Dåligt hö?
Ser man direkt om höet är mögligt? Hur avgör man om det är så dåligt att det bara är att slänga?
Har precis köpt en hel bal men inte vågat ge dom av det för jag är rädd att det kanske är dåligt. Det är verkligen betydligt sämre kvalité än det som vi fick med när vi hämtade dom - det var grönt och luktade verkligen fräscht hö, det här ser ganska visset ut i jämförelse och jag tycker att det luktar lite svampigt. Typ champinjoner. Dessutom känns det fuktigt när man kör ner handen i mitten. Bara att kasta och köpa nytt?
Är det fuktigt och luktar champinjoner så är det stor risk att det är mögel i det, så jag skulle kastat och köpt nytt
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Har varit och kört ner handen i det och luktat på det igen och nej, jag kan fan inte ge dom det höet. Jag får slänga det och försöka ta mig iväg och köpa nytt imorgon bitti. Hoppas att dom klarar sig med det dom har i buren tills dess :(
Så himla snopet! Det kostade bara 70 spänn så det är ju inte hela världen, men kul att släpa hem en hel bal med hö och så är det oanvändbart. Finns det ingenstans där dom säljer hö som INTE är i plastsäckar? Är det här nåt som man bara får räkna med eller kan man gå tillbaka och be om nytt? Jävla skit också att jag inte upptäckte det förrän nu. Tur i oturen att jag ligger hemma och är magsjuk så att jag kan tvinga mig iväg tidigt imorgon och köpa nytt…
#2 Självklart borde du gå tillbaka med det och be om nytt!
Det jag gör för att förhindra att det höet jag har nu börjar lukta konstigt och bli fuktigt (har ute i stall så det blir lätt fuktigt) är att öppna balarna direkt och lufta höet, brukar ha de i tygpåsar och så har jag så många som möjlig inomhus.
Har fått lämna tillbaka några höbalar hos en höbonde och det gick bra, fick nytt och bättre och även nån extra bal på köpet ;)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ska be min pojkvän åka dit och kolla om vi kan få byta det imorgon då, om inte annat så kan dom få slänga skiten själva ;)
Tills dess så får jag väl försöka hitta en någorlunda okej påse med hö hos nån djuraffär här i närheten…
jag har också fått sån hö som luktar svampskog men jag har gett de det och de har inte blivit sjuka av det, det är den 4 höbalen nu som luktar svampskog. möggel vet man ju ändå hur det luktar.

Från Naturnära? Ja, jag vet inte - det kanske helt enkelt är så det luktar. Men oavsett så är det en otrolig kvalitetsskillnad från det höet vi hade innan. Vågar inte chansa och ge det till dom eftersom det känns såpass fuktigt. Better safe than sorry. Skulle typ inte kunna leva med mig själv om jag gav dom nåt som jag själv var tveksam över och det gjorde att dom blev sjuka.
Vi köpte det i måndags och jag var dum som inte packade upp det direkt. Fuktigt hö som dessutom stått i en tät plastsäck i tre-fyra dagar känns inte riktigt okej. Bara att lära sig av sina missar antar jag.

Förresten så är jag inte helt säker på att jag vet hur mögel luktar ;)
När luktar man på mögel liksom?
Mögel är väl svamp?
Jag tycker det luktar svamp iaf :) Hö ska lukta fräsht och gott - inte svampskog
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

jag köper alltid mat,hö och sånt från fäboden det ligger i uppsala det är jätte bra det har aldrig luktat mögel eller varit fuktit

Nu har vi hö så vi klarar oss ett par dar iallafall, ska åka tillbaka till Naturnära imorgon och se om vi kan få byta det. Om inte annat så kan vi ju lika väl lämna tillbaka det som att slänga det.
Hö ska som sagt lukta fräscht och gott, friskt. Ska absolut inte vara fuktigt! Mycket damm kan också tyda på mögel. Skulle också göra mig av med det höet.
Mögel luktar mer jord än svamp. Om det är svarta prickar på höet är det mögelandrepp säger min man vars pappa hade höförsäljning när han var liten. =)
Endel sägar att det inte ska damma grönt… använd sunt förnuft tycker jag.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#10 köpte själv hö på naturnära i lördags.. ska lufta det med en gång så det inte möglar i efterhand

#12 Det luktar ju lite jordigt, typ svampskog liksom.
#13 Låter klokt. Kör ner näven i balen och kolla så att det inte är fuktigt, och lukta på det! Har hört att det är flera som har råkat ut för hö som luktar champinjoner på senaste tiden. Det är säkert ingen fara att ge det till hästar till exempel, men i och med att marsvin är betydligt känsligare mot dåligt hö så kommer iallafall jag försöka byta ut det.
När jag köpte hö från Naturnära tidigare öppnade jag alltid plastsäckarna när jag kom hem och gjorde lufthål i påsen för att få in så mycket luft som möjligt. Någon härinne förvarade sina höbalar i stora påslakan, det tycker jag låter som en supersmart idé :)
Hanna
#15 Jag förvarar mina höbalar i påslakan =) Fast jag sprättar upp dem och försöker dela ut det lite…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Smart! Jag har funderat på vad jag ska förvara höet i, det är ju inte så lätt att hitta en tillräckligt stor papperssäck och känns dessutom som att vardagsrummet inte kommer vara så snyggt när man har flyttat över det. Men ett påslakan är ju kanon, då kan man bara trä den över säcken och vända upp och ner på allt. Smidigt. Ska leta upp ett påslakan innan vi fixar en ny bal. Tack för tipset!
Var ju tvungen att lukta på mitt hö. Det luktar TE tycker jag =)
Köper själv från naturnära och jag har aldrig haft problem med det, även om jag förvarar dom i plastpåsen.
Vet verkligen hur mögligt hö luktar! Hade storstädning på loftet i stallet och då hittade vi en hög med mögligt hö, usch. Vi gav inte hästarna det såklart ;)

Höet ska ju lukta gott, i alla fall tycker jag att det luktar gott. Jag köpte från en bonde i närheten tror jag betalade 150:- för 6 balar som vägde ca 25 kg vardera så det var billigt.
Min senaste höbal som köptes på Naturnära var jag tvivelaktig till att ge - det var precis samma som du beskriver: luktar lite svampaktigt och är fuktigt samt gulbrunt. Jag tror det har med att det var från förra säsongen samt att det inte är bästa årstiden för hö just nu… Men jag gav hela balen till marsvinen och den är uppäten nu - de åt med god aptit (bättre än med den förra balen köpt hos en kompis, och den var verkligen jättefin: grönt, väldoftande, tunna strån). Så det är ingen fara. Dela upp balen i ikea-påsar eller papperskassar, det gör jag alltid om det köps i plastsäckar. Mögel däremot luktar annorlunda, har varit med om det också.
Hade akut höbrist idag. Men balen jag köpta var jättefin - grön, väldoftande :) Kändes som om det var sommar och precis nyskördat. Marsvinen älskar det. Däremot var det från djuraffären (!) och gick på 99 kr.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Vi åkte tillbaka med den och fick pengarna tillbaka direkt, inga problem alls. den akuta höbristen här fick vi rädda med en påse från djuraffären (jag som avskyr djuraffärer som säljer djur, kände mig som en skurk!) och det var väldigt grönt och fint. Undrar varför det är sån skillnad…
Kändes bra att lämna tillbaka det från Naturnära iallafall, men vi kommer handla där igen - hade säkert bara otur med just den balen. :)