Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2593 ggr
UlrikaA
0

Lite om oss

Hej på er! Ulrika heter jag och är ny här. Jag har två gosiga marsvin, Agnes och Ellen. Jag har haft dem ett halvår ungefär, de är tio månader gamla nu. De är från samma kull, men av blandras. Agnes är släthårig medan Ellen är ganska långhårig. Deras färger är en blandning av vitt, ljusbrunt och mörkbrunt. Deras mamma var sheltie och pappan släthårig.

I början var de väldigt skygga men efter ett par veckor kunde vi ta upp dem ur buren. De gillar inte att gå lösa på golvet, utan vill helst av allt gömma sig under någonting, mattes tröja är ett helt okej gömställe, särskilt om klorna börjar bli långa…*aj*

Favoritmaten är gurka, sallad och hö. Inte förrän nu har jag kunnat ge dem paprika, morötter och vitkål, det har bara legat kvar i buren tidigare. Undras om det är uttröttningsmetoden som funkat eller om deras smaksinne förändras när de blir äldre?

För en månad sedan skaffade vi katt och nu har vi inte grisarna ute lika mycket som tidigare eftersom katten förmodligen skulle anse att marsvin är rena gourmetmiddagen…vi får passa på när han är ute.

Agnes och Ellen tycker om att sitta i knät och bli kliade under hakan, då kuttrar de mysigt, men de gillar inte när man lyfter upp dem ur buren. De gör allt för att komma undan och när man väl lyfter dem så skriker de högt. Varför?

Jag ska visa några bilder för er så småningom, men jag har inga på den datorn där jag sitter just nu. Jag läser vad ni skriver och suger åt mig av er kunskap!

dreamiz
0

Välkommen hit! Hoppas du ska trivas här på marsvinssajten. O vi ser fram emot att få se foton på dina marsvin sen!

Diana61
0

Välkommen Ulrika A och även jag hoppas du kommer att tivas här. Orsaken till att marsvinet skriker i högans sky när du tar upp dom är räddsla. Du har ju bara haft dom i 10 månader och vissa tar det lite längre tid att vänja sig vid att bli lyfta från buren. DU kanske skall prova att lyfta dom långsammare och prata lugnt till dom medans du gör det, för det kan ju vara så att du lyffter för fort och dom tycker Det är obehagligt, som berg-och-dal bane effekten.

Visserligen gjorde mina detta också men slutade efter ett tag. Nu händer det oftast bara med en men hon är fegisen här hemma och är himla grining.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Säger som diana och dreamiz. Välkommen hit!

Angående katterna, så har våra (läs:mammas) katter suttit inne i buren med dom, när vi bodde hemma. De satt där och käka hö med dom.. humm..Katter vet oftast om det är familjemedlemmar men du ska nog ta det lite försiktigt tills du ser. När våra var ute o sprang så satt katterna och tittade på dom bara, om de kom för nära blev katterna (ja, haha) rädda och flyttade på sig.

Angående att de skriker, håller med Diana på den punkten. Fast jag måste lägga till att lägg ner handen i buren ett tag innan du fångar dom (även när du inte ska fånga dom så tror dom inte alltid att du ska ta upp dom när handen är i buren, öva också på att ge mat från handen så kopplar dom den med något bra) Så att de hinner se att det är nåt på gång, och sen ta upp dom. Det ska nog gå bra sen.

Diana61
0

Elina! Håller helt med dig med dina tillägg. Hade dom i skallen ochså, för så gjorde jag med mitt Favorit marsvin Tjabo. Han vante sig vid min doft och att handen och armen var en vän.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

:) ja ditt tips var helt klart det bästa man kan göra för att underlätta för marsvinet.

UlrikaA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer foto på Agnes!

UlrikaA
0

Och här kommer Ellen! Nog syns det att hon har sheltie i sig, för hon har värsta punkluggen, vi fick klippa den för att hon skulle kunna se nånting…

ElinaK
0

naaaaaaaaaaww. va söta småttingar! :D

bejtedejte
0

har de virvlar och pappan var släthårig så var mamman antagligen peruan, för Ellen ser ut som en liten peruan. :)

UlrikaA
0

Bejtedejte - det har du rätt i! Jag har surfat runt lite och tittat på olika raser och visst har hon virvlar och ser ut precis som en peruan.

I eftermiddag ska de få komma ut en stund på gräsmattan, det ser ut att bli en lika varm dag som igår, då vi hade 24 grader. Det blåser alltid så mycket här så därför tar jag inte ut grisarna lika ofta som de nog behöver. Jag tror inte att drag är så bra för dem.

ElinaK
0

#10. Oj, 24 grader.. Vart bor du egentligen? Här är det ju svinkallt. Drag är inte bra för grisarna, men ta med nåt som du kan använda som vindskydd så blir dom nog glada! Mina marsvin får inte gå ut mer för i år.

UlrikaA
0

Jag bor i Skåne och här gick vi i shorts igår. Det blir visserligen fort kallt om kvällarna, men eftermiddagen var stekhet.

ElinaK
0

Ojdå.. Ja, det är ju nästan medelhavet. haha. I mellansverige är det snart vinter.

Diana61
0

Agnes är ju bara för underbart söt!Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

#7 Sheltie har inte lugg över ansiktet utan det är Peruan som har det. Sheltie ser ut som en Coronet (om du vet vad det är) utan virvel i pannan ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

Här är bilder på Sheltie, Coronet och peruan

Först Sheltie

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Coronet

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Och Peruan som har gömt sig under pälsen. Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

KajsaM
0

#18 Heheh vad gulligt ;D