Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 756 ggr
Mymlan
0

Hanar ihop

Många hävdar det går inte ha två hanar ihop. Många ggr går det jätte bra ha 2 hanar ihop. Vuxen hane sätts ihop med bebis hane på 5-6 veckor, de träffas utanför buren på neutral plats. Under tiden rengörs buren noga även tillbehören och det möbleras om. Man kan även ha badat dem bägge så de luktar likadant.

Men visst finns det hanar som bara totalvägrar ha kompis av samma kön.

Jag har hanar ihop och det fungerar väldigt bra ihop.

Skulle det ej fungera att ha dem ihop så har de utbyte av varandra även om de är i varsin bur bredvid varandra, de kan fortsätta prata med varandra.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

dreamiz
0

Hur är det att ha två hanar som man köper som ungar o de får växa upp ihop?

Mymlan
0

För mig har det fungerat men det kan bli rangordningstjafs då de är jämn gamla. Men behöver ej bli. Har 2 st jämngamla pojkar som går ihop de är 2-3 år och aldrig tjafsat.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Milla
0

hos oss fungerar det också, vi har även haft några vuxna hanar samt bebisar tillsammans utan problem

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ElinaK
0

Jag har två hanar, pappa o son. De gick ihop när sonen var bäbis, sedan började de slåss. Men det beror nog på att vi har n hög med suggor också så de slåss om deras uppmärksamhet.

Kiddoo
0

Hm, nu kanske jag skriver lite knepigt, men om det är två honor som bråkar då? Mina honor har börjat kivas jätte mycket på varandra, dom skriker, jagar varandra (när den ena jagar ser det ut som hon vill leka, för hon gör skutt och sånt), puttas vid matskålen, vill inte dela mat, och ja, till och med biter varandra i öronen ibland. Hur ska jag göra med dom nu? Så har dom inte betett sig förr, nu sover dom inte ens med varandra, dom ligger oftast på varsin sida av buren, fast när dom är ute och springer på golvet så är dom ganska sams, förutom om dom står å gnager på något bredvid varandra, då kan dom börja puttas och så. Hur ska jag göra?

Diana61
0

Kiddo, detta är tråkigt när det händer och det har för första gången hänt mig med mina nuvarande honor, Goldie och Lady. Dom var super polare från början men plötsligt började Lady ge sig på Goldie och det slutade så illa att Lady bet upp ett stort köttsår på Goldie. JAg blev tvungen att sära på dom och tog Goldie till vetrinären där jag fick antibiotika för såret så att hon ej skulle riva upp det hela tiden då det kliade när det läktes. Det tråkiga var nu det att Lady blev räddare än någonsin och bara satt i en hörna och ville ej varken eöea på sig eller äta ordentligt. Hon vantrivdes som ensam. Men  jag ville ej stoppa henn tillsammans med Goldie igen och nu hade dessutom Goldie herrbesök, så Lady fick fortsätta med att vara ensam och tjura. Nu har hon fått herrbesök då Goldie fött sina ungar och VIPS så har hon blivit bättre. Hon äter jättebra nu och är inte lika rädd som förut, så jag hoppas att hon får en hona i kullen som kan stanna med henne och att det även finns en hane som sedan kan flytta till Hanen (Lêo).

Så vad jag kan säga är att om de börjar bli riktigt elaka emot varandra så måste du nog sära på dom och ge dom nya kompisar. Dom är ju som vi människor, vi gillar inte alla männikskor vi heller, eller hur?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

#6. Tack :) men då har jag en följdfråga. Dom har hållt på så här i någon vecka nu, men dom har aldrig bitit något allvarligt sår, utan mest bara som ser ut som skrapsår, och ofta är dom iinte mer än 3-5 millimeter. Då undrar jag, (för jag får inte köpa fler marsvin för mamma), kan jag ha två mindre burar åt dom fast bredvid varandra? Eller? För ett tag sedan så trodde jag att Blondie var en hane, så jag särade på dom, och då blev dom fullständigt galna, dom försökta ta sig igenom gallret till den andra, satt å tjöt för att den inte fick vara med den andra. Så jag förstår inte riktigt vad dom gnabbas över om dom ändå vill vara med varandra?

Diana61
0

Om dom inte bits mer än vad dom nu gör och att dom bara gjort detta nder en kort tid, så är det troligt att dom bara vill göra upp om vem som är "boss" i buren. Avakta och se vad som händer, för om pälsen börjar flyga och blodet rinna, då måste du sära på dom.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Aah, då avvaktar jag lite då :) för övrigt så är dom snälla mot varandra, det gäller mest när det är grönsaker och sånt, och när dena vill leka å den andra sova och så.

Diana61
0

Gör så och lycka till.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Tack :) du, dom gör ett läte mot varandra ibland, det låter som dom smaskar mot varandra, vad är de för läte?

Diana61
0

Då är dom riktigt arga!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Hm, de låter lixom som om vi skulle tugga med öppen mun på ett tuggummi, fast dom har slutat med det nu, nu ligger dom tillomed bredvid varandra o.O

FeliciaS
0

#1 För mig gick de bra. Hanarna var visserligen tvillingbröder men varför skulle det spela någon större roll (det kanske var det du menade)…? Räcka ut tungan Båda ville ju bestämma i buren och var lika envisa så det blev endel jagande och bestigningar 1 natt/varannan månad ungefär.  

#7 Du behöver nog inte sära på de. Det kan ju vara så att de håller på att göra upp vem som ska bestämma?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus