Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2198 ggr
FeliciaS
0

Fettknölar?

Calypso har, i armvecket, en knöl. Han har inte ont av den, man kan trycka på den rätt hårt och han tycker inte att det gör ont (jag har inte tryckt så jättehårt…Glad). Mitt förra marsvin från zoo (Cocos som jag har skrivit om i en annan artikel) hade en sådan knöl också. Kan det vara en fettknöl? Jag har gett Calypso (ej Sera) jordnötter då och då, vilket är fettrikt, och det kanske har uppkommit av det - Sera har ju ingen knöl…? Jag mejlade uppfödaren men hon sa att det kan samlas en liten fettknöl i armvecket och att jag inte behöver ta kontakt med veterinär om den inte blir större, vilket den inte har blivit… :) Har era marsvin sådana knölar? Vet ni vad det är?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

irma
0

nix..har inga knöliga marsvin…vad jag vet … däremot en hund som har lite överallt… men inga marsvin's knölar Skrattande

Diana61
0

Jag har ingen aning om vad det kan vara för jag har aldrig råkat ut för det. Men håll öga på det och blir den större så kontakta vetrinären.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

av erfarenhet med hund och knölar att så länge man kan greppa runt knölen är det troligen fettknöl… men en knöl man inte kan greppa runt kan vara något annat, behöver inte vara något allvarligt,,,

FeliciaS
0

Självklart kontaktar jag veterinären om den blir större :) Jag kan ju trycka på den osv. utan att han har ont - och han har aptit samt är pigg & glad ;)

Har funderat på att ställa ut honom (Pet Class)… Tror ni att knölen påverkar?

Mvh Felicia

irma
0

#4 du ska nog inte hålla på och trycka på den,,, känna runt den kan du göra ibland för att kolla om den har växt.. dumt att reta den  annars :-)

Vår hund Irma har små knölar lite överallt.. en bak på skinkan.. det är en talgköttel som fylls på,, veterinären gjorde hål och tömde den engång,,då hade den blivit ca 1 cm stor,,nu har den fyllts på igen *suck* + att hon har fått fler små knölar på andra ställen…. vet sa att dom kan ta bort talgkötteln så slipper hon få denna knöl igen..men hon har inget obehag eller den är inte i väg på något vis heller så den får nog vara där den är.. tömma den ibland kanske..
men det var hunden det..,, :-) men det brukar inte skilja så mycket från djur till djur,,,

FeliciaS
0

#5 Jag trycker inte alls på den ofta utan känner bara om den är kvar varje dag då jag tar ut honom.. ;)

Mvh Felicia

irma
0

#5 ok…  det låter bra,,,viktigt att ha koll på den,,, och det verkar du ha i alla fall :-)

FeliciaS
0

#7 Ja, det hoppas jag iaf xP

Mvh Felicia