Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 846 ggr
[Kamillah]
0

Måla hus

Har tänkt på detta när det gäller att ha målade trähus eller målade bokhylleburar. Kan man ha vilken färg som helst eller borde man ha någon speciell?

För tänkte att det kan ju inte vara särskilt bra om marsvinen slickar/gnager på det och får det i sig.

Eller borde man låta bli helt å hållet att måla? ;P
Kan ju vara kul att ha lite roliga färger men vill ju inte ha det om det kan skada marsvinen.

Åsså undrar jag om marsvin alltid ska ha pellets och vilket märke är då bäst om man ska köpa från djuraffär?

FeliciaS
0

Jag har också tänkt mycket på det - och övervägt helt att låta bli. Dessutom syns smutsen bättre på en enfärgad yta, och jag hade bara velat måla min i vitt annars så ^^

Ang. pelletsfrågan så är det väldigt olika. Vuxna marsvin som håller hullet bra tycker inte jag ska få pellets alls, då de får i sig tillräckligt med näringsämnen om man ger de hö och grönsaker. Däremot är kraftfoder bra för dess höga fiberhalt (observera att många pelletssorter har en alldeles för låg fiberhalt!) - men då kross av sädesslag ex. korn-, råg- och vetekross samt (mycket viktigt: endast havre går att ge i hela korn). Har du växande (eller dräktiga och digivande) marsvin bör de få pellets om de inte klarar sig i fint hull på övrig kost (nämnd ovan). Då rekommenderar jag Oxbow Cavy Performance (alla Oxbowprodukter är toppenbra) eller Lottie Morot & Äpple. Tyvärr finns det ingen annan pellets med innehåll väl anpassat till marsvin som är känt på marknaden - ännu.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Förresten - läs artiklarna som finns i artikelkategorin "Foder" under fliken "Artiklar" i menyraden, däribland Alternativt kraftfoder.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Jag har målat min våningsbur i vitt. Har för mig att det var vattenlöslig färg vi använde, vill minnas att det var någon som sa att det skulle vara bra. Än lever dom iaf. och färgen är rejält avgnagd på vissa ställen ;)

Hanna