Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettminneslund
Läst 3025 ggr
Rafflan
0

R.I.P Winni :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fann jag Winni död, utan förklarlig anledning.Men nu ska vi del av buren så snabbt vi kan då vi inte vet iaf Winni blev ihjäl sparkade eller ej.

Lite fakta om Winni:
Winni levde under dåliga omständigheter och blev omplacerad hos mig, tsm med sin kanin kompis Jolene. Dom upp gav att alla djur därifrån var ca 3 år, vilket verkade lite skumt. Så Winni kan ha vart äldre.
Han fick så småning om en Marsvins kompis, Sebastian som han dock inte var så snäll emot :(
Sedan flyttade även Jolenes kompis Phelia in ditt (buren är 150 x 75 x 64, bredd x djup x höjd)

Tindrar
0

Vila i frid Winni:'(

Rafflan
0

Någon som vet. Vlir marsvin hårda när dom dör? Eller e dom fortfarande mjuka även fler timmar efter döden?

:'(

CamillaS
0

#2 mitt marsvin blev hårt när han dog. :'(
_
Vila i frid sötnos! :'(_

Abico
0

#2 - Jo, dom blir hårda..

Vila i frid lilla Winni

Hanna 

MementoMori
0

Nej… Det är alltid tråkigt när ens djur dör, de är ju en del av familjen!

Sov gott Winni, hoppas höet är godare på andra sidan :)

Rafflan
0

Okey, vad hemskt, Winni var mjuk. då måste det hänt nylign :'(

Usch, undra vad som hände :'(

Tack för allt ert stöd, detta känns nå otroligt jobbigt :'(

Creation
0

Nä, så tråkigt :( R.I.P. Winni!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jätte jobbigt, frågan är bara vad jag ska göra med hans lilla kompis. Sebastian, han sitter nu här i mitt knä :/

FeliciaS
0

Nej, vad tråkigt! Stackars Winni! Vila i frid gubben <3

De blir så småningom stela - likstelhet som sker sakta men säkert när allt levande har dött.

#8 Skaffa honom en ny marsvinskompis? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

#9 Han var jätte mjuk, som om han vad medvetslös eller nåt, dock utan puls elr andning :'(

Nja, morsan är inte så glad till ett nytt djur. Hon tycker jag har så det räcker så vi ska dela av kanin buren på ett bra sätt så han kan se kaninerna och nosa på dom men att dom inte kommer åt att skada honom. Skulle han må dåligt av att bo själv skaffar vi så klart en kompis till honom ;)

Men tills vi kommit på ett bra sätt att dela buren på får han bo med kaninerna, dom var ändå hans flock innan Winni dog :(

shintaida
0

Jag är mycket ledsen för Winni, Rafflan!

Det gör mig ont….

Själv fick jag ta bort min Svante-Vante för två veckor sen. Det gör ont än.

Vila I Frid, Winni!

Kram till Dig, Rafflan!

// Shintaida

Skrotan
0

marsvin och kaniner ska helst inte bo tillsammans läs här varför: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/beteende/leva_tillsammans.html

jag ebr så hemskt mycket om ursäkt om du redan visste detta men jag försöker att sprida det här då det är som du säger i 0# att hon kan ha blivigt i hjäl sparkad av en kanin.

R.I.P Winnie <3

Rafflan
0

#12 Jag har hört det många gånger, men av olika skäll inte kunnat skilja dom åt.

Först var det Winni som inte ville bo utan Jolene å skrek hela nätterna elr så fort han hörde/såg kaninen så började han tjuta. Nu e Sebbe liks dan, så dom får bo ihop men ska dela av buren så dom bara kan se & nosa på varandra men inte komma åt varandra, för att minska risken att Sebbe kan skadas. Sen e det ju små små dvärg kaniner jag har.

Men dock kan det vara ålder, sjukdom, å mycket mycket mer som kan ha vart orsaken till Winni gubbens död.

Du finns för alltid i mitt hjärta, villa i frid min ängel <3

tantnett
0

Oerhört ledsamt Rafflan.

Vila i frid lille Winni.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

#10 Jaså, var han? Konstigt… Men hans bakgrund är ju ganska okänd, så det kan ju ha påverkat på något sätt. Nu slipper han det i alla fall.

Fast det är ju inte så snällt mot honom att låta honom bo själv, vad är det för liv för ett marsvin liksom :) Hoppas det löser sig på ett bra sätt för lilla söta stackars Sebbe, kan inte vara lätt att mista sin kompis ;)

Mvh Felicia

Emma-U
0

Beklagar sorgen :(

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Currymarsvin
0

#10 Djur blir stela några timmar efter döden. Efter ett tag upphör dock likstelheten och de blir mjuka igen. Om han var varm var han säkert nydöd, var han kall hade han redan varit likstel och blivit mjuk igen.

Stackars lilla Winnie, tur att han hade det bra hos dig i slutet i alla fall. Tycker att du ska säga till din mamma att det är lag på att ha två marsvin, visa henne gärna artiklarna här inne också. Du vill ju inte vara mot Sebbe som Winnies gamla ägare var mot honom. Det är väldigt svårt att se på ett marsvin om den mår dåligt av att vara själv, man får helt enkelt lita på den forskning som gjorts i ämnet, där man kommir fram till att det är så. Hoppas att det löser sig.

Jättebra att du delar av buren nu! :)

FeliciaS
0

#17 Precis. Var han varm hade han nyligen gått bort.
Vissa marsvin visar det, andra inte. En del ligger bara stilla, vill inte äta osv. Det kan speciellt hända efter att en kompis har dött. De kan ju faktiskt sörja ihjäl sig, eller vad man ska kalla det…

Mvh Felicia

Rafflan
0

#17 Jepp, tror det var typ 2h (innan jag fann honom) sen han gick bort å att dom andra legat på honom för att försöka värma honom :'(

Vi köpte Sebbe pga att det var lag, men då Sebbe ändå blev en flock med kaninerna, och vet ej om jag ska ha fler marsvin efter Sebbe, ska grunna på det å sen prata med morsan. Jag FÅR skaffa ett till marsvin om Sebbe nu skulle må dåligt sjuälv ;)

#18 Jag vet, så jag ska vänta med att ev skaffa ett marsvin till och sätta full fokus på Sebbe just nu. Men han avr ju ändå mest bunden till kaninerna så tror han tröstar sig hos dom :/

FeliciaS
0

#19 Fast oavsett om de sörjer olika mycket/lite har de lika stor rätt till att få en kompis ;)

Men Winni var väl inte så snäll mot Sebbe, det är väl därför han är mest bunden till dem…? Du kan ju fråga om någon uppfödare har någon hane som inte ska gå i avel att låna till dig. Eller kolla om det finns någon som vill lämna ut sin hane på foder.

Mvh Felicia

Rafflan
0

#20 mm, har lite planer. Ska kolla hur det blir ;P
Men jag vill inte ha en hane till låns/på foder då det kommer bli så jobbigt om jag tvingas lämna bort den sen :(

Som det ser ut nu ska han få en ny vän då man märker att han saknar Winni :(

Gnagge
0

synd tröst kramar ifrån migGråter

marsvin2008
0

Stackars dig och vila i frid lilla marsvin. :'(

När min Gloria dog så tog det inte ens en halvtimme innan hon blev stel och kall. Tror det var kring 15 min kanske… Sen stod benen rakt ut och var helt stela för hon låg på sidan…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

alskadeida
0

Jobbigt när man förlorar någon, men hon hade det bra den tiden hon var hos er.

Där hon är nu leker nog hon för fullt och busar.

Hennes skal är bara där men själen är vidare.

Lycka till med allt.

Rafflan
0

Tack för alla tröstande ord :')

Var några månader nu sen Winni gubben dog, men han finns alltid med oss i våra hjärtan<3

Ang burkompisen Sebbe som blev själv, i November tog jag hem en ny omplacering som sällskap till honom. Just nu funkar dom inte ihop utan har galler emellan sig men får se om tiden lösa det ^^,