Pelletsbyte & beslutsångest
Hej, då Kålan har urinproblem (=tjuter ibland när hon kissar & bajsar) och blivit behandlad mot urinvägsinfektion men fortfarande tjuter lite då & då så ska jag göra ett sista försök genom att byta pelletssort. Var en tjej här inne som upplevde att hon hade urinproblem med sina grisar när hon fodrade med Carrier (vilket jag också gör) så jag tänkte byta till Lottie nu och se om det blir bättre. Men när man byter pelletssort behöver man då blanda ut den med den andra? Eller gäller det baar när man byter foderslag…
Och sen så har jag anmält oss till Mölndal nu på lördag men vet inte om jag ska åka. Känns inte bra att hon forfarande tjuter då & då men samtidigt är hon lika pigg & fräsh som vanligt… Hur skulle ni gjort?
Har markerad texten för att den inte ska försvinna bland det andra :P Tacksam för svar //Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
har du anmält henne till uts? Jag hade inte tagit med henne. Men om du anmält andra skulle jag nog åkt med dem. Byta foder kan säkert hjälpa, jag hade blandat så dom vänjs över till de nya.
Jag tycker att du ska gå till en veterinär så att dom kan kolla ifall det är urin-/njursten. Det kan ju vara en ganska allvarlig sjukdom och bör behandlas i god tid. Men så länge så skulle jag inte ge nån pellets överhuvudtaget. Kanske enbart lite kornkross som inte innehåller så mycket kalcium, undvik kalciumrika grönsaker också.
Man bör aldrig ta med ett marsvin som är sjukt på utställning, så låt marsvinet vara hemma.

#1 Ja jag har anmält henne i fall att. Endast henne jag har anmält, men blir nog att stanna hemma då.
#2 Veterinären har kollat på henne och hon har vart behandlad mot urinvägsinfektion i tio dagar. Hon kände på henne och tyckte att hon känndes "mjuk" (antar att hon kände på urinröret om man nu kan det) och om hon skulle haft urinsten så skulle hon vart hård där hon klämde. Eftersom hon är fyra år avrådde veterinär att operarea & söva då det är ganska stor chans att hon inte vaknar igen, och det håller jag med om. Men om jag inte ger pellets kan jag ju inte få reda på om det är de som är felet?
Vilka grönsaker är kalciumrika då?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#3 Jag har aldrig hört att man ska kunna känna om marsvinet har urinsten, har bara hört att man röntgar. Då ser man ju också ifall det finns "grus", det kan man ju omöjligt känna.
Varför skulle du inte kunna veta det ifall du inte byter till en annan pellets? Om ditt marsvin har urinsten hjälper det ju inte att byta till en annan pellet om den inte innehåller betydligt mindre kalcium.
Tex så innehåller persilja och broccoli mycket kalcium.

#4 Nej det låter i för sig skumt, men hon sa att hon kändes mjuk och fin… Hon sa vad det var som kändes mjukt men det är bortblåst.
Jag tycker att det känns bäst att testa att byta sort före eftersom operation är uteslutet (och det enda man kan göra åt urin/njur-sten eller?) i stället för att avliva henne… Om det nu är det enda som hjälper mot det att operera?!
Tack!
Jenny
#5 Kom på nu i efterhand att man nog i vissa fall kan känna att det finns sten i urinröret, men inte att man kan utesluta att det inte finns.
Nej operation kan jag förstå att du inte vill utsätta henne för, tyvärr kommer ju urinsten ofta tillbaka också. Och visst har någon annan erfarenhet att byta pelletssort hjälpt så är väl det bra. Men Lottie innehåller inte särskilt lite kalcium vilket man bör försöka undvika i så stor utsträckning det går om man har ett djur med urin-/njursten.
Vet att vissa testat att ge koncentrerad tranbärsjuice med bra resultat. Testa att sök här så kommer nog mycket info upp om det.

#6 Okej.
Och det enda sättet man kan få reda på om hon har urin/njur-sten är väl att röntga? Vilket inte heller känns så värt när det ändå inte blir någon operation. Om det somsagt inte finns något annat att göra så hon blir frisk. Verkar inte finnas ågon pelletssort som innehåller lite kalcium… Men jag kolla lite alternativt kraftfoder och vad man eventuellt skulle kunna byta mot.
Jag har planer på att testa tranbärsjuice, ska införskaffa det snarast.
Jenny
#7 - Fast du har ju ändå bara två fullvuxna honor som inte ska gå i avel, tror du verkligen att dom behöver så mycket kraftfoder?
Jag vet ju iof. inte hur dom ser ut i kropparna och sådär men här hemma håller de äldre formen bra utan kraftfoder :) Och grönsaker samt hö är ju ändå det som kosten ska bestå av i första hand.
Hanna

#8 Kålan är lite tunn det är därför dom får annars skulle dom bara ätit hö & grönsaker :)
Jenny
#9 - Okej :)
Jag är urusel på innehållsförteckningar och sånt där, men havregryn då? Det kan det väl inte vara mycket kalcium i? Mina gick på havregryn här en period i brist på pellets att blanda ut det med och dom var stormförtjusta i det, även nu har jag problem i en av burarna med att få dom att äta min havregryn/pellets blandnig eftersom dom petar ut havregrynen ;)
Hanna

#10 Okej, jag har läst igenom artikel här Alternativt Krfatfoder, där står det inte så mycket om innehållsförteckningar men det är väl bara att ta med sig en lista ut till affären och kika. Om det inte finns på google ;P Men liten kalciumhalt & lite socker ska det vara eller?
Jenny
Jag skulle inte gett pellets om hon har problem. Det går utmärkt att hålla marsvinen i form utan pellets! ;) Havre är mycket mer energirikt och innehåller bra med näring och då finns det ingen anledning till pellets (själv ska jag sluta helt med pellets när den tagit slut). Havre (jag kör med skalad helhavre) och kornkross skulle jag satsat på, utblandat med lite Saltå Kvarns fruktmüsli (osötad, med annat bra) som innehåller lite gott. Också havremust blandat med vatten till vällning (eller blanda i havremust i havrekligröt) är bra för att få upp vikten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Har slutat helt med pelletsen nu, dock tjuter Kålan fortfarande ibland >< Ska börja ge havre & kornkross som Felicia rekomenderade. Hittar dock inte Kvarns fruktmüsli i någon av våra matbutiker
Har börjar ge gröt (kruskakli, havregryn, havredryck)en gång om dagen. Ett litet problem där är att havredrycken står sig i 6 dagar när den är öppnad och då har jag knappt förbrukar hälften av hälften, känns som lite slöseri 
Jenny
#13 Okej, vad bra :) Tänk på att vissa havredrycker kan ha rätt hög kalciumhalt.
Mvh Felicia

#14 Jo jag kollade upp det men KRAVs inehöll varken socker eller kalcium ^^
Jenny
#15 KRAVs? Jag har bara sätt Oatly, GoGreen och ICAs (solhavre). Det var ju bra :)
Mvh Felicia

Asså det va Oatly men KRAV märkt :)
Jenny
#17 Haha, misstänkte nästan det :P
Mvh Felicia

Hmm har inte introducerat havre & kornkross än men ska be pappa ta fram till mig i morgon. Jag köpte ett paket Axa osötad müsli med kanel & frukt, borde funka lika bra som Kvarns antar jag ?^^ Men hur mycket är lagom att ge per dag? När väl havre & kornkrossen är introducerat så ska dom ha fri tillgång på det sålänge inte Våfflan blir lönnfet ;)
Felicia du sa att du gav skalad havre & kornkross, det funkar lika bra att ge icke skalad havre och krossa det med kornet eller? :P
Jenny

*putt*
Jenny

*putt*
Usch jag tkr att hon har börjat tjuta mer dom senaste två dagarna… Men hon är lika pigg & matglad som vanligt och har inte gått ner ngt utan ligger på 950 g. Hur ska man veta när allt hopp är slut?
Jenny

PUTT
Jenny