Det går åt 1 bal i veckan åt mina marsvin så jag är glad att jag får köpa billigt. Brukar ta hem 6 balar åt gången. Det är mkt bra kvalitet på höet som är ängshö speciellt odlat för hans kalvar.

irma
0

#57 det är billigt hö och bra hö. Svärfar hade såna smålalar förut men han har slutat göra såna, han gör bara stora balar nu för tiden. Hästägare kommer och köper 2 stora balar/gång, det är vad dom får in i hästtransporten och dom betalar 1:-/kg och dom balarna väger bra mycket.
Hur många marsvin har du? 1 bal i veckan… det är mycket :-) en sån bal räckte i flera veckor för mej men då hade jag bara 2 marsvin förstårs, nu har jag 8 och dom ÄTER mycket hö. Jag är glad att jag har hässjat hö för tillfället, svärfar skulle inte ta reda på höet på en åker så då satte grannen och jag upp en hässja, sen körde han hem det åt mej, fint hö och luktar så gött :-)

FeliciaS
0

#53 Tack :) Jag har gjort det i träslöjden i skolan Räcka ut tungan

#56 Nje, lite på insidan gnags det men inte så farligt. De har nästan alltid äppleträdskvistar i buren, dock ej på det fotot.

Mvh Felicia

irma
0

Förvånad#45 jag vägde precis en stor sopsäck fullpackad med hö (går 220 liter i den) och den vägde 5 kg,  och 5 kg hö räcker max 3 dagar till mina 8 marsvin…så 99:- för 110 liter hö är överpris. Tycker dom ska skämmas som tar så mycket för torkat gräs. Bara för det heter zooaffär så ska dom tjäna så mycket som möjligt men jag tror att dom får bakslag så småningom när kunderna börjar svika pga överpris.

Skulle jag sälja mina bäbisar till zooaffären så får jag bara foder eller nått annat för dom. Själv tar dom 400:- för en marsvinshona och 280:- för en hanne + att jag inte vet vart mina bäbisar hamnar hos för folk så jag är glad när jag får mina bäbisar sålda.

Ni som inte känner någon bonde eller nån annan, chansa och åk in till någon bonde som bor i närheten och fråga om ni får köpa hö av dom, är dom snälla så tar dom bara runt 1:-/kg, mer än så ska man inte behöva betala. Jag räknade lite i vintras när jag hade 6 marsvin och hörde en som betalade 5:-/kg för sitt hö och det blev många tusenlappar/år. Skulle löna sej att åka 20 mil tur och retur och hämta billigare hö.

#59 jag ska nog sätta gubben att snickra nå tag :-) bäst att prata tyst om det Hemlis annars rymmer han nog fältet…

jag har provat att ha äppelkvistar men dom har ingen större lust att gnaga på dom så jag tog bort dom efter ett tag :-)

irma
0

Ang. hårdpackade inplastade höbalar som affärerna säljer… även andra inplastade hö förpackningar… kan vara så att det höet är saltat också, salt drar åt sej fukt.
Förr i tiden när man hässjade höet och sen när man skulle lägga det på höskullen så kastade man på stora saltkorn för att just fukten som eventuellt kan finnas kvar skulle försvinna. och vem vet idag vad dom använder för kemikalier som ska ta bort fukt ur höbalar….en tanke som for genom skallen bara… vet inte hur det stämmer…men salt är ju inte giftigt om det nu är det dom använder.. om dom använder nått alls… Fundersam blev virriigt och  långt det här,,,igen…som vanligt

[MatildaW]
0

Jag köper annat hö nu från Zoo, 30 :- kostar dom, och det är busfärskt, det köper jag ungefär 3 stycken varje månad :)

irma
0

härligt med färskt hö,,, hur många kg är det? är den en bal eller säck? har sett att zoo här har hösäckar men eftersom jag inte behöver köpa där så har jag inte kollat något pris på det…  :-)

[MatildaW]
0

SKa kolla, har faktiskt ingen aning om hur mycket det är, ska åka dit om någon dag och kolla :)

FeliciaS
0

Jag köper hö från Zoo i Mölnlycke och det är färskt och luktar sååå gott! Jag tror det kostar 39 kr/påsen och den räcker rätt länge, 3-4 veckor skulle jag tro. Mina marsvin har alltid hö - i höbollen och löst i buren.

Mvh Felicia