Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3446 ggr
Markegard
1

Blöja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har en liten fundering som jag tänkte dela med mig av.

Jag har tre marsvin som jag tycker om jätte mycket, jag önskar bara jag hade mer tid till att dem ha mer löst. Dem spenderar för mycket tid i sin bur tycker jag.

Efter dem inte är tränade till att gå på pottan så när jag släpper ut dem bajsar dem och kissar överallt..

Kom då på enkel lösning som att tillverka en liten kroppsblöja att sätta på dem, den 1h dem springer runt i lägenheten ..

Är detta något jag vågar testa?

MikaTela
0

Tänk då på att ha binda/trosskydd vid där dom kissar för annars kan det säkert vara frätande att ha en kissfuktig dräkt på sig i 45 min om dom kissar inom första 15 minutrarna.

Annars tror jag att bara den sitter bekvämt och marsvinet trivs är det ingen fara. :) Smart idé t o m isf!

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

idipidi
0

Jag tror att de kommer vara snabba på att gnaga av sig och kränga sig ur "blöjan". Så se till att den inte är farlig för dem. Sen känns det väl inte så snällt att hindra dem från att äta bajs heller tycker jag…

tantnett
0

Nej nu blir jag arg.

Det kan väl inte vara bra att dra på dom något sådant?

Du säger att du inte har tid med dom? Har du då tid att bada vart marsvin efter att dom varit ute? för dom lär ju vara helt nerkissade på bakarna.

Nej nog tycker jag att det går snabbt att svepa över golvet efter rastningarna.

Annars är ett tips att du skaffar kompostgrindar och gör en rasthage där du kan ha något kissvänligt underlag.

Men låt dom få vara marsvin.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

nybban
0

Det är väl ändå att gå till överdrift, kan inte tänka mig att marsvinen skulle känna sig bekväma med det. Gör en inhägnad i stället där dom kan springa och skura där efteråt. Är väl inte så mycket mer jobb än att tvätta både blöjor och marsvin.

willy123
0

du kan ju alltid ta lite tidningar och lägga ut i ett litet rum sen kan du släppa ut dem där!

Markegard
1

Tack för alla svar.

Glad

Får nog fortsätta skura golv, tills en annan tokig ide kommer upp !

Abico
0

#6 - Kan du inte lägga ut filtar då?
Då är det bara att gå ut och ruska av dom och sedan hänga upp så att dom torkar.

Hanna 

snusmumriken
0

Trasmattor e ju alltid bra tycker jag… man plockar upp skiten o sen om de har pinkat, då baddar ja det stället med vatten o ev liite såpa o så hänger ja mattan på tork o byter ut den mot en annan. Så brukar ja hålla på iaf, för de grisarna ja tar hand om är INTE rumsrena! Jag har aldrig försökt mig på att försöka få dem att pissa o skita på ett ställe, vet ej om det går heller. De blir städning o upplockning varje dag, eller som någon sa, en rasthage är ju bra, om den är stor förstås :)

FeliciaS
0

Det var en väldigt konstig idé om jag får uttrycka mig så :P
Marsvin är marsvin - inte ska man komma och sätta på de något sånt konstigt bara för att man vill slippa kiss i lägenheten. Det kan varken vara snällt, skönt eller bra på något sätt.

Däremot är det superenkelt att införskaffa en vaxduk och lägga ut över området de får vara på. De är billiga och håller tätt mot fukt i perioder då marsvinen springer på golvet.. :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus