Bebissällskap..?
Hej! Jag funderar på en sak… Inte för att varken Sera eller Calypso är lata eller trötta små filurer men tror ni det skulle vara kul för dem med en busig liten marsvinsbebis i buren? Som livar upp stämningen lite? Funderar på att kanske köpa en avvand 8-10-veckors hona..!? 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Om man ska ta in nya individer hos sina grisar är det bäst att ta en som är runt 5 - 6 veckor! Eftersom är dom för gamla för grisarna man har kan dom konkurera och istället bråka om hur det ska vara osv. T.ex om den lilla går in i huset, så kommer den större och jagar ut den ur huset även om den själv inte vill ligga där.
Men en marsvinsbebis ska ju inte flytta ifrån sin mamma förrän den är 6 veckor och sedan byta hem när den är minst 8…?
Mvh Felicia
Det vanligaste är att man tar dem från mamman när de är fyra veckor, åtminstone hanarna. Flyttar man dem senare kan man råka ut för att systrarna blir parade…
Vid fem veckor är ett normalt utvecklat marsvin absolut tillräckligt gammalt för att flytta.
#3 Detta var nytt för mig. JAg har alltid hört och läst att dom blir könsmogna vid 6 veckoers ålder och att man skall sära på honor och hannar under vecka 5 innan vecja 6 inträffar. Har jag hadt fel i alla dessa år?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
I princip alla svenska uppfödare plockar hanarna från mamman vid fyra veckors ålder. Förutsatt att de är normalstora. Är de små kan de få gå kvar en vecka till.
Jag vet ett antal fall då folk jag känner har räknat fel, glömt av eller trott att det inte var så viktigt och sen har fyraveckorshonor (!!) blivit dräktiga.
Ännu viktigare är det dock att småhonorna inte går med en vuxen hane efter tre veckors ålder. Där vet jag än fler småhonor som blivit parade. Vuxna hanar brukar vara otroligt duktiga på att para småhonorna. :-/

jag särar på mina bäbis hannar från sin mamma och bäbishonor vid ca 4 veckors ålder, när dom börjar låta och bete sej som hannar gör,,, bäbis honorna får gå kvar tills jag säljer dom vid 5 veckors ålder, om dom väger minst 300 gram.. bäbisarna ska må bra och äta bra och som sagt har en vikt på minst 300 gram…dom sista kullarna väger bäbisarna minst 400 gram vid 5 veckors ålder.
vet inte men jag kanske gör fel men har läst det på nätet…
Jag har nu kollat upp saken och det visar sig att hanarna blir könsmodiga mycket tidigare än jag trott. Uppfödarna säger att hanarna kan börja para sig redan vid 2.5 veckors ålder! Hjälp! 
Med andra ord, så fort dom börjar kurra skall dom bort. Nåja, jag får hålla tummarna att inget skett för bebis pojkarna började kurra vid 2,5 veckors ålder.
Så du har rätt irma som skriver att så fort unghanarna börjar beté sig som vuxna så skall dom ur buren.. Jag har nu särat på dom och dom har sin egen bur nu. Får se hur det går med dom coh att dessa killar kommer överens med varandra.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Det är nog rätt ovanligt att de blir könsmogna vid redan 2,5 veckor ålder! Jag tog mina två ungar (2 hanar) från Sera när de var ca 5 veckor och de såldes när de var 8 veckor och några dagar.
Mvh Felicia
Skulle nog tro det för jag har nu suttit här och funderat på alla jag har fött upp genom åren och inga har parat sig igen och alla stannade hos mamman tills de var 6 veckor. Nåja, killarna har nu fått egen bur
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#9 Hur gamla är killarna då?
Förresten… Hur lägger man in en bild där man skriver (alltså inte bifogad)?
Mvh Felicia

jag brukar höra på just kurret,, och vid 3-3½ veckors ålder kan jag höra lite svagt,, men dom får vara med mamma till den 4:e veckan, kurrar dom mer och har börjat rida på varandra så flyttar jag dom innan den 4:e veckan är slut. Tror ingen har blivit parad hittills, tror nog att köparna har kontaktat mej då. :-)
När jag köpte Edvina (hon var ca 3-4 veckor) på zoobutiken så sa dom att ungarna skulle säljas vid 8 veckor, sen pratade jag med en uppfödare och som sa att vid 5 veckors ålder kunde man sälja dom under förutsättning att dom vägde minst 300 gram och pigga.
Hon sa även att hannarna skulle skiljas från mamma och syskon vid 4 veckors ålder.
Tycker att dom som jobbar på zoo borde kunna lite om alla djur, som just hur gamla djuret ska vara innan man säljer dom och att zoo inte ska ta emot för unga djur till försäljning. Men det beror väl kanske på hur pass intresserad personen som jobbar där är också förstårs.
#10 Killarna är idag 5v och 2 dagar.
För att lägga in en bild (ej bifoga) så måste bilden redan finnas på internet. Kopiera den och klistra in den här.
Irma: Mina killar började kurra vid 2,5 veckors ålder.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#12 Okej, tack..
Mvh Felicia