Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2646 ggr
UlrikaA
0

Avlivning

Ja, snart ska jag iväg med min Agnes, som fortfarande inte vill äta och har gått ner ännu mer i vikt. Jag tycker inte det är lönt att söva henne igen för att slipa tänderna ännu en gång, eller att behandla ev. tandböld, utan hon får somna in.

Vad händer med djur efter avlivningen? Jag vill inte ta hem henne, vi har ingenstans att gräva ner henne och jag vill helst inte ha någon grav el. dyl. Slängs bara djuren i en hög och bränns? Det känns inte heller bra… Nån som vet?

alskadeida
0

Hej.

Dem på kliniken kommer at bränna hennes kropp tillsmamans med andra djur.

Dvs kremering.

Men det är bara ett tomt skal som ligger där för när hon väl fått sprutan är hon inte längre kvar.

Om man inte vill betala mer så får man hem hennes aska och han ha den i en fin una eller så.

Men annars är det tyvärr dem bränns ihop med andra djur.

Njut av den tiden ni har nu och har haft.

Detta är en del av livet man måste gå igenom.

Vart med om ett 20 tal dödsfall och lika jobbigt varje gång.

Lycka till nu.

agnes_S
0

När vi avlivade marsvin fick vi med det hem igen. Vet i och för sig inte om de hade haft möjlighet att bränna henne där vi var, väldigt liten klinik. Men som sagt, vi tog hem henne och grävde ner henne på en fin plats. Ingen grav i egentlig mening, platsen är inte märkt på något sätt.

Så jag är inte säker på att alla kliniker har möjlighet att bränna avlivade djur?

TRASAN
0

vila frid kära marsvin.

alskadeida
0

Sov så sött.

Tröstkramar till dig.

FeliciaS
0

Vad tråkigt Gråter

Jag har avlivat ett djur på en klinik, en gång. Då tog jag med honom hem… Gör man inte det bränns djuren ihop med andra djur och energin går till fjärrvärme för att värma upp våra hus. Jag tycker det är väldigt läskigt att ens gamla älskade djur går till att värma upp våra bostäder, och skulle därför tagit med henne hem. Du kan ju välja att kremera henne och få en liten urna med hennes aska också, men det kostar lite.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

svampi
0

Gud vad tråkigt, jag vet hur det känns.

När jag avlivade min råtta Hugo så fick jag tillbaka honom hel. Alltså inte bränd. Så min brorsa gjorde en liten kista till honom och grävde ner honom i trädgården. Det kändes som ett bra avslut för råttan. Skulle inte vilja lämna djuret ifrån mig, känns inte riktigt "rätt" för mig. Men alla är ju olika, så det är upp till en själv vad man vill göra.

Filosofia
0

Alla har ju inte en egen trädgård/mark som man kan gräva ner döda djur i, t.ex. om man bor i lägenhet. Våra två avlivade hundar genom åren har vi i urnor hemma. Kommer dock inte ihåg vad det kostade, men det var nog ganska dyrt. Om jag inte hade råd med urna skulle jag inte ha något emot att kremera mitt djur ihop med andra. Som någon sa längre upp är det bara skalet som är kvar, och det kommer ändå att förmultna på något sätt. Döden är en naturlig del av livet och det är något som alla levande varelser förr eller senare måste gå igenom. Jag skulle inte heller bry mig om man kremerade mig och använde mig (eller mitt djur) till att värma upp hus med. Då gör man i alla fall någon (miljövänlig) nytta i världens kretslopp. På ett eller annat sätt kommer vår materia i förmultnad form ändå att återanvändas. Men man ska göra det man själv känner är bäst för en själv och ens sinnesro!

Pernilla79
0

Urk vad trist att höra.  Jag tog bort min Daffy i torsdags. Han hade också fått en böld under huvudet. Det tar ett tag innan man känner sig hel igen efteråt.

Ta hand om dig.

Filosofia
0

#0 Glömde förstås säga hur tråkig situationen är. Är aldrig kul när ens djur blir sjuka och/eller dör. :( Men nu är hon i marsvinshimlen som är full med persilja och marsvinskompisar.

UlrikaA
0

Usch, det var jobbigt igår… Det var en jättesnäll veterinär som verkligen brydde sig, åtminstone kändes det så. Hon undrade om jag ville vara med och om jag ville ha med henne hem, men jag ville bara att de skulle ta henne. Jag sa hejdå till henne och höll henne hos mig en stund och tårarna bara rann och rann…Gråter

Sen tog de henne och gick och jag åkte hem med en tom korg. Det var lite jobbigt några timmar, sen kändes det hyfsat igen. Jag vet att jag gjorde allt jag kunde för henne, jag matade med spruta fyra gånger om dan i tre veckor innan jag insåg att det inte kunde fortsätta så. Jag tror också att hon har det bra nu, men i hennes marsvinshimmel finns ingen persilja, men däremot massor av Happy Drops med tropisk smak Flört

Nästa helg ska jag till utställningen i Landskrona och hämta hem en 8-månaders coronetflicka så att Ellen inte behöver vara ensam. Hoppas de kommer att trivas ihop!

Stort tack för alla era fina ord, de hjälpte verkligen!!

FeliciaS
0

#10 Det är verkligen hemskt jobbigt, jag saknar fortfarande alla mina älsklingar som lämnat mig under åren. Och nya marsvin kan aldrig ersätta de gamla, men de öppnar upp för rum för nya relationer att växa sig starka :) Vad roligt med en coronettjej, de är bara för härliga ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fiona
0

R.I.P Gråter

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

shintaida
0

Jag är hemskt ledsen!!

När jag tog bort Svante-Vante, begärde jag enskild kremering och fick hem askan sen i en liten söt kartong-urna.

Nu vilar han bredvid min kanin, Skorpan, vid en stor sten där jag har planterat rosor vid, till minne av dom.

Det gör ONT att mista en kär älskling!

Man/jag sörjer aldrig färdigt.

*tröstkramar*

// Shintaida