Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3321 ggr
Madinadjurhem
0

Äter inte grönsaker/Frukt

Hejhej!

Mitt ena marsvin som tyvärr kommer från en djuraffär, verkar inte vilja äta sina grönsaker/frukter. Hon har tillgång till pellets, hö och vatten och får då frukt och grönsaker.

Jag har provat med bladpersilja, gurka, tomat, äpple, apelsin, morot och säkert något mer men det blir aldrig uppätet. Hon kan ha tagit en pyttliten bit men sen inget mer. Vad ska jag göra? Jag har förstått att de måste ha grönsaker/frukter?

Så alla tips är välkomna..

Emma-U
0

Hur länge har du haft henne?
För marsvin behöber, precis som människan, en liten invänjningsperiod.. När jag fick hem mina killar så åt de i princip bara morot, persilja vågade de inte testa.. N är bladpersilja det absolut bästa de vet :)
Fortsätt att försöka, låt grönsaken/frukten ligga kvar en längre stund och försök varje dag att ge henne olika saker, dagen kommer då hon förstår att det är gott och då vill hon säkerligen ha mer ^^

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Creation
0

Hur länge har det här pågått?

Ett marsvin jag hade som var köpt från djuraffär ville inte äta alls när vi tagit hem henne, varken dricka eller äta hö/grönsaker/pellets. Ev. lite hö/vatten om natten. Vi stödmatade henne då och efter någon/några veckor kom hon igång med ätandet på egen hand(förmodligen för att hon vande sig för omgivningen).
Djuraffärer är ju inte det bästa stället att köpa marsvin ifrån, jag har en stark känsla av att det där marsvinets matvägran berodde på ren rädsla för att hon inte var van vid det.

Sedan kan jag ju påpeka att apelsin, tomat och äpple sällan är marsvins storfavoriter, då de är väldigt syrliga och förresten kan de orsaka munsvamp. ;) De föredrar mer kål, pröva det. Men morot och persilja är jättebra och brukar de vanligtvis tycka om, så därför blir jag lite fundersam.

Försök att stödmata henne(det finns en artikel om ämnet på sidan) om hon fortsätter att matvägra, ifall det inte går och hon ännu inte äter kan jag tänka mig att problemet kan bero på något annat, ex. tandfel eller någon annan sjukdom, då marsvin ofta slutar äta när de mår dåligt på andra sätt. Verkar hon visa något annat tecken på sjukdom?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Madinadjurhem
0

Tack för svar!

Jag har inte haft henne så länge, skulle gissa på en vecka ungefär.
Hon äter ju hö och pellets och dricker vatten, det är bara grönsaker/frukterna som hon inte verkar vilja äta. Har sett att hon tar en liten tugga men sen inget mer.

Så vitt jag kan se så uppvisar hon inga tecken på sjukdom då hon är pigg och klarvaken, pratar mycket och skuttar runder och hon äter ju allting utom just frukten/grönsakerna och dricker sitt vatten

Creation
0

#3 Då anser jag att du ska försöka med vitkål eller salladskål med. Mina marsvin älskar salladskål, det är både nyttigt och gott, så det kanske kan gå för din kräsna tös. Vitkål aktar de sig mer för.
Rivna morötter borde kanske också gå an.

Ifall det ännu inte går och hon verkar förlora vikt/bli slöare av det, tycker jag att du ska stödmata.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

Antagligen så har hon aldrig fått grönsaker och därmed inte vant sig vid att äta det. De stora grossisterna som levererar till djuraffärerna brukar inte ge grönsaker eftersom att det är för dyrt.

Marsvin är vanedjur och kan lätt bli kräsna och kikiga med vad de äter. Jag skulle nog låta bli att ge kraftfoder och istället pröva med olika bra grönsaker. Skippa frukt utan testa med olika grönsaker istället. Paprika och salladskål innehåller mycket c-vitamin och är sånt som de ofta brukar gilla.

Madinadjurhem
0

Tack för svar! Då prövar jag med salladskål och paprika och ser vad hon säger om det då :)

Emma-U
0

#6 Ja, och ge inte upp.. Ibland tar det som sagt lite tid, låt henne vänja sig och sniffa på grönsakerna ett par gånger ^^

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

tjorve
0

jag har haft mina grisar i tre veckor nu, och jag köpte dom från djuraffär. kanske inte det smartaste draget, då de var både dyrare och hade skabb.

i vilket fall; jag började ge dom lite grönsaker efter en vecka och då åt de gladeligen. jag tror att första tiden är det nog bäst att bara ge sånt som de är vana vid eftersom det är så mycket annat som händer.

tjorve
0

förresten.. grönsaker är väl en så liten del av kosten att det inte skulle gå någon nöd på dom? det är väl bara i det långa loppet..

Madinadjurhem
0

jag gav henne paprika igårkväll som sagt och kollade till henne nu och hon har inte rört det :/ Men jag får vä fortsätta ge och ge :)

idipidi
0

#9 Det ska inte vara en så liten del av kosten. Basfödan är förstås hö, men större delen av "resten" ska vara grönsaker.

#10 Och burkompisarna äter inte heller upp det? Eller sitter hon ensam? Ensamma marsvin äter ofta mycket sämre än marsvin som har sällskap. De verkar triggas av att se och höra andra marsvin äta.