Färgfrågor
Om jag tar ungar mellan en som är goldenagouti/golden och en som är lilac/lemon, kan det då bli andra agouti? Tex lemonagouti, eller måste det finnas lemonagouti i generna? Kan det blir lemonagouti OCH goldenagouti på samma unge eller samma kull? Och om jag tar ungar mellan goldenagouti/golden och buff?? Kan det bli buffagouti då? Finns det?
Och sen undrar jag också vad argente är för färg? Jag har en bild på två marsvin, den ena är lilac/lemon och den andra är
buff argente/buff, ändå ser dem helt likadana ut i färgen??
Om du är intresserad av sånt här så rekommenderar jag att du läser på om färgavel. Det är jättekul!
Goag/go + lilac/lemon kan bli diverse olika färger, helt beroende på vad som finns bakom föräldrarna. I tråkigaste fallet blir det bara goag/go. Lemonagouti skulle det kunna bli om goldenagoutin bär på rätt anlag. Observera att lemonagouti inte har något med färgen lemon att göra. Lemonagouti är en agouti i black och cream.
Det behöver inte finnas lemonagouti bakom för att det ska bli lemonagouti, men rätt anlag måste finnas.
Goag/go + buff kan också bli diverse färger helt beroende på vad som finns bakom föräldrarna. Det skulle t.ex. kunna bli buffagouti (det finns det en chans att det skulle kunna bli med en lilac/lemon också…). I tristaste fallet blir det bara goag/go. Buffagouti är en agouti i black och buff.
Argente är den rödögda motsvarigheten till agouti. Istället för black eller chocolate som basfärg har en argente lilac eller beige som basfärg och röda ögon.
Lilac/lemon och buffargente/saffron (det heter så, buffargente/buff går inte då den rödögda motsvarigheten till buff är saffron) är inte samma färg. Antingen är det en dålig bild eller så är marsvinen fel färgbestämda. :)
Lliac/lemon är ett rödögt marsvin som är tvåfärgat i lilac (ljusgrå) och lemon (creamfärgad).
Buffargente/saffron är också ett rödögt tvåfärgat marsvin, men lite svårare att beskriva. Vissa partier är helt i saffron som är en lite mörkare färg än lemon, mer kraftigt gul. Vissa partier är i argente har alltså tvåfärgade hårstrån. Underfärgen är ljusgrå och sen är ett litet parti på håren saffronfärgat, nära toppen på håren.
Tack för det utförliga svaret! Ja, jag tycker verkligen att det är jätteintressant. Vet bara inte var jag ska läsa om sådant då jag tycker att det är svårt att hitta information.
Men nu blev jag genast klokare ang just de färgerna iaf. Jag ska tinga en hane i färgen lilac/lemon och han hade en bror med färgen buffargente/saffron (stod buff på hans hemsida). Men de såg identiska ut på bilden, skumt.
Med denna hanen som jag har som är golden/goldenagouti, parade jag en gång en hona med färgen buff/black/white och fick en unge med färgen buffagouti/buff.
Hanen är väldigt fin och verkar kunna få väldigt fina och olika färger då alla hans syskon hade ganska speciella och fina färger. Tyvärr så har jag ingen hona nu som är "mottaglig" för honom, då hon bara får ungar som ser ut precis som henne själv. Hon är Black/golden/white och får bara sina egna färger tyvärr, har provat två ggr med två olika hanar. Men då mina yngre honor växt till sig ska jag prova med min hane igen.
Om min lilac/lemon hane sätts ihop med en DE ( UTAN PEanlag) hona, tex golden, eller Buff eller creme. Kan det ändå bli lilac/lemonfärgade ungar? Eller måste PEanlaget komma från båda föräldrarna för att färgerna lilac och/el lemon ska gå över till ungarna? Alltså kan man få de färgerna ihop med DE?
#4 För att ungarna ska kunna bli rödögda måste anlaget komma från båda föräldrarna, antingen att nån/båda är rödögda eller att nån/båda är bärare. Men avkommorna kommer bli pe-bärare om den kombinationen görs.
Ok, så denna duvgrå (lilac) går inte att få på ett DE marsvin? Om inte både föräldrarna han PE-anlag så kan inte lilacfärgen heller komma på avkommorna? Fårstår att de blir bärare av den, men de kan inte själva få den färgen?
Ja precis. Lilac är samma sak som pinkeyed black kan man säga. Svart med pinkeye-anlag. Den grå färgen går inte att få mörkögd.
Och pinkye är recessivt, så anlaget måste komma från båda föräldrarna.
Att en black/golden/white hona bara skulle lämna in egen färg är sanning med modifikation. ;) Det beror faktiskt på vad du parar henne med. Tillsammans med goldenagouti skulle det bli goldenagoutiungar t.ex.
Sen är det ju väldigt subjektivt vad man menar med roliga och fina färger. Det finns det rätt mycket oika åsikter om, vad som är roliga färger. :)
Hej igen!
Så det "kan" inte vara så det är svårare att få över hanens färg på ungarna med denna hona jag pratar om?
Måste bara berätta att jag för ett tag sedan parade två systrar med denna hane (goldenagouti/golden). Hona 1 var black/golden/white och hona 2 var Buff/black/white).
Men iaf, hona 1 fick 2 PE white, varken mamma eller pappa hade röda ögon men det fick ungarna ändå, och inte ett missfärgat hårstrå kunde hittas i pälsen, hon fick även en white/goldenunge. (det var denna hona jag nämnde innan.
Hona 2 fick 4 st, en black/white/buff. En golden/white. En goldenagouti/golden. En buffagouti/buff. (heter det så?) Kan också ha varit cremeagouti/buff. Färgen var ganska ljus iaf. Ingen av dessa ungar blev rödögda.
Blev verkligen förvånad över att detta vita kunde gå igenom så starkt på hona 1 då det inte gjorde det på hona 2. Deras föräldrar inte är vita heller. Uppfödaren till dem avlar inte på PE alls och inte heller whiteDE så det måste ligga ännu längre bak i släkten. Inte heller någon av hanens 3 syskon var helvita eller rödögda (dock vet jag inget om föräldrarna).
#1 Men var ska man läsa på om det - finns det några bra sidor?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har sökt på google men hittar inget… Så jag undrar också om vart man kan hitta info om sådant här?
Nu citerar jag dig lite för att göra det enklare att svara.
"Så det "kan" inte vara så det är svårare att få över hanens färg på ungarna med denna hona jag pratar om?"
Nej, så fungerar inte genetik. Däremot kan det vara så att hon inte bär på några recessiva anlag. Men om du parar henne med en agoutihane så kan det absolut bli agoutis eftersom att agouti är dominant.
"Men iaf, hona 1 fick 2 PE white, varken mamma eller pappa hade röda ögon men det fick ungarna ändå, och inte ett missfärgat hårstrå kunde hittas i pälsen, hon fick även en white/goldenunge. (det var denna hona jag nämnde innan."
Pe white (och himalaya) beror inte på det vanliga pinkeye-anlaget utan på himlaya-anlaget. Så då vet du att båda föräldrarna bär på himlaya-anlag. Recessiva anlag kan bäras med i många generationer utan att visa sig.
Hm, förresten, menar du att det var den honan som bara fick ungar med sin egen färg? Ingen av dessa ungar var ju black/golden/white? Att en blev tvåfärgad och en blev pe white beror på att båda föräldrarna bär på recessiva anlag.
"Hona 2 fick 4 st, en black/white/buff. En golden/white. En goldenagouti/golden. En buffagouti/buff. (heter det så?) Kan också ha varit cremeagouti/buff. Färgen var ganska ljus iaf. Ingen av dessa ungar blev rödögda."
Buffagouti är agouti i black/buff. Närmast ligger lemonagouti som är agouti i black/cream. Buffaguti kan bara vara teckande i buff, lemonagouti i cream. Alltså är t.ex. buffaguti/cream omöjligt. Creamagouti är agouti i chocolate/cream. Sen finns det saffronagouti som är agouti i chocolate/buff.
"Blev verkligen förvånad över att detta vita kunde gå igenom så starkt på hona 1 då det inte gjorde det på hona 2. Deras föräldrar inte är vita heller."
Vitt som i pe white och vitt som i vitfläck (alltså flerfärgad med vitt) är totalt olika anlag, så det har inget med varandra att göra. Parar du en enfärgad vit med en enfärgad golden t.ex. så blir inte ungarna tvåfärgade white/golden utan alla ungar blir golden (om inte goldenföräldern bär på andra anlag). Flerfärgade ungar blir det bara om det finns vitfläcksanlag bakåt.
Nej, ni har rätt i att det kanske inte finns så mycket att läsa. Häftet "färgavel på marsvin" verkar svårt att få tag på numera.
Man kan ju lattja lite med färglkalkylatorn och testa. Här finns grunderna också.
Och ja, jag borde skriva ihop något… Problemet är bara att det är svårt att avgränsa sig på nåt vettigt sätt. Och svårt att veta vilken nivå man ska lägga det på också.
Ida, du tipsade om den här sidan en gång? :)
Den kanske är lite mer ingående,
vilka anlag som påverkar färgerna och så?
(visserligen på danska, men jag tycker att den funkar utmärkt och är lätt att förstå ändå ^^)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hej igen!
Ja, det var den honan jag menade, men jag menade att hon bara fått sina egna fäeger, vitt, svart eller golden. Hanens färg (som honan inte har) har inte gått över till ungarna. Men det är nog som du säger då att hon inte har anlag för det.
Att denna hanen jag pratar om har himalayaanlaget betyder alltså inte då att han har PE anlaget? Det var ju lite synd för jag ska köpa en lilac/lemon och då har inte han PEanlaget som kan föra över det på ungarna? Det var så jag tänkte nämligen när jag fick rödögda ungar efter honom.
Så alltså om hanen är lilac/lemon och honan någon annan färg och dessutom DE och inte har anlag för PE så kan det bara bli honans färg på ungarna? Men däremot få anlag för hanensfärg och PE. (om jag förstått det rätt).
Ja, precis, PE White betyder inte PE-anlag, tyvärr. Sen kan du ju ha bärare av PE-anlag ändå, utan att veta om det, men det finns inget som tyder på det.
Tyvärr finns det inga såna enkla regler om man blandar in många olika färger. Men lilac/lemon + mörkögd hona utan PE-anlag blir ingen lilac i alla fall. Sen kan det ju vara så att även lilac/lemon hanen bär på himalaya-anlag (det är relativt vanligt) och att du då får PE White eller Himalaya. Men nu gissar vi bara. Allt blir mycket enklare om du har stammen på djuren.
Att säga att det bara blir honans färg på ungarna går inte heller. Det vi pratat om nu är anlaget för lilac. Sen har du anlaget för cream-färg, det är ett helt annat anlag. Du kan t.ex. få ungar i black/cream om din hona har rätt anlag.
Allt beror på vilka anlag föräldrarna har. Det fungerar inte så att varje färgkombination ärvs separat. Man kan t.ex. inte säga att en unge är "lemonagouti efter sin mormor". Alla färger uppkommer av en kombination av anlag som ärvs från båda föräldrarna. Lemonagouti t.ex. består av ett anlag som ger svart pigment över hela kroppen (E), ett anlag som ger agoutifärgen (A), ett anlag som bestämmer att basfärgen är just svart (B), ett anlag som bestämmer att det inte är någon pinkeye-blekning (P), ett anlag som ger cream tickningen (cd) och ett anlag som bestämmer att det inte ska vara vita fläckar (S). Alla dessa anlag i kombination blir lemonagouti. Så komplext är det…
Om man parar en renavlad cream med en renavlad black så kan alla ungar bli goldenagouti, trots att det inte finns en goldenagouti, eller ens golden, någonstans i stammen så långt bak man kan se. Det är inget konstigt alls bara man förstått hur det fungerar. :)
Oj vad mkt det finns att lära sig!
Men nu förstår jag mkt mer vad jag har att vänta! Tack så himla mkt för hjälpen!

# 15. Du förklarar jättebra Ida! Väldigt pedagogiskt och steg-för-steg.
Envishet och drömmar