Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1314 ggr
xstina
0

HÅRLÖS

Jag har en virvelmarsvin som är långhårig,hon fick nyligen en marsvinskull och nu några veckor efteråt har hon börjat tappa nästan avskavt hennes päls,mycket på sidan av magen och under magen,har hört att det kan vara hormonrubbning,men vad kan det annars vara?.jag ska till veterinären nästa vecka och se vad dom säger.men vad tror ni?.-..

Rafflan
0

Är hon mager/har tappat mycket vikt efter hon fick kullen?

trocadero
0

Honor som fått en kull kan få hormonellarubbningar som gör att dom tappar en del päls, oftast symetriskt. Pälsen kan också bli avskavd under magen pga att ungarna är där och diar.

emelie92
0

Det är inte helt ovanligt att honor med ungar gör så.

nybban
0

Vår lunkaryahona tappade all päls på magen och fick jättegles päls i övrigt också, några veckor efter att hon fått sin kull. Men det växte tillbaka.

Fabiola
0

har haft så med mina honor. Ena honan tappade all sin päls på magen när hon diade sin unge.

FeliciaS
0

En fråga: Är detta vanligast på långhår eller förekommer det även på de korthåriga, ex. Self/Nonself/Crested?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[starlights]
0

#6 Nä på korthåren tror jag inte det är speciellt vanligt, jag har iaf aldrig varit med om det någon gång på mina. Däremot strävhår (teddy/rex) kan det bli så på ibland.

Fabiola
0

Har varit med om det på mina sträva långhår. Det med korthår kan jag inte svara på för att jag inte har nån erfarenhet av dräktiga/digivande korthår.

Pinkerws96
0

Min my fick så ..

xstina
0

hon äter och har inte gått ner i vikt vad jag tycker iallafall.men min uppfödare jag köpt henne ifrån sa att de skulle gå över,annars veterinären nästa då.=)

Stormviskaren
0

jag tror de mest är vanligt på strävhår. Min teddy hon tappade var gång.

FeliciaS
0

#7 Okej, bra att veta! Tack :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

xstina
0

ville bara säga det att jag var hos veterinären med mitt marsvin,och då fick jag tigusspary och det är avlusningshampoo.så nu har hon sakta men säkert börjat fått tillbaka pälsen=)

Rafflan
0

Vad bra att hon är på bättrings väg :D