Typiskt fatty eye?
Stämmer min gissning på fatty eye? Det kan väl inte vara mycket annat? På den högra bilden drar jag lite i ögat och då kan man se fettsamlingen rätt tydligt.
Jag trodde att fatty eye var diskvalificerande i pet klass men nu läste jag att det bara räknas under "de vanligaste felen". Kan det vara värt att ställa ett marsvin med fatty eye om hon i övrigt är i mycket bra form?
Hanna
Japp, fatty-eye i tidigt skede, s.k. icke-snlig fatty-eye. Fettansamlingen syns ju bara om du drar i ögat. Om du har tur så blir det inte mer eller. Tycker att du kan testa att ställa henne om du vill. Det beror väl lite på hur uppmärksam domaren är också. ;)
Men visst, det är bara diskvalificerande i ras, inte i pet.
Okej, men då tar jag med henne. Hon är ju redan anmäld och det skulle bli hennes sista utställning var det tänkt.
Hur många poängavdrag det ger beror väl på domaren också men ska man räkna med ungefär 1-2 poäng om domare upptäcker det?
Hanna
Japp 1-2p, troligen inte mer än 1 poäng om det är sådär lite.

Hur blir fatty eye till och är det farligt/obehagligt för marsvinet på nåt sätt?
Jag ställde ut henne idag och domaren sa inte ett ord annat än att hennes ögon var vackra och pigga :P Silverkort fick hon också.
#4 - Fatty-eye är ärftligt som jag förstått det, åtminstone hur pass lätt dom utvecklar det. Det är främst tjocka marsvin som får det men det finns tunna marsvin med fatty-eye också och likaså tjocka marsvin utan fatty-eye. Min Wilma är helt perfekt i kroppen nu tex. inte alls tjock. Det är inte farligt och besvärar bara marsvinet i extrema fall.
Hanna
#5 Men hennes fatty-eye syntes ju inte mycket alls ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 - Det tycker jag ^^
Hanna