Ge fårpellets som krafftfoder?
Jag har hört från två uppfödare att de ger sina marsvin fårpellets (tackfor) som kraftfoder till sina marsvin. Någon här som gör det eller vet om det är bra/dåligt?
Hrm… Jag har hört om detta förr. Prova att söka, det kan finnas andra trådar om ämnet. Jag har för mig det var någon halt av något som var för stor, men är inte säker. Vad är näringsinnehållet?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vi ger fårpellets till både kaniner och marsvin, funkar bra och är mycket billigare, ca 150:- för 25 kg.
#2 Men vad är innehållet?
Mvh Felicia
Jag har aldrig kollat det, men det används av många kaninuppfödare, så det ska ju vara ungefär samma innehåll som kanin och marsvinspellets, alla är dom ju gräsätare. Finns ju även nötfor som är ungefär samma.

#4 ja men jag undrar oxå innehållet i fårpelletsen för marsvin o kanin pellets är inte samma sak! för där är mera vitaminer i marsvinpellets än kanin. jag ska ta reda på exat för jag hade bara kaninpellets ibörjan men det fick jag tillsägelse om att sluta med direkt för det innehåll inte samma mineraler eller vitaminer som marsvinen ska ha. så kolla gärna o skriv in listan här. :) så ska jag oxå kolla :)

Jag slutar aldrig att bli förvånad över vad folk ger sina marsvin.

#6 mmmm håller med dig. därför måste jag få veta bara. blev lite fundersam nu! :) så nu har jag lottie till mina marsvin o det här oxblow tror jag det heter när det krisar i vikt till mina marsvin. :) o så har jag carrie den gröna säcken till marsvin. :) o mycket hö tussar o grönsaker i olika former.
Vad jag vet innehåller kaninpellets större salt- och proteinhalt än vad marsvinspellets i regel gör. Det är många pelletssorter som innehåller allt för höga/låga halter av näringsämnen till marsvin. Tyvärr. En bra marsvinspellets ska innehålla en hög kostfiberhalt samt låg protein-, fett- och salthalt.
Mvh Felicia
Jag använde solid 120 till marsvinen ett tag men dom blev så mycket fetare av det så jag slutade det va så dom fick valkaqr backom fram benen så jag ansåg att det inte va hälsosamt för dom plus att rufus fick urinvägsifetjon när han åt det då det innehåller salt
#9 Är det fårpellets?
#10 Cornflakes!? Okej… ;P Majs kan i alla fall leda till allergi hos marsvinen vad jag vet, mer än så vet jag inte. Jag skulle inte ge det i alla fall, låter ju lite knepigt ^^
Mvh Felicia
#10 Jag kollade upp det, cornflakes innehåller jättelite kostfibrer (ca 2% - kostfiberhalten för kraftfoder till marsvin bör ligga på minst 20%) och typ inga vitaminer ;P
Mvh Felicia
Får har väl flera magar?! Det får man ju tänka på vid val av mat.
Däremot är marsvin väldigt lika hästar i matsmältningssystemet, dock ska man akta sig för torr hästpellets då den sväller lite! Men det finns mycket müsli och så finns ju FiberGi. :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
#13 Ja, just det! De har väl 4 magar…
Jag har också tänkt på hästmat faktiskt ;) När jag har ett sådär 20-tal grisar och några hästar lönar det sig nog att ge dem hästmüsli eller något, men nu har jag bara tre stycken som inte äter så mycket pellets ^^ Men det är värt att undersöka…
Mvh Felicia
#10 Många sorter innehåller ju mängder av socker, så ohälsosamt är det ja.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#11 ne det är ko pellets Storra syrran hade det till sina marsvin och jag tängte det att kan hennes honorha det kanjag juha det till mina. men när jag hos vet med Rufus då han fick urinvägs infekjon fråga han vad jag mata han med och han sa att det va för mycket salt i den för den är framstäld för kor och passar inte marsvin. så han sa bytt till något som är framsrält för marsvin.
#16 Ja, det också - suck -.-'
#17 Okej ^^ Men av någon anledning måste det väl finnas just marsvins-, kanin- och hästpellets exempelvis.. Kunde man använda alla sorter till flera djurarter skulle det nog heta djurpellets eller nåt.
Mvh Felicia
# 18 precis men vem tänkte på det då man lär sig av sina misstag så nu är det endast lottie pelets som kommer in här
om jag inte får tag i något annat bra foder
Men att bara ge tex krosshavre då?
#20 Det går bra. Pellets behöver man absolut inte ge till marsvin så länge de får annat foder som gör att de håller en stabil vikt och mår bra ;)
Mvh Felicia