Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 855 ggr
absence
0

Vridna klor

Om några dagar ska jag få hem ett  omplaceringsmarsvin. Hon har blvit vanvårdad, men mår nu bra. Det enda problemet är att hon fortfarande har vridna klor. Så jag undrar om det kan bli bra efter ett tag, om man tar hand om klorna noga, eller kommer det alltid vara så?

[Kamillah]
0

Om man klipper väldigt nära pulpan under en lång tid så kan klorna bli bra igen, inga garantier däremot.. men det är bara att försöka.

Caspia
0

Jag kan inte uttala mig för alla marsvin, men med min hona har det inte gått tillbaka. Hon omhändertogs i ett vanvårdsärende för ett år sedan och jag utgår ifrån att hennes klor blivit väl omhändertagna sedan dess, men hon har inte bott hos mig hela tiden.

Sedan har jag en annan hona som har vridna klor på framtassarna men det tror jag mer har att göra med att hon är enormt tung. Henne har jag haft i flera år och det har inte blivit bättre (men som sagt, det kanske har med hennes storlek att göra, att de inte kan ändras).

Vad som hänt på båda är att tån där klon växer har ändrats, omformats, och då växer inte klon ut som den normalt skulle gjort. Alltså handlar det inte om själva nageln utan om där den växer ifrån.

Ursäkta att mitt svar är lite luddigt.

Envishet och drömmar

paronskrutten
0

Mina gammeltjejer har vridna framklor.. det går inte tillbaka, men det är inte nåt de lider av, sålänge de inte växer in mot trampdynan.. man får hålla klorna korta.

Helena

Abico
0

Äldre marsvin kan få mer eller mindre krokiga klor, främst på framtassarna, trots att tassarna alltid varit välskötta. Håller man efter dom noga under en period kan det bli bättre men så länge marsvinet inte lider av det och klorna är såpass böjda att dom går in i trampdynor och liknande får man låta det vara.

Hanna