Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 6716 ggr
[Niike]
0

Ögoninflammation?

Ett av mina marsvin har fått lite geggiga ögon, och han sitter och kniper lite med dem. Ser inte kry ut alls.

Vad bör man göra?

Gissar på att det är ögoninflammation. Behöver man åka till veterinären eller går det att behandla själv utan att de kollar på honom först?

Bild kan ordnas om det behövs.

tantnett
0

Kan han suttit i drag? Om du eventuellt haft något fönster öppet?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

idipidi
0

Drag orsakar väl inte ögoninflamamtion, lika lite som att man blir förkyld av att bara ute när det är kallt… :) Förkylning orsakas av virus och ögoninflammation är oftast bakteriell. Om marsvinet inte verkar hängigt i övrigt, äter som det ska o.s.v. så kan du använda receptfri ögonsalva från apoteket, Noviform.

Men ibland är det symptom på att något annat är fel också. Så om marsvinet är hängigt så rekommenderar jag veterinär.

tantnett
0

#2 Det har du rätt i . Men hon är ju inte säker på om det är inflammation, därav mitt svar.

idipidi
0

Det är sant. :)

När de har ögoninflammation brukar ögonen bli geggiga och också se lite svullna och röda ut. Lite svårt att förklara.

FeliciaS
0

Här kan du läsa mer om ögonsjukdomar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Niike]
0

Swinto har blivit jättedålig under dagen!

Han sitter i ett hörn och hänger. Han äter varken kål eller äpple som han annars sväljer hela! Något fel är det! Dessvärre finns det ingen veterinär som har helgöppet i närheten Rynkar på näsan

Han har nog rätt hög puls och hans pulpa i klorna ser rödare ut än vanligt tycker jag.
**
Finns det något jag kan göra?**

tantnett
2

Har du någon form av pipett eller "spruta utan kanyl" som du kan ge honom vätska med.

Här finns även trådar som tar upp att ge stödmatning.

Men prova att ringa distriktveterinärerna dom skall ju ha jourveterinärer.

[Niike]
0

Tack tack ska testa det!

tantnett
0

Håller alla tummar och tassar.

Puttade upp tråden om stödmatning till dig.

[Niike]
0

tack så mycket, läste den - kanonbra!!

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Swinto avled igår kväll.
Han hade ingen ork överhuvudtaget och försämrades riktigt fort. Det var hemskt att se honom sådär, och inte kunna göra något. Tryckte i honom vatten och morotspuré men han ville inte ha och orkade nog inte svälja ned det heller. Det gick otroligt fort, fortare än jag trodde det kunde gå. Plötsligt låg han bara där :(<3

Tack för hjälp och stöd.

vila i frid swinto <3

tantnett
0

Så oerhört ledsamt. Tyvär går det oftast så oerhört fort när man ser att dom är sjuka.

Marsvinen beter sig precis som kaninerna, döljer det i det längsta.

Vila i frid lilla Swinto. Vad oerhört fin du var.

Abico
0

Vila i frid Swinto :(

Hanna 

[Niike]
0

#12 Ja det är ofattbart.. Märkte inget på honom först, det var pappa som såg att hans ögon var geggiga. Både han och det andra marsvinet brukar/brukade sitta och vila så, därför reagerade jag inte på att han satt still..

Tack för era ord.

Creation
0

Vad tråkigt att höra :( *tröstkramar*
Ja, rinnande ögon är inte så sällan ett tecken på att något annat är fel. Allt går tyvärr väldigt fort när det väl händer..

Vila i frid Swinto.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.