Håröm?
Är era långhåriga marsvin hårömma?
Försöker reda ut tovorna på bakdelarna på mina 2 och de skriker i högan sky, sparkar och hugger efter mig fast jag är så försiktig så försiktig.
Först var jag rädd att de hade ont i självaste bakdelen på nått sätt men jag klämmer och har mig och då skriker de inget utan det är när jag försöker kamma dem, de blir helvilda :P
Så hur reder man ut tovor då? ÄR det bättre att försöka bada eller klippa bort dem och sen försöka hålla efter varje dag?
Det är iallafall kiss som gjort så håret klibbat fast sig.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Oj, ja, klipp bort kisset och smutsen, ingen idé att borsta.
Helena
Visst kan de vara hårömma, men de behöver inte vara hårömma för att det ska göra ont om man försöker reda ut kissiga tovor. det uppskattar og inget marsvin.
Bada och klipp så kort att de inte kissar ner sig. Det är inget bra med kiss i pälsen, det samlas bakterier och kan leda till t.ex. urinvägsinfektion.
#2 Jag ska bada dem ikväll hade jag tänkt, får se om de behövs klippas för de var i en lortig bur innan jag de kom till mig sa hon som hade dem, så det kanske är därför det har blivit kiss i pälsen, blir det fortfarande kiss efter jag badat så åker pälsen tyvärr av :/
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mitt långhåriga marsvin (en hane) kissar mer på sig själv när han är stressad. Nyårsraketer eller att åka transportbur långa sträckor gör att jag får bada/tvätta honom efteråt. Eftersom dina nyss flyttat till dig tänkte jag att det kanske kan vara av samma skäl.
Envishet och drömmar
#6 ja kan ju vara så :) Men det är bara honan som är klippt baktill som har kiss i pälsen, den andra har bara några tovor ändå som inte verkar vara nerkissade.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Det är sant.. Jag tror att det är för att de inte tar sig ro att "parkera" sig ordentligt när de ska kissa.
Min hane är oxå skrikig när jag håller på med pälsen bak på rumpan. Precis som dig trodde jag han hade ont så jag kände men hittade inge fel på honom. Så antar att han oxå bara är hår öm ;)
min hane med, fast han skriker inte han piper till lite och hoppar omkring lite med bakdelen. då är det bara någon enstaka tova som råkat bli till. men annars är han inte så håröm.

alltså, min mamma hade en som hette batman han var jätte håröm men jag tror dom flesta marsvin är det faktsikt.
Mina långhår är ganska känsliga, men det tror jag att alla marsvin egentligen är ;) Bara att det märks lättare på långhår för att man kammar/borstar dem oftare och det lättare kan bildas små tovor i deras päls.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.