Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4660 ggr
Pernilla79
0

Hökuber

Jag undrar om någon har någon erfarenhet av hökuber?

Kan man ge sådana enbart istället för hö? Får marsvinen i sig tillräckligt med fibrer? Om man ger hökuber och lite hö, funkar det?

Från en som blivit höallergisk…

Fabiola
0

har bara såna erfarenheter av hökuber att mina marsvin inte äter hökuber.

Pernilla79
0

Ok, det låter inte bra.  Mina har gnagt lite på dem än så länge. Får väl se hur det artar sig. Har testat fyra olika hötyper, men inget har funkat särskilt bra. Är inne på femte nu…

Tidigare år har det alltid funkat. Suckar!!

Abico
0

Jag kan tänka mig att marsvinen äter mindre hö om dom får det i hökuber, men jag har ingen erfarenhet av det så jag kan inget säga säkert.

Hanna 

Pernilla79
0

Nej samma här. Ska se till att dom har hö när jag inte är hemma. Kan ju inte riskera mina små grisars hälsa.

Abico
0

Det låter klokt :)

Hanna 

Sannich
0

Gav mina såna på prov förut, inget de direkt tyckte om.. De ville kunna dra åt sig långa strån och mumsa på.. Det fick de inte med hökuberna. Det heter väl något annat, höbrigeter eller nåt sånt?!

FeliciaS
0

Om du provar att Söka så vet jag att det finns åtminstone en tråd om det sen innan där det står en del.

Jag hade hökuber till mina förra marsvin, men köpte det mest för "skojs" skull - alltså för att se om de gillade det. Att ha det istället för hö skulle nog kunna funka, men jag tror faktiskt inte de får i sig tillräckligt med fibrer. De äter ju inte lika mycket av det som av hö.

Men som bra komplement om man är allergisk tycker jag det verkar vara. Så länge marsvinen har fri tillgång på dem och om man klarar av att ha lite hö också..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stormviskaren
0

Jag vet inte riktigt dock använder jag dem till skinnysarna när jag är på utställningar, för dom lyckas alltid riva sig på höet innan dom ska in på bedömning annars

Pernilla79
0

Jag håller med er. Mina marsvin verkar ju äta på dem, men man vågar nog inte bara ge dem det. Som jag skrev här ovan så får jag väl lägga in lite hö när jag åker bort, vilket jag gör minst en gång per dag, så då får dom en rejäl hög med hö då och mumsa på.

[findusen]
0

mina marsvin älskar hökuber =) men jag tycker dom är för dyra^^ men är man allergisk har man kanske inte så mycket val^^

men det är ju skillnad på hö och hö, så det måste vara skillnad på din allergi när det gäller hö och hö oxå väl? om det är dammigt eller grovt eller fint och vad för sorts hö du är allergisk mot? det finns ju gjort på olika sorters gräs väl?

Pernilla79
0

Japp, så är det. Har alltid fått jättestora andningsproblem av höet från ett ställe. Förmodligen för att det höet är extra nyttigt och kanske att det är första skörden. Jag tror det bästa höet är det som är taget lite senare, iallafall ur min astmasynvinkel sett.

Har du testat att bara ge hökuber? Går dom ner i vikt eller verkar det funka?

[findusen]
0

#11 om jag bara gett hökuber? nej, det har jag inte.. tycker dom är så dyra^^ :P men som "godis" har dom fått =) vi har en sorts pellets typ som är "höpellets" (fast det är annat i oxå) och den brukar vara kanon för kaniner och marsvin med lösa magar och liknande…… borde finnas något som är verkligen pressat hö i pelletsform tycker jag…….. eller?

Pernilla79
0

Det håller jag verkligen med om.

Nu har jag bytt ut halmen i burarna också, för att se om det är den också som jag inte tål. Nu får dom sitta på en skön halkmatta och varsin fleespläd en vecka. Så får jag se om det gör någon skillnad med astman. Mycket besvärligt när man får sådana här problem.

[findusen]
0

#13 Critical Care är väl någon form av hö fast i "pulverform" ? svindyrt är det, men det funkar ju när man har sjuka marsvin, att få igång magen..

ja, halm är ju dammigt.. kan du inte använda spån? det är lättstädat och inte så farligt dammigt….
och är du inte allergisk mot själva marsvinen? dom brukar ju inte vara det mest allergivänliga djuren precis^^ =/

min sambo är allergisk, men han har vant sig faktiskt. =) det blir bara jobbigt för honom när han själv drar i höet eller så, och vi bor i en etta och har marsvin +hö precis vid sängen :P

Pernilla79
0

Oj det låter som vi. Jag bor med min sambo också i en etta. Men vi har tack och lov marsvinen i hallen, så vi kan stänga om oss på natten.

Jag tror inte att det är marsvinen i sig om jag inte tål. Har för ett par veckor sedan lämnat blodprov för att kolla just detta. Så jag får väl svar på det om ett tag.

Spån har jag alltid haft tills en dag i höstas då jag plötsligt inte tålde det heller… Suck…