Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 607 ggr
Markegard
0

Baddax

Okey, då var det dax att bada mina marsvin för första gången. Jag trodde dem skulle kunna sköta det mesta själv,. men som ni sagt, om dem ska vara kjelvänliga bör man bada dem iaf ibland..Och det behövs nog ett bad nu ! Fniss..

Har kollat lite och läst runt om att bada grisar, men tänkte om ni hade några tips, kanske för att få dem lugna eller vad som helst som kan användas.

Och sisst men inte minst, vad kan jag använda för schampoo?

Tack på förhand.

Abico
0

Det finns en artikel om att bada sina marsvin, läs den om du inte gjort det :) Att bada sina marsvin

Hanna 

deluxe
0

Jag badade två av mina för första gången igår och det gick verkligen superbra. Fick till och med föna dom efteråt utan att dom stack iväg! Jag är impad.

Har hört att veterinärer rekommenderar diskmedel utspätt med vatten som schampo, eftersom det är det som ligger närmast deras ph-värde. Vi använder ett schampo som är speciellt för gnagare, men ärligt talat så är det ganska ovärt att lägga så mycket pengar på det (vi köper det visserilgen för en femtiolapp på Naturnära, annars kostar det runt 85 spänn i djuraffären). Det ser ut som diskmedel, luktar som diskmedel, ja… jag är ganska övertygad om att det är diskmedel. Inte långt ifrån iallafall.

Ett annat tips: Pluto-duken. Jag har inte testat den på mina marsvin än men vi har använt den till hundarna tidigare och den är jättebra. Det är en handduk i microfiber som torkar mycket snabbare än vanliga handdukar, man brukar använda den till tex. katter som måste badas men inte står ut med hårtorken. Pälsen blir nästan helt torr efteråt eftersom den suger upp vattnet mycket bättre än en vanilg frottéhanduk.

Markegard
0

2 Tack så myket !