Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 500 ggr
irma
0

Omparning efter 3 månader?

Hur länge ska man vänta innan man omparar honan?

Edvina fick sista kullen 25 juli, så det är snart 3 månader sedan.

Hon väger 1200 gram så hon är lite överviktig fortfarande, ska jag banta ner henne mer?

Hon vägde lika mycket när hon blev parad förra gången också och det gick bra, visserligen var en unge död i kullen. Alla vägde 100 gram vid födseln. Hon fick 3 st då.

idipidi
0

Vikten spelar inte så stor roll utan den varierar ju stort beroende på hur de är byggda. Om någon av mina honor skulle väga 1200g skulel jag aldrig våga para henne, men det beror på att de inte är så jättestora i kropparna.

Självklart kan allt gå bra även om man parar en överviktig hona, men risken för bl.a. toxicos är större.

Rent allmänt är det oftare mer riskabelt att vänta länge mellan kullarna än att para dem tätt inpå. En hona som är kraftig och knappt går ner sig något utan dräktighet och digivning gör man ofta bäst i att sätta med hane ganska snart efter att kullen är avvand.

irma
0

Hur länge kan man vänta med omparning utan att det ska vara riskabelt för honan, oavsett övervikt eller inte?

idipidi
0

Så kan man inte säga tycker jag. Att para en hona är alltid riskabelt, en av fem dräktigheter slutar med att honan dör. Sen kan prata om ökad risk. I stort sätt är det väl så att ju längre man väntar desto mer ökar riskerna. Detta eftersom att honan hinner lägga på sig hull. Personligen tror jag dock inte riktigt på detta med att bäckenet växer ihop eftersom att jag aldrig sett något som tyder på det själv.

Självklart ska man inte heller para om en benig hona som gått ner sig väldigt utav digivningen utan först vänta tills hon är i normalhull.

irma
0

jo, det är alltid riskabelt att para djur överhuvudtaget.  Men jag fick svar på min fråga där du skrev _"I stort sätt är det väl så att ju längre man väntar desto mer ökar riskerna."
_Om det var bättre att vänta eller att vara snabb med omparningen. Tack för ditt svar,,, :-)