Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1526 ggr
[jejjas]
0

Rufus Mår inte bra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg i går att Rufus har brytit av ena fram tanden. satt i går och mata han med små bitar av grönsaker pis att jag blötte upp peletsen till han. Såg för en stund sen att han va väldigt slö och hänging, tog genast upp han han sprang inte i väg som han brukade och protestera inte alls till upptagande vilket han alltid gör annars. precade litte apelsin saft och gav han i en ml spruta fick vit kål och en körbärs tomat som han älskar allt gick ner. men jagoroar mig över att han är så fruktansvärt slö. han bara ligger stilla u buren och rör sig inte alls, vet inte när tanden gick av såg detta i går. han har nästan inte rör höt jag gav i går han fick det sönder klippt i små bitar för det skulle vara lättare för hanatt få i sig det vad ska jag göra får inte tag i någon vet å rådfråga heller han har magrat av massor med Rynkar på näsan. min lille gris .

tantnett
0

Nej vad ledsamt.

Har du ringt veterinären?

Kolla även inlägget om stödmatning.

Håller tummar att Charmgossen repar sig.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[jejjas]
0

ja jag har ring vet och dom svara att dom inget kan göra Skrikandes. har varit och köpt morot och frukt pure till han lakt hö i vatten så jag får hö vatten sen ska jag lägga pellets i blöt med och matan han i spruta med det. jag vet ju inte hur många dagar tanden har varit avGråter, käner mig som en stygg matte sominte opsevreat det hella Gråter

tantnett
0

Så oerhört ledsamt.

Men ta inte på dig någon skuld. Det är ju inte alltid dom visar något och tänderna får jag erkänna, kollar inte jag dagligen.

Men varför kunde inte veterinären kolla honom? Han kan ju ha någon infektion, och behöver kanske antibiotika?

Man blir så förbannad.

[jejjas]
0

dom bara svarade att tanden vexer ut igen och att jag bara skulle se till at han äter Skrikandes så ska de seatt han snart blir bra

[jejjas]
0

pellets hö vatten och apelsin saft blandat i et glas å i en spruta går mer super galant Skrattande hungrig är han stackaren

marsvin2008
0

Låter ju bra att han får i sig nått nu i af.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

tantnett
0

#5 Whaoo!

Har du sett tråden om stödmatning? Jag puttar iallafall upp den.

Här hålls tassar o tummar.

[jejjas]
0

jo den har jag lst många gånger. har satt han i en transport bur just nu då det är lättare å holla kol på honom. har satt dit en litten flaska med hö vatten i fall han vill drika och då ser jag även om han gör det då den lilla flaskan inte läker som den stora

Berlau
0

Är det inte bra att ha kvar honom i buren med kompisarna? Kanske bara blir värre med byte av miljö osv.. ;/

[jejjas]
0

#9 tyvär går han inte med kompis fick sära på dom för ett par månader sedan då det blev blodigt slaksmål Rynkar på näsan. Har just nu 4 hanar och han kan inte vara med någon av dom. funkar bra när det är små bebisar men inte sen

Berlau
0

Aha, okej. Men kanske bra med vanlig miljö? ;)

[jejjas]
0

#11 vill gärna ha han i transporten så jag kan se så att magen funkar på han plus att jag har lakt in varmvattens flaska så han ska hålla värmen

trocadero
0

Äter han inte hö själv? Han måste ha i sej mycket fibrer. Om han äter dåligt med hö och annan mat så är Critical Care jättebra att ge. Finns att köpa hon många veterinärer.

[jejjas]
0

#13 nej det gör han inte det r det som oroar mig mest. våra vet här har inte det har ringt all runt om Rynkar på näsan närmaste som har det är gbg. Är så orolig för han han har minskat massa i vikt frn 1098 till 1015 sen den 12/2 Gråter

Berlau
0

Oj, men åk in till göteborgsveterinären då? ;/

[jejjas]
0

har ingen somkan köra mig sen har jag inte körkort själv

[jejjas]
0

kan medela att Rufus är mycket piggare nu på kvällen Skrattandehan äter frivilligt grönsaker som är skurna i små små bitar Skrattande

snusmumriken
0

Hoppas det går bra för honom, det värsta som finns är den ständiga oron som river en inombords dag som natt. Har själv fått känna på den när lilla Vego blev sjuk och knappt åt, han gick ner till 750 gram…! Fick låta honom vandra vidare till slut, det var nog skönt för honom.

Men jag håller tummarna för er:) Bra att han verkar piggare!

Jappeloup
0

Men vad skönt att han verkar må bättre! Vi håller tummarna(och tassar) vi med :D

Kratin-98
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi håller tassarna vi här också, jag och mina tre marsvin! mina två hanar Jerry och Berry vet i alla fall hur det är, der har haft alla möjliga ..( jag vet inte vad det hette, men alltså att marsvinet behöver C-vitamin), de har haft en blodig faith, och Berry har haft uppblås och Jerry har haft lite feber.SkämsRynkar på näsan

[jejjas]
0

Rufus mår bra nu *L* å tanden är nästan helt framme igen *L* tack alla som har hållt tassar och tummar *L* rufus skikar pussar till alla Skrattande

tantnett
0

Underbart att läsa att han mår bra. Pussa honom tillbaka.

FeliciaS
0

Här hann man inte ens svara innan han mådde bra igen. Vilken tur att allt är bra med honom :)

Äter han hö själv nu?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[jejjas]
0

japp han äter allt nu morot gurka och hö, tanden har bara ca ½ mm kvar till den är jämn lång med den andra *L*

FeliciaS
0

Åh vad bra! :D

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus