Sladdar...
Jag har nyss haft mitt marsvin Cola på govet så han skulle få springa och undersöka lite, jag håller koll på honom hela tiden för annars är jag rädd att han biter på sladdar. Är det nåt problem för er? För jag har massa sladdar på golvet till t ex tvn, datorn, lampor m.m. och jag är orolig att han ska bita i dom och skada sig. Kan man lära dom att inte bita i sladdar eller så? Eller biter marsvin på sladdar ens?
Jag tror nog att marsvin smakar på lite vad som helst egentligen. ;) Själv har jag kommit på en lösning med handdukar och en låda som skyddar sladdarna(alla förutom en tjock, som de aldrig rör för att den sitter precis intill väggen), så det behöver jag lyckligtvis inte oroa mig över. Om det är mycket sladdar tror jag att det skulle vara bra att hålla lite uppsikt. Speciellt mina grabbar verkar gilla att smaka på möbler, damm, papper och vad som nu kan tänkas komma i deras väg. ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Mina har aldrig smakat på sladdar, men så är det inte mycket sladdar där dom springer heller. Däremot har Greta och Wilma slickat i väggkontakten en gång ^^'
Hanna

Har alltid trott att marsvin inte är så farliga på att gnaga på sladdar och att kaniner är värre. Vår första kelkanin fullständigt skalade alla sladdar han kom över. Mina marsvin har tagit sig smakprov på en och annan sladd, men det verkar som om de kan gnaga på sladdar utan att få el i sig. Försök att fästa upp sladdarna eller ordna några sladdgömmor så är du nog på den säkra sidan.

Okej, tack! Ska försöka gömma undan så många sladdar som möjligt! :)
Mitt marsvin åt på en sladd som låg för nära buren en gång. Som tur var var strömmen avstängd men han tog sönder lampan :P
Jag brukar lägga kuddar på sladdarna, men dom bryr sig typ ändå inte dom rör sig knappt:P

Mina marsvin äter gärna på sladdar. Därför så drar jag alltid ur alla kontakter(heter det så?) ur kontaktuttagen och lägger sladdarna på ett säkert ställe, högt upp!
Det är livsfarligt för marsvin att bita på sladdar så även om de inte brukar tugga på sladdar så bör man ta bort dem ändå.
Jag har en stor hage (1,5*1,5 m) som marsvinen är ute i när de är på golvet utan uppsyn. Där finns alltså ingen risk att de kan komma åt någonting farligt. Visst får de springa helt lösa ibland, men bara ca 10-15 minuter och det är under min fulla uppsikt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Samma hos mig.

Ikea har ju kabelskydd. Det är en slags spiralformad "historia" som man trär över kablarna.
Marsvin 4-ever
.
Jo det verkar bra med sånt, några kompisar har det för sin TV(inte för några djur), ser bra ut. Men hage funkar bättre på mig då mina är riktiga sladdbitare!

#11 Jamen kabelskyddens syfte är ju till för att inte djur skall kunna bita i kablarna.
Marsvin 4-ever
.
Kabelskydden från IKEA är jättebra, dels blir det snyggt då alla sladdarna "försvinner" och djuren får inte tag på dem så de kan bita!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

jag använder min inhägnad som går att ta isär till önskad storlek, och "stänger in" dom platser där det finns mycket sladdar, så får marsvinen springa fritt i det rummet som jag är i.
#12 Okej, då har dom nog olika sorters. Deras är mer till för att det ska vara "snyggt". Eller så är det dom som har gjort det till en "finsak" ;)
Mina två bryr sig inte, klart dom sniffar på dom. Min kanin var 10 ggr värre, sladdarna var det första han bet tag i när jag släppte ner honom på golvet 8)
totalt crazy!