Smådjursträff
Vill bara göra lite reklam för vår smådjursträff.
Vi började med musträffar för ca 5 år sedan. Fr o m i år har vi döpt om dom till smådjursträffar då de flesta av oss har flera djurslag. Vi brukar börja med ett besök i zooaffären, titta på djur och tillbehör. Sedan går vi hem till mig. I första hand träffas vi för att prata djur! Ibland har vi även haft något tema, tex prova på bedömning och agility. Ibland finns djur till salu, ibland har någon haft med djur för att få hjälp med att bestämma färg och teckning. Har du idéer eller önskemål så hör av dig!
Vi brukar träffas 3-4 gånger om året och nästa träff är planerad till okt-nov. Som vanligt träffas vi här i Nässjö. Exakt datum har vi inte bestämt än men jag meddelar det här på sajten när jag vet!
Är du intresserad och vill veta mer så får du gärna höra av dig! Det enda det kostar är din ev resa samt självkostnadspris för mat (ibland lagar jag något, ibland köper vi med oss något.) Då vi är hemma hos mig vill jag veta i förväg vilka som kommer så jag vet att vi får plats, men "anmälan" är naturligtvis inte bindande utan är enbart till för att jag ska veta hur många vi blir. Men vore roligt redan nu att få höra om det finns intresse bland marsvinsfolk att komma? Så hör gärna av dig om du är intresserad!
Oh det låter roligt. Vad är det för olika smådjur som samlas där?
Då vi är hemma hos mig så finns ju alla mina busar förstås (marsvin, gerbiler, hamstrar, möss, råttor o vovven.) Sen är det lite olika vad andra har med. Ibland inga djur alls men annars är det främst möss o gerbiler som varit med. Men det skulle va kul med lite marsvinsprat också!
Det är några som alltid brukar vara med o de gillar alla smådjur så vi kan prata om precis allt! Vi har alltid roligt o trevligt. Allra mest djurprat förstås men när timmarna går brukar det bli en del annat prat o skratt också.
Prova på bedömning av marsvin tycker jag låter kul! Det skulle va himla kul med lite mer om marsvin faktiskt.
Ev finns möjlighet till övernattning. Det beror på hur många som vill sova över. *ler*
låter ju jättetrevligt. Men nu kommer en dum fråga.. Vad är gerbiler?
Gerbiler kallas även ökenråttor. Det namnet är kanske mer känt.
Annars kan jag berätta att det är en gnagare som lever i öknen, har ben lite som en kanin (duktig hoppare alltså), är ca 15 cm i kroppen (tror jag, med mitt dåliga ögonmått, men de är större än möss men mycket mindre än råttor), har päls på svansen med en liten lejontofs längst ut. Väldigt snälla o trevliga o mysiga.
Finns nåt foto på mina gerbiler i mitt galleri här. Jag har för tillfället fem stycken. De är busiga till tusen! O kallas, med all rätt, för flismaskiner. *ler*
25 november har vi bokat för vår nästa smådjursträff här i Nässjö. Är du intresserad så hör av dig!
#5. Hur långt äre till Nässjö från Gävle? Så tänkte jag fråga, OM det är så att jag kan komma (ganska liten chans men men) kan jag ta med mig marsvinen då och få lite expert koll? Har ganska mycket problem med dom nu :/
Jag har velat ha 2 Gerbiler i 2 år nu :) De är så söta, roliga, charmiga… Jag vill ha en Dark Eyed Honey och en Burmese :P Hittade en uppfödare men mina föräldrar tycker att det blir för mkt med marsvin, sköthästar och skolan… *suck*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 Vet inte hur långt det är men vi har drygt 30 mil till Stockholm härifrån. Nässjö är mitt på Småländska Höglandet. Inga problem med tåg från tex Stockholm, de går nästan varje timme.
Visst kan du ta med dig dina marsvin om du kommer. Troligen kommer en tjej hit som har fött upp marsvin förut, men nu "bara" har till sällskap, så hon har ju mycket kunskap.
#7 Gerbiler är härliga djur! Kanske nåt du kan skaffa längre fram. Min ena är en dark eyed honey (o sen nån teckning som jag aldrig kommer ihåg vad den heter…) Burmese gillar jag men har ingen.
#8 Ja, de verkar så aktiva och glada! Fast de är ju marsvin oxå =)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#8. Uppått elle nerått till sthlm? Eller alltså om Gävle ligger "mellan" och har sthlm 20 mil NER, ligger Nässjö mera nerått eller mera uppått?

#10: om Nässjö ligger på småländska höglandet, var är det gentemot Gävle då? Jo neranför Stockholm då Småland ligger söderut.
Jag bor i Stockholm och ska ner till Nässjö den dagen. Kommer troligtvis att åka tidigt, tidigt på morgonkvisten, blir nog som vanligt vid ca 6:20..
#10 Nässjö ligger söderut från Stockholm. Så ligger Gävle 20 mil norr om Stockholm så har du drygt 50 mil till Nässjö.
Ojj, det var inte nån kort sträcka ^^ jag ska prata med pappa, han åker runt mycket i Sverige inom sitt jobb :)
Jo det är en bit…