Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1001 ggr
Hennum
0

Marsvin och hamstrar

Hej!

Idag flyttade tre marsvin hit som jag ska vara stödhem åt i några månader. Sedan innan har jag två stycken guldhamstrar, som brukar turas om att springa fritt på golvet. Något jag upptäckte snabbt var att hamstrarna ville klättra in i marsvinens burar, och det gjorde mig lite orolig.

Kan det vara farligt för en hamster att hälsa på i marsvinens burar? Kan marsvinen attackera? Det vore ju perfekt om de inte riktigt bryr sig om varandra, för då kunde jag låta hamstrarna hälsa på bäst de vill, när de är lösa. Men om det finns risker så får jag ordna detta på något sätt.

Aldeles nyss så hann faktist ena hamstern Bella klättra in i marsvinsburen, hon satt där i några sekunder innan jag hann plocka ut henne. Marsvinen bara pep och luktade lite på henne, och hon satt stilla. Men jag vågade inte riktigt låta dem vara.

Hoppas någon kan ge mig råd!

/Johanna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hamzter95
0

Mina gerbiler hoppade in till mina marsvin förut men det hände inget och jag hann ta ut dem,, marsvinen börja pipa lite tror jag (kommer inte ihåg riktigt) Men om det är nån som attackerar tror jag det är hamstrarna fast jag vet inte :P

[Tootikki]
0

När min hamster kom för nära ett av mina marsvin så höggmarsvinet faktsikt efter hamster..alltså försökte typ bita henne. En annan gång var det hamster som bet efter marsvinen… Så var försiktig!

Jag har inte låtit dem komma i närheten av varandra sen dess..

MikaTela
0

Tror det är större fara för marsvinen då hamstrar är allätare - alltså även äter kött och t o m kan äta en av sin egen sort!

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Hennum
0

men är inte en hamster lite korkad om den attackerar ett djur som är så mycket större? ^^ låter ju helknasigt.

Jag får väl ställa buren på något så inte hamstrarna når upp. :)

emelie92
0

Jag tycker inte att du ska låta din hamster umgås med marsvinen!
Har själv testat och marsvinen bet hamstern (för att se om den var ätbar?) , så det är ingenting som jag råder någon till.

Jag tror att marsvinen är farligare för hamstern än tvärtom.

Hennum
0

nu har jag ställt buren på en kartong som är nästan lika stor och 20cm hög. Så nu kan hamstrarna glömma att de ska få hälsa på marsvinen. :) Känns bra!

MikaTela
0

#4 Är det inte korkat av varg/lodjur/oss att ge oss på djur som är större än oss bara för vi vill ha mat då? ;)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Mari
0

Jag lät ett av mina marsvin hälsa på en av min systers hamstrar. Båda nosade på varandra och sen skrek de båda i högan sky och ville bara därifrån.

Båda blev jätterädda faktiskt :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

deluxe
0

#8 Haha, stackars marsvinet trodde väl att han hade sett en pyssling.

Mari
0

#9 haha xD
Och hamstern trodde att det var en jätte xD

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

deluxe
0

Jag hade också blivit skraj!

Binajis
0

#7 Jag tror varken hamstern eller marsvinet ser varandra som mat… ;)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Hennum
0

Idag lyckades Tanja smita in i marsvinens bur. Dom här hamstrarna är verkligen hopplösa. Kryper överallt! Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Den här gången upptäckte jag inte det förräns djuren höll på och hoppade omkring och pep. Jag kollade dem sen och inga sår osv. Men det verkade som om de nästan slogs… Usch…

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att hålla hamstrarna borta från buren, verkar omöjligt…

marsvinen å sin sida är konstiga. Igår släppte jag ut dem, men de satt bara i ett hörn och vågade inte röra på sig. Dessutom kissade en av busungarna på golvet… Hopplöst! :)

Nåja, de behöver kanske lite mer tid på sig att vänja sig vid det här nya stället…

Ruffsen
0

ja

AnimalLover
0

#13 dom e antagligen rädda , ( marsvinen alltså ) , när dom känner sig trygga då ska man sätta dom ute på golvet för då brukar dom vela springa lite

Hennum
0

Jo, jag provar igen om några dagar, så får vi se hur det går då.

I förrgår började jag ta upp dem i knäet och klappa lite och så fick de godis. Så mysiga de är! :)

hur lång tid brukar ni vänta med sådant (som att ta upp dem ur buren för att gosa med eller ut och springa) när ni får hem vuxna marsvin?