Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1123 ggr
tjorve
0

Kostschema

Min fråga är helt enkelt vad ni ger era marsvin för grönsaker?

Tala om hur en vecka ser ut ungefär, så får jag lite välbehövliga tips!

exempel..

Måndag; Morgon: vitkål Kväll: morot

Det jag behöver hjälp med är att variera lite mer och få tips om hur ni gör med era små gosingar :)

svampi
0

Om jag ska vara ärlig så brukar jag bara slänga in lite grönsaker som jag hittar i kylskåpet. :S Fast är noga att inte ge dem för mycket tomat pga att de kan få munsvamp av det.

Mari
0

Jag har ej nått schema, de får utav det som finns hemma.

Oftast är det varje dag
Sallad
Gurka
morot
Vitkål

Om jag har hemma så brukar jag byta ut gurkan mot tomat, äpple eller hårdbröd.

ibland köper jag persilja åt dem om det är billigt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fiona
0

Mina får vitkål & morötter på kvällen sen om jag har något mer hemma så kan dom få det under dagen ^^

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

emelie92
0

Jag tror det redan finns en tråd om detta, så om du använder sökfunktionen får du säkert fler tips! (:

zuperzita
0

Man tar med marsvinet ner i köket lägger fram saker och låter den välja så brukar jag göra hon älskar att följa med ner och hämta saker (:

deluxe
0

Jag ger dom lite blandade grönsaker morgon & kväll. Hittills har vi hunnit testa vitkål, broccoli, brysselkål, röd paprika, morötter och gurka. Vitkålen är minst poppis, dom äter det men verkar inte särskilt entusiastiska ;)

Sannich
0

Eftersom alla mina grisar tycker om olika saker, vitkål och persilja brukar slinka ner hos dem alla, men andra grönsaker är det lite jobbigare med. Så alla grisarna har sin egna lista med vad de äter, och i hur stor mängd. :) Väldigt smidigt om man har djurvakt, så de inte slänger ner massor med rädisor tex, då ligger de bara där och blir dåliga.

Sen är ju marsvinen, precis som de flesta andra djur, att de vill ha variation. Skulle jag tex ha en hund på 8 år och en på 2 år så skulle de få olika foder, precis så är det med mina marsvin. Är de lite äldre och har lätt för att lägga på sig, ja då får de grönsaker som innehåller mindre fett och energi. Har de svårt att gå upp, ja då ger vi mer fett och energi till dem. (Sen är det ju andra saker i grönsakerna som man ska tänka på också, detta var bara exempel).

Så här ser det ut hos mig, och jag tycker det funkar jättebra! Då har alla sin speciella kost som de funkar bäst på.

Creation
0

Tror inte att så många har ett direkt schema ;) På vilken grönsak som ska ges när osv.
Det har ju puttats upp några mattrådar, t.ex. denna.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sosso
0

Inget schema som jag går efter. Blir oftast morot, äpple, banan och sen varierar det ^^

queenlinnea
0

När jag vaknar varje mrgn får dom hö, mat och nytt vatten.

Efter skolan när jag kommer hem byter jag vattnet igen och ger dom grönsaker som tex sallad, gurka & broccoli m.m.

Sedan ger jag dom nytt foder och mer hö :)

Dom ska inte äta för mycket grönsaker då blir dom lösa i magen.

FeliciaS
0

Jag låser den här tråden då det finns väldigt många likadana trådar. Istället för att skapa en ny tråd om ett vanligt ämne (som ex. vad man ger sina marsvin för mat, hur buren ser ut etc.) så uppmanar vi er att vara lite effektivare med Sökfunktionen. Då slipper vi få ett forum med tiotal likadana trådar - det blir väldigt rörigt i längden.

Den senaste är den här.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer