Extra utrymme?
Har funderat ett tag nu på vart gränsen går mellan ett hustak och en extravåning så att man kan räkna med det när man räknar ut hur många djur man får ha på en yta. Vet nån om det finns några riktiga bestämmelser eller så?
Vad menar du? Alltså om du har en extra våning eller ett hustak i buren som de är på, om det gills som buryta? En extra våning, ja, om den inte är för tätt inpå burdelen under men inte ett hus eller så som har botten i buren, det tycker jag inte räknas. Men har man en övervåning på ca 40-50 cm tycker inte jag riktigt det gills som extra burutrymme… Så en överdel på öer 50 cm är väl lite extra burutrymme. Några bestämmelser för sådant vet jag inte om det finns… Tyvärr ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 Njea, jag vet inte… Jag tycker nog inte det. Men vilken fin inhägnad/bur! :) Stort nog… mycket plats för marsvinen! ^^, en sån vill jag ha.. Har du gjort den?
Mvh Felicia
#3 tack! ja den har jag gjort av en garderobstomme från ikea. Taket på "huset" är ju 0.258 m² och minsta måttet för 2 marsvin är ju 0,3 m², så taket är ju ganska "stort" ändå om man jämför så.
#4 Okej, tack för att du sa det :) Verkligen tjusigt! Hur många marsvin bor där?
Mvh Felicia
#5 För tillfället bor det där 13 st vilket också är så många dom får vara. Men 5 av dom är under 7-8 veckor, men det märks absolut inte att dom är så många då som gärna tränger ihop sej i ett och samma hus och myser.
ingen som vet hur en extravåning måste vara utformad för att utgöra extra buryta? eller har läst det någonstans?
Nej, men jag tycker att frågan är inressant och gissar att det inte är någon som tänkt på det. Varför inte ställa frågan till jbv?
Skickade ett mail till jordbruksverket efter jag startat denna tråd men fick då inget svar och glömde sen bort det. Men mailade för några dagar sen igen och fick idag svaret att det bara är "bottenytan" i en bur som får räknas. Hyllor, hustak och extravåningar räknas bara som bonusytor.
Så det verkar som att man till exempel i en 2 våningsbur som är 100*50 på vardera plan bara får ha max 3 marsvin. Och burytan kan man alltså inte säga är 1 kvm utan den är 0,5 kvm+bonusyta .
#9 Ah, vad spännande! Men ganska rimligt tycker jag, då springyta är viktigt och det inte är samma sak med flera små våningar istället för en stor.
#9 ja det är den "ubrytna# ytan som räknas, asså den yta dom kan springa rakt fram och tillbaka utan att behöva klättra eller nåt ;)
#10 Ja precis, det är ju stor skillnad på springyta och flera småytor. Fast samtidigt så kan man ju faktiskt bygga stora extravåningar på flera kvm och då kanske man skulle kunna få ha nått/några marsvin extra i den buren kan man ju tycka (om man av nån anledning inte vill dela upp buren i 2).
Men man undra ju vad som gäller med ihopsatta burar då, tex om man ställt två burar bredvid varandra som dom måste hoppa emellen (får kanske ta och maila igen).
#11 Riktigt så enkelt är det ju inte heller. Man ska ju ha en viss inredning i buren också och om man tex skulle välja att lägga en rad tegelstenar tvärs över buren så räknas ju inte buren som 2 burar bara för det.

Oj vilken fin bur! Jag kan inte svara på frågan då men jag var tvingen att berömma din bur! :P
Vad bra att du mejlade - och att du fick svar! :)
Okej, intressant! Jag räknar ju inte med min 80*60 cm övervåning till burytan när jag räknar på hur många marsvin man får ha där. Däremot skulle jag inte vilja ha 4 marsvin i buren på 137*60 cm om jag inte hade övervåningen. Och antagligen blir det 4 marsvin där.
Mvh Felicia