Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1358 ggr
Sosso
0

avbrutna övertänder :S

Har ett marsvin här hemma som hoppat in i burgallret (utifrån, då han trodde att buren var öppen) och skadade övertänderna så att dom blev lösa. Vet inte allt i detalj då det är min systers men han har nu tappat halva dom övre tänderna och undertänderna har blivit väldigt långa. Vet inte vad vi ska göra? :/

[Lynx76]
0

Ett av mina marsvin bröt av tänderna, fick mata henne med morotspure, rivna grönsaker, uppblöttade pellets, kligröt och hövatten i pipett, sen växte tänderna ut efter någon vecka. Tänderna i  underkäken kan behöva slipas ner, men det behövde inte jag göra.

FeliciaS
0

Det är inte så farligt, de växer ut igen rätt fort.

Men det är väldigt viktigt att han äter och dricker. Dela grönsakerna i små små bitar eller gör puré av dem (låt de koka sönder, mosa och låt svalna) eller köp grönsakspuréer på burk (broccoli-, morot-, morot & potatis-, rotfrukts- m.fl.). Du kan också de kligröt och uppblöt pellets som #1 nämnt. Också kross av något sädesslag som fått stå i vatten under en natt så det blir mjukt är bra mat. Äter han inte hö är det jätteviktigt att han måste få i sig fibrer! Hövatten är bra. Ge honom mat & vatten via pipett om han inte äter själv. Mer om det kan du läsa i artikeln "Stödmatning" :)

Är du säker på att undertänderna är så långa? Marsvin har väldigt långa tänder… ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Här finns en tråd om samma ämne. :) Det är oftast inget farligt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sosso
0

Okej, skönt att höra. :3

Han fick rivna grönsaker och mindre bitar av pellets som han åt. Han äter nu helt normalt. :) Och ja, vi brukar kolla tänderna ganska regelbundet och undertänderna brukar inte vara sådär långa. Men vi försöker att ge honom så mycket "knaprig mat" som möjligt för att slipa ner så mycket som möjligt.

FeliciaS
0

#4 Åh så bra :)

Då låser jag tråden eftersom problemet är löst och det dessutom finns många trådar om avbrutna tänder. Är det några frågor på det är det bara att skicka ett pm.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer