Argument, tack
Hur bemöter man sådana här påståenden?
* Barn ska inte ha husdjur, för dom blir ledsna när dom dör.
* Husdjur skräpar ner och kostar pengar
* Jag skulle aldrig kunna ha en hobby som kostar pengar
* Utställningar är meningslösa
* Vill man vara med i en förening så finns det sådana som gör större nytta i samhället än djurföreningar
* Marsvin hör hemma i Sydamerika. Det finns ingen anledning att hålla på med dem i Sverige.
* Det räcker att det finns vildkaniner i Sverige, man behöver inte ha tamkaniner också. Det är meningslöst att det finns en massa kaninraser.
Jag svarar på dom som har med marsvin att göra;
* Det är bevisat att barn som växt upp med djur får bättre självkänsla och empati.
* Ehrm och vad gör ett barn? 
* Säg något som är gratis?
* Men ni får något att skryta med på middagarna!
* Fast det kostar, och är inte någon annan förening också en hobby?
* Om du vill ändra på det är du nog lite sent ute…
Om inte detta funkar hota med att skaffa piercing.
Hoppas alla förstår att det ovan var ett skämt
Man kan istället se det som en… "fördel" att djuret dör. Barnet får lära sig att ingen lever för evigt, alla dör vi någon gång. 
Liksom TV-tittande, datorsittande och alla andra rätt så meningslösa hobbys. Eller ja, Tv-tittande och datorsittande skräpar väl inte ner men det gör inte något djur som tas om hand på rätt sätt.
Säg någon hobby som inte kostar pengar, mer eller mindre. Dessutom, speciellt när det kommer till djur, är det ju ge och ta som gäller 
Då har man inte fattat galoppen med utveckling. Hur hade hund/katt/kanin/marsvin/gerbil-sverige egentligen sett ut utan utställningar?
* Vill man vara med i en förening så finns det sådana som gör större nytta i samhället än djurföreningar
Och vad är bevisen för det? Är man eller blir man medlem i en djurförening ökar också behovet om att värna om djuren. Man är alltså ofta engagerad i WWF eller kanske Djurskyddet Sverige.
* Marsvin hör hemma i Sydamerika. Det finns ingen anledning att hålla på med dem i Sverige.
Well, nu finns dom faktiskt här, gör dom inte? Så vad ska man göra med alla dom miljoner marsvin som finns i Sverige, eller Europa för den delen? Det finns inte så mycket annat att göra än att vända det till något mer eller mindre positivt. Vårda och ta hand om dom 
* Det räcker att det finns vildkaniner i Sverige, man behöver inte ha tamkaniner också. Det är meningslöst att det finns massa kaninraser.
Försök att gosa och pyssla med en vildkanin
Att det är meningslöst med kaninraser förstår jag inte. Vissa vill ha stora kaniner, vissa vill ha små. Vissa vill ha livliga, energiska kaniner -andra vill ha lugna, gosiga kaniner. Dessutom kom ju tamkaninen till för att bli mat åt människan, och det används den till viss del även idag. En människa som är så emot djur borde ju uppskatta att vissa faktiskt finns till för att utfodra arten Homo Sapiens…
Jag vet, jag vet. Inte dom bästa argumenten, det känns mer som om det är tankar kring frågorna och påståenderna…. men ändå.
Varför vill du ha argument till dessa?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#2 Åh, jag blev jätterädd att jag gjort bort mig! Trodde först att du var trådskaparen som berättade att hela inlägget var ett skämt. Och här han man suttit och skrivit fingrarna av sig 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
1. Döden är en del av livet, varsågod och vänj er. Man ska inte skydda sitt barn från allt här i världen och låta dem gå runt med skygglappar hela tiden. Då blir uppvaknandet desto värre. För att inte tala om att djurhållande är nyttigt för barn. Det lär dem ansvarstagande och sympati, och ger dem en vän att vända sig till och lita på när livet känns jobbigt - vilket det gör för alla då och då.
2. Barn skräpar också ned, och kostar åtskilligt mycket mer pengar än ett par marsvin eller något liknande. För att inte tala om att barnen ställer till med mer problem, sorg och oro än något husdjur någonsin kan göra. Alla hobbys kostar för övrigt mer eller mindre pengar. Att skaffa ett par smådjur kostar inte särskilt mycket, särskilt inte i motsats till vad man får tillbaka.
3. Alla hobbys kostar pengar. Inbillar du dig något annat så är du naiv.
4. Inte för intresserade människor och så länge djuren inte far illa av utställningarna, omgivningarna och utställningsaveln.
5. Föreningar är inte obligerade att utgöra någon slags världsomspännande insats som når ut och räddar Jorden. En förening ska finnas till stöd och informationskälla för de intresserade människor som bryr sig i just det ämnet. Sedan så betyder djur mer än många anar, både för vår fysiska och psykiska hälsa.
6. Människor hör ursprungligen hemma i Afrika, råttor i Asien och dagens tama guldhamstrar härstammar från Syrien. Det finns ingen anledning att haka upp sig på var ursprunget ligger så länge djuret inte far illa av att bo här i Sverige.
7. Inte alls. Det finns olika raser och varianter av alla slags djur, och alla människor har olika smak och passar olika bra ihop med olika raser och individer.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Oj vad många som har hunnit skriva medan jag har suttit här och plottrat. :P
Mvh,
Moa
#6 Ja, men då var det grymt bra skrivet också! 
Tack! 
Mvh,
Moa

1. Har aldrig förstått vitsen med att undanhålla verkligheten för barn.
2 Jaha! Och vem städar och betalar då? Djurägarna kanske?
3 Det är ditt bekymmer. Vill du leva som soffpotatis så varsogod.
4 Ännu ett uttalande som bevittnar om total okunskap.
5 Det är vetenskapligt bevisat att människor som lever med djur besparar sjukvården åtskilliga miljarder per år.
6 Det skulle man kunna säga om många människor här i Sverige också. 
7 Men tydligen passar det med att hålla miljontals stackars tamkaniner inom forskningen. 
Marsvin 4-ever
.

Döden är en naturlig sak i livet, det är något som man måste lära sig. Alla ska en gång dö, det är det enda säkra vi vet.
Japp, det är absolut sant! Men det är det värt!
Om man är fattig och varje dag är en kamp mot ekonomin, då kan man säkerligen tycka så. Men annars avgör man själv!
Vad för utställningar? marsvinsutställningar? Tja, det beror vad man vill få ut med utställningarna, vad man har för mål! Är man där för att vinna men aldrig lyckas, då är det meningslöst!
Beror på. Man gör nytta för djuren. Men om man vill göra något för mänskligheten eller miljön så är det fel förening!
Kan faktiskt hålla med om det. Mina marsvin skulle säkerligen välja att leva fritt, än hemma hos mig i en bur :P
* Det räcker att det finns vildkaniner i Sverige, man behöver inte ha tamkaniner också. Det är meningslöst att det finns en massa kaninraser.
Det bör inte finnas vildkaniner, tyvärr. Isåfall i skogen. I dagens samhälle med alla trafikerade vägar, städer m.m. så klarar sig vildkaninerna inte bra.. Men kaniner är väl roliga husdjur^^

Hur bemöter man sådana här påståenden?
Barn lär sig empati och försiktighet om de umgås med djur, och förr eller senare ska man lära sig att inget varar för evigt. Hanterar man djurets barn på ett vettigt sätt så är det bara nyttigt för barnet.
Tycker man att det är ett stort problem ska man nog inte ha djur. Tycker man om djuren så bryr man sig inte.
(Den personens ensak. Det beror ju på vad man vill lägga sina pengar på, jag ser det inte som ett argument mot att ha husdjur. Kan inte argumentera mot detta.)
(Jag håller nästan med, jag anser egentligen inte att man ska ha djur i fångenskap, jag har endast omplaceringsdjur, så jag kan inte argumentera emot detta)
* Vill man vara med i en förening så finns det sådana som gör större nytta i samhället än djurföreningar.
(kan inte argumentera emot detta heller. om man ska välja mellan två föreningar som man tycker om så anser jag att man ska välja den som gör nytta, varför inte lixom. Men har man intressen så har man, iofs så gör även djurföreningar nytta, de gör nytta för djuren och det är nog så bra!)
(Sant måste jag säga, de är här för vår skull, inte för sin egen.)
(Kaninraser i sig själva är meningslösa. men nu finns det tamkaniner och då får man ta ansvar för dem.)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bra svar allihopa!
TS: Får man fråga varför du vill ha argument på dessa påståenden?