Symptom på ringorm
Jag har letat runt både här och på google, men jag kan inte hitta en bra beskrivning på symptomen för Ringorm. Jag har blivit nojjig efter allt prat om det här på sajten senaste tiden, och jag undrar om någon kan förklara dessa för mig?

på marsvin kliar dom av sig håret där ringormen brett ut sig, och så bildas det röda ringar med upphöjda kanter som liksom läker ihop i mitten. därför det inte är cirklar.
har det själv på nyckelbenet och det är inte speciellt angenämt :P
på människor trivs Ringorm, som är en svampinfektion, på öppen hud utan hår, gärna där vi kommer åt och skaver med kläder. det trivs i små sår som bildas av att vi "skaver".
vet även folk som fått det i håret med, men som sagt gärna på öppna ytor! det kliar nog inte lika mycket på människa som på djur.
Marsvin får sällan de typiska ringarna och det kliar inte heller särskilt mkt.
Nedanstående är saxat ur min artikel som kommer läggas ut här på sajten inom kort:
Skinny verkar få utslag liknande de hos människa och de verkar sätta sig varsomhelst på kroppen. Pälsade marsvin får inte lika ofta de typiska ringformade utslagen utan angreppen ser ofta ut som "vanlig" svamp och sitter oftast, men inte alltid, på huvudet, runt ögon, nos och öron. Pälslöshet med skorviga, fnasiga, "mögliga" svampangrepp ofta i kombination med sår är bra kännetecken. Djuren verkar dock inte lida särskilt mycket av Ringorm utan beter sig och äter som vanligt. Det verkar inte heller klia något nämnvärt.
/ULLIS

#3 Du har ingen bild på hur öronen ser ut just nu?
#2 Kul att du hittat hit! :) Måste säga att artikeln i senaste MM var otroligt bra och lett till att folk verkligen fått upp ögonen för Ringorm.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#8 Lite svår bild att se ja, men jag förstår vad du menar. Så du har alltså varit hos veterinären och gjort ett skrapprov?

#9 Ja, jag var iväg för en vecka sedan, svar bör komma om ca två veckor. Tiden går saaaaaakta.
Ja för böveln bilder på Ringorm och kolla gärna min tråd om "någonting brunt på baken" en tyckte de såg ut som ringorm… *Jalla jalla* för fasiken. (halvt panikslagen just nu)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#7 #8 Jag kan inte se något (är jag blind!?)… *s*
Mvh Felicia
Bilder kommer!!! Har precis mailat iväg artikeln + många bilder till Abico. Såsmåningom kommer det läggas ut här på sajten.
#15 Så bra :)
Mvh Felicia
Bröööööööööölar! vill se bilder nu genast… snälla snälla…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag ska försöka få upp bilder + artikeln idag. Men ha lite tålamod med mig för jag är sjuk och energin är rätt låg :P
Hanna

#13 #20 Jag sa ju att det inte syntes så mycket. Men det är faktiskt inte bara jag som har tittat på honom :) Jag hade heller inte reagerat om inte någon annan hade sagt något. Det var på utställningen i Linköping som detta uppdagades, och då bestämde jag att det var bäst att åtminstone ta ett prov och kolla upp eftersom det var flera som tyckte det såg suspekt ut.