Törstiga marsvin?
Vi har 2 marsvinspojkar som börjar närma sig 3 år nu. På sista tiden har de börjat tömma vattenflaskan på 2,5 dl på bara 2 dagar. Tidigare har de inte druckit så mycket - kanske en halv flaska på en vecka. Jag vet inte om det är båda två eller bara den ena som är så törstig, men - till saken - hur mycket vatten dricker era marsvin?
Det varierar från bur till bur. Den allra yngsta flickan här hemma tömmer lätt en hel vattenflaska á 250ml/ dag själv. Medan äldsta gubben inte dricker mer än max 1dl/ 2 dagar.
Hanna
Mina 2 marsvinshonor dricker ca ½ dl på 2 dagar. Men så får de rätt mycket grönsaker också och det innehåller ju en del vatten.
Beroende på hur mycket de rör på sig, hur mycket hö, torrfoder och grönsaker de äter, hur varmt det är i rummet där de bor osv. dricker de olika mycket helt enkelt ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Öh är det bara jag eller stämmer det att ni inte byter vatten varje dag? eller räknar ni ihop mängden vatten som går på antalet dagar…
Vi byter iaf vatten morgon och kväll och tjejerna dricker mer än killarna Tjejflaskan kan vara halvfull (eller halvtom om så önskas) på kvällen medan killflaskan nästan alltid bara saknar 2-3 cm
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#3 - Jag byter vatten till dom en gång om dagen, så mått nr. 2 i inlägg #1 är uppskattat :)
Hanna
Rufus och gulliver dricker ½ flasa på en dag får nytt vatten varge kväl billy driker mindre och dom har 600 ml flaskor.

Ok då är det väl som det ska vara då. Blev bara lite fundersam eftersom de inte druckit så mycket förrut. De får samma mängd hö och samma sort pellets (Oxbow) och massa grönsaker och bor i samma bur som de alltid gjort - så det enda som ändrats är vattenmängden..