Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 902 ggr
marmel
0

Köpa marsvin

En funderig som jag har. Min son vill köpa marsvin. Men efter att varit inne här så känns det som de bara är sjuka eller har Ohyra. Är det så? Vill ju inte ha in något som man bara får massa problem med. Jag vet att jag låter hård men jag har själv katter och dottern har kanin. Vi vill ju inte att de får någon Ohyra. Vill väldigt gärna veta.

emelie92
0

Nej, marsvin är inte sjukare eller får ohyra oftare än andra djur. Men visst händer det att djuren blir sjuka ibland.
Om du sköter om marsvinen på rätt sätt så motverkar du att djuren blir sjuka, t.ex. ger dem rätt kost, klipper klorna m.m.

absence
0

Om du planerar att köpa ett marsvin från en djuraffär är risken större för Ohyra eller smitta. Privata uppfödare har bättre koll på sina djur, så vill du vara på säkra sidan så köp från uppfödare. Det är också mer humant att låta bli att stödja djuraffärerna.

marmel
0

Var får man tag på uppfödare av marsvin?

Ska man ha ett eller två marsvin.

Tack för svaren #1 och #2

Abico
0

#3 - Det finns ett gäng uppfödare på den här sajten. Annars kan du läsa på svenskamarsvinsforeningen.se där det finns uppfödarannonser till alla registrerade uppfödare i landet.

Marsvin ska bo två och två :)

Hanna 

emelie92
0

Vill tillägga att det är lag på att marsvin ska ha minst en kompis och att marsvin bör ej få bo i samma bur som kaniner, risken finns att kaninen skadar marsvinen.

Ziggi
0

#0 vad kul att ni funderar på att skaffa marsvin:) Marsvin från djuraffärer löper större risk att ha någon sorts Ohyra. Så jag rekomenderar att du köper två marsvin från en uppfödare eller allra hellre marsvin från omplacerings hem. Där fins marsvin som har blivigt dumpade i skogen för att barnen tröttnat på dem. Dem är på omplacerings hemmet tills dom blivigt friska och mår bra igen:)

här är två länkar till två omplacerings hem; www.ergaons.se www.marsvinshjalpen.se

Om du söker efter uppfödare i närheten av dig så kan du leta reda på en bra uppfödare inne på www.svenskamarsvinsforeningen.se

eller så kan du hitta en bra uppfödare här inneGlad

FeliciaS
0

Roligt att ni planerar marsvinsköp :) De är helt fantastiska små individer med enorma personligheter.

Att de blir sjuka ofta eller har Ohyra stämmer inte alls. Men här på sajten är det sådana problem som man vill ha hjälp med, just därför finns det många trådar om det ^^ De blir inte sjukare ofta än katter och kaniner. Att de kan överföra smitta till andra djurarter är tveksamt (beror förstås på vad för smitta) men mestadels hör man i så fall om det motsatta - att marsvin blir drabbade från andra djurarter. Eftersom ni har kanin bör ni tänka på att h*n naturligt bär på en bakterie i sina luftvägar som kan orsaka lunginflammation hos marsvin.

Och marsvin måste bo minst två och två eftersom de är flockdjur och därför mår dåligt av att bo ensamma. En kanin kan heller aldrig ersätta marsvinskompis utan utgör bara större fara för marsvinet - dessutom har de inte samma näringsbehov eller förstår varandra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marmel
0

Tack för alla bra svar.

Jag har en fundering till.

Vad är bäst att ha 2 killar eller 2 tjejer?

/Maria

Berlau
0

Spelar absolut ingen roll, det är bara om du tänkt att ha fler än två marsvni det oftast funkar bättre med honor (: