Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 582 ggr
ElinaK
0

Försummade djur

Startade en tråd på katter.ifokus nyss om försummade katter.. Och fick ideén att prata lite kring det här också. Eftersom det ändå är en rätt viktig fråga. Vad säger ni om detta då?

Hur tycker ni att man ska ta hand om sina marsvin på bästa sätt? Så att det INTE blir vanvård, eller försummade djur. Var går gränsen till att man ska anmäla för vanvård?

Vad är det för krav (enligt er) man måste uppfylla för att det ska räknas som att man tar hand om sina djur på ett fungerande sätt?

Ämnet är brett, berätta gärna alla era åsikter om detta och gärna erfarenheter om ni har några om vanvårdade djur.

ElinaK
0

Jag kan berätta om ett marsvin jag köpte. Ringde på annons om ett ensamt marsvin. De kom med marsvinet till Preem i mitt område. Där fick jag ge 20 kronor för marsvinet och gick hemåt med den. När jag kom in, märkte jag att det va nåt fel på marsvinet. (brydde mig inte om att kolla det innan eftersom det inte var en stor slant jag gav för den, och de hotade med att avliva henne, plus att jag tyckte det va synd om hon skulle gått till någon som haft henne ensam) Hon var förlamad i hela bakdelen, och efter en kvart i rummet stank det så in i h-e. Marsvinet skulle varit vitt men var gult. Det märktes på långa vägar att den inte fått den vård den borde fått. Jag åkte iväg med den direkt och avlivade. Det kändes ändå rätt att jag köpte marsvinet, då den fick ett slut på sitt lidande.

ElinaK
0

(behöver jag tillägga, att jag grät även vid detta tillfälle?) Trots att jag inte kände marsvinet eller hade den mer än 45 minuter, så kändes det i hjärtat.

bejtedejte
0

Ett tips om man tar hand om marsvin som kommer från okunniga människor och marsvinet är förlamat i bakdelen är att ge c-vitamin, direkt i munnen. Antingen askorbinsyra eller brustablett upplöst i vatten. Eftersom de blir förlamade i bakdelen av c-vitaminbrist så kan detta hjälpa då de oftast inte fått någon bra kost hos de de varit hos innan. Kan spara en avlivning om man har tur!

Diana61
0

Instämmer med #3.

Själv räddade jag ett långhårigt marsvin från en dålig ägare. Marsvinet var full av Ohyra i pälsen, men jag fick till det och han fick leva ett år extra under bättre förhållanden innan han dog.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Min kompis räddade en liten stackare på stan, hon hade varit ute med hunden och den hade nosat upp en påse som dessutom rörde på sig (!) så hon hade tittat i påsen och funnit ett sött marsvin (som föresten nu bor hos henne och heter numera Frida). I början trodde alla att hon skulle dö för att hon var så undernärd och vägrade röra på sig mer än nödvändigt, men dom tog henne till ett djurhem, och där blev hon vårdad i ungefär en vecka, sen fick hon komma hem till min kompis och bor nu där lycklig :)

Diana61
0

Kiddoo, jag förstår ej varför folk gör på detta viset. Det hade ju varit bättre att skänkt det till någon gratis om man nu ej kunde sälja den.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

#5. ja herregud. :( vad ledsen man blir av att höra sånt.. Att den levde också.. usch.. hade dom tänkt att den skulle kvävas till döds?

dreamiz
0

Verkligen hemskt!

Inte lätt alla gånger att veta var gränsen går. Men om djuret inte får det den behöver i form av sällskap, mat, vatten, skötsel osv så är den ju försummad. Sen finns det ju olika grader av försummelse o när det blir rent djurplågeri…

Kiddoo
0

Precis, så tänkte jag med :/ att folk har hjärta att göra något sånt, så absurt :/ men som tur var mår ju Frida (som hon nu heter) alldeles utmärkt nu, hon är välmående och trivs bra där hon är nu. Jag förstår faktiskt inte vad för syfte det var att lägga marsvinet i en påse, lixom, det hade ju vart bättre om det hade skänkts bort som #6 nämnde.

ElinaK
0

Jag blir så ledsen av sånt här :( Kom o tänka på en häst idag.. som hände för många år sen som fick frambenen avsågade med motorsåg. Den hade försökt krypa ut mot stalldörren men förblödit på vägen Gråter

Kiddoo
0

#10. Ooh, usch vad hemskt Ledsen hände det där du bor?

ElinaK
0

Nej.. Jag kommer inte riktigt ihåg var det hände.. Mindes bara händelsen helt plötsligt.. Det här hände för över 5 år sen säkert. Men lika tragiskt för det :(

Kiddoo
0

Usch ja, hur kan man komma på en sån sak egentligen? Kan verkligen inte finnas mkt i huvvet på den personen :S

ElinaK
0

Nee.. det är sinnessjukt.

Kiddoo
0

Usch ja..

dreamiz
0

Jag tog hand om en kanin en gång som ägarna tröttnat på o skulle slå ihjäl mot en sten… Jag kommer aldrig förstå hur grymma en del människor kan vara… Själv tar jag gärna hand om omplaceringsdjur bara jag själv har tid o plats för dom (jag hjälper dom ju inte om jag själv inte hinner med dom).

Kiddoo
0

Ooh, det var snällt, har du den kaninen fortfarande? Usch ja, vissa människor är ju inte kloka Förvånad

FeliciaS
0

Vanvård på marsvin är, enligt mig att marsvinet: är ensamt, inte får tillräckligt med mat, inte har tillgång till vatten, bor i en liten bur, inte får komma ut ur buren, har avföring överallt i buren, inte blir omtyckt, inte blir vårdat (päls, klor, tänder m.m).

En av anledningarna till att jag och min bästa kompis vill bli veterinärer och ha ett eget djurhem för misshandlade/vanvårdade djur och för de som inte har tid över för dem.. Allt från möss och hamstrar till kor och hästar!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus