Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2148 ggr
UlrikaA
0

Tandfel

Det var evigheter sen jag skrev nåt här, men jag ville bara berätta om vad som hänt min Agnes. Den senaste tiden har hon inte varit riktigt sig själv, men inget jag kunnat peka på direkt. Så sent som för en vecka sen åt hon glatt sitt älskade godis (Happy drops) och var som vanligt. I fredags satt hon mest uppburrad i buren och verkade inte vilja äta så mycket. I söndags åt hon ingenting alls och när jag vägde henne fick jag en chock, hon hade gått ner 400 gram!! HUR har jag kunnat missa detta? Jag ringde vetkliniken direkt igårmorse och fick komma dit idag. Vet kollade i hennes mun och såg direkt att kindtänderna växt fel och att käken var svullen på ena sidan. Hon ville söva henne direkt och klippa och slipa ner tänderna, och det tog lång tid för henne att somna, men efter 2½ timme fick jag ut en omtöcknad Agnes. Hennes kindtänder hade legat tvärs mot varandra - inte konstigt att hon inte velat äta!!

Nyss har jag gett henne vatten med pressad apelsin i pipett och kokat kligröt som hon bara slickade lite på. Hon piggnade till lite mer iallafall, så jag vågade släppa ner henne i buren till syrran Ellen som verkade glad att få se henne igen. Agnes tog ett litet skutt och nosade på all maten och försökte tugga lite vitkål men det gick inte så bra. Huvudsaken att hon är nyfiken på maten iallafall, så tror jag att hon börjar äta igen imorron, men det gör säkert ont i munnen.

Om ett par månader ska jag till vet igen, och då får de söva henne och se hur tänderna ser ut. Fortsätter de att växa snett får vi ta oss en funderare på hur roligt liv hon kan få om hon ofta får svårt att äta… Hon är tre år drygt. Stackars min lilla gristös! Nu får det bli mer hö för henne och mindre gnagarblandning!

tjorve
0

pellets? gnagarblandning innehåller väl mest fett och "godis"?

[findusen]
0

se till så att hon äter annats får du stödmata henne, magen måste hållas igång! hade min phille inne för samma procedur för ett år sedan och stödmatade honom med critical care från vet. men har du inget sånt kan du ge hövatten, eller klippa hö i småbitar, riven morot.. kligröt osv.. så hon får i sig någonting!

hoppas det går bra för henne :)

UlrikaA
0

tjorve: ja just det, därför ska jag ge mindre sådant i fortsättningen.

FeliciaS
0

Åh, stackaren! Tur i alla fall att hon klarade operationen :)
Jag hade en virvelhane för flera år sedan (ett utav mina första marsvin) som hade medfött bettfel. Han magrade av betydligt (men på längre sikt) vid 4 års ålder ungefär samtidigt som burkompisen dog. Vi var till veterinären och de sa att det inte var någon idé att operera honom eftersom han var såpass dålig.

Det är alltid en risk att söva marsvinen, och hade jag varit dig hade jag vägt Agnes 2 ggr/veckan i ett par månader för att se att hon ökar i vikt. Gör hon det och mår bra skulle jag inte söva ner henne igen. 

Marsvinens kost ska till 80% bestå av hö. Jag tycker du ska ge en bra fiberrik pellets (Lottie eller Oxbow Cavy Cuisine) blandat med sädesslag (bra för magen då det innehåller mycket kostfibrer och för tänderna) - havre och kornkross, som kraftfoder. Skippa gnagarblandningen helt. Knäckebröd någon gång då och då kan också vara bra :)

Håll koll på att hon äter. Gör hon inte det själv behöver du stödmata henne via pipett! Koka sönder olika grönsaker till pure och ge henne det blandat med ex. pelletskross eller havremust. Det är viktigt att hon får i sig mat eftersom marsvin har snabb ämnesomsättning. Får hon inte i sig mat kan hon börja må riktigt dåligt snabbt. Lycka till med henne! ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

UlrikaA
0

Nu har jag stödmatat Agnes i fem dagar. Igår verkade det som om hon åt lite pellets, så jag gav henne ingenting på hela dagen för att genom att väga henne se om hon verkligen hade ätit själv. Det hade hon inte utan hade gått ner 40 gram. Suck.

Idag har jag gett henne morotsdryck samt Findus Risgröt i barnmatsburk. Den gillar hon, men ville inte ha mer än 5 ml, sen rann det ut igen. Nu har jag kokat riven morot och puréat och se om hon gillar det. Ska jag ha i smör i purén eller ska inte marsvin ha fett? Är honung bättre?

/Ulrika

idipidi
0

Det är tyvärr ofta svårt att få igång marsvin att äta efter att de har matvägrat. Och efter slipning av tänder är det ofta ännu svårare… Det funkar inte att "svälta igång" marsvin. Man kan ju tro att de ska bli hungriga och vilja äta, men det funkar nästan tvärt om. De äter inte förrän de mår bra och om de får i sig för lite föda så mår de dåligt och vill alltså inte äta. Jättedumt är det… Och ju längre tid man stödmatat, desto svårare blir det ofta.

Det finnsdock  en del olika knep för att få igång dem. Att stödmata med Critical Care (kan köpas hos vissa veterinärer) har fungerat över förväntan för både mig och många som jag känner.

De behöver så mycket mer än bara grönsakspuréer. men börja inte experimentera med smör eller så. Marsvin ska inte ha fett utan tvärt om behöver de få i sig fibrer. Deras mage är byggd för enorma mängder fibrer. Honung kan jag bara tänka mig att det är bra för att tillfälligt ge mer energi.

B-vitaminspruta kan ge ökad aptit.

Testa med mycket oliak grönsaker som hon kan tycka är gott. Allt du kan komma på. Bladpersilja, fina salladsblad, paprika o.s.v. Odla havregräs tar ju några dagar men brukar nästna alltid slinka ner.

Mata så ofta du kan och truga med allt du kan komma på. Jag håller tummar!

Stormviskaren
0

jag har funderat på det ett tag man kanske borde börja att bettfels kontrolera sina marsvins ungar, så som man gör på kaniner, har fått för mig att de här med bettfel blir allt mer vanligt på marsvin eller jag kanske bara inbillar mig?

Abico
0

#7 - Ska man göra det själv då? Eller ta till veterinär?
De bakre kindtänderna är ju inte helt lätta att se liksom.

Hanna 

[findusen]
0

#7 men är det inte främst framtänderna man kollar efter bettfel på kaniner?

idipidi
0

Vanligare tror jag inte faktiskt. Jag upplever att det är ett ganska litet problem på marsvin. Tack och lov. Med bra avel kan det fortsätta vara det.

Men för mig är det en självklarhet att man kollar framtänderna på ungar som man säljer. Kindtänderna är ju tyvärr svårt att kontrollera på ungar, men riktigt grava bettfel syns ju på framtänderna. Sen ska man ju såklart inte avla på marsvin som haft problem med tänderna, men det ska ju också vara en självklarhet.

nybban
0

Ungarna har nog bra bett, det här med bettfel är nåt som ofta kan komma i 1-2 årsåldern ifall dom inte får tillräckligt med hö och kvistar så att tänderna kan nötas ordentligt och då är det oftast kindtänderna som har vuxit fel.

Bettfel på kaniner däremot är en helt annan sak, det är medfött och då är det framtänderna som är problemet, dvs dom har underbett, vilket gör att framtänderna inte nöts.

idipidi
0

Nja, visst finns det ärftlighet i den här typen av tandfel också. Oavsett helt perfekt kost finns det marsvin som får förvuxna kindtänder eftersom att de inte har den bästa ställningen på tänderna. Såna marsvin vars tänder måste slipas med jämna mellanrum, helt enkelt för att de växer tokigt, oavsett kost.

Sen finns det förstås exempel på motsatsen också, alltså marsvin med helt perfekt bett som p.g.a. riktigt dålig kost får förvuxna tänder. Men här inne tror jag faktiskt att folk ger sina marsvin bra foder.

nybban
0

Ja, kanske kan det vara så, men det är ju omöjligt att kolla sånt själv på ungar. Känns inte riktigt vettigt heller att söva marsvin flera gånger om året för att slipa tänderna. Skulle nog överväga att låta dom somna in i så fall.

UlrikaA
0

Agnes fortsätter tyvärr att minska i vikt, och vägrar att äta själv. Jag ger henne 10 ml i timmen morgon och kväll, men det räcker inte. Hon får flera olika sorters mat, morotspuré, broccolipuré, gröt, mosade pellets, riven paprika i vatten, hövatten med mera. Jag har försökt stoppa in småbitar äpple i munnen för att hon ska tugga, men hon spottar ut det.

Vad ska jag göra??? Hur länge ska jag fortsätta mata henne med spruta? Är det lönt överhuvudtaget? Vad är bäst för henne? *ledsen*

Emma-U
0

#14 Vad har vet sagt? Har h*n sagt någon tid för hur lång tid det tar innan hon är någorlunda återställd?
Jag hade hört med vetten vad h*n tycker - det kanske är bäst att låta henne somna in om hon inte kan göra det som grisar tycker om allra mest - äta!
Ett tufft beslut, men frågan är hur länge hon står ut? Och hur länge du står ut?
Önskar dig & Agnes all lycka till och att hon kryar på sig..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

[findusen]
0

jag kämpade jättelänge med min phille fast då hade vetrinären inte gjort rätt.. dom hade inte filat ner tillräckligt så jag gick till en annan vet och dom fick göra om det. sen hade han fått en böld oxå som fick tas bort och med den även en framtand! men han blev frisk!!

så ge inte upp :)