PE / DE ?
okej, jag känner att det är endel jag inte förstår. tex PE / DE och massa andra förkortningar, jag lär mej liksom sakta men säkert.
Så jag undrar om någon super snällis skulle kunna dra alla ''nödvändiga'' förkortningar och sådant som kan vara bra att veta ? :) jag skulle vara otroligt tacksam!
/ kram Linnea (:
PE: Pink Eyed.
DE; Dark Eyed.
Alltså röda/svarta ögon tex..

Förkortar man färgerna jätte snabbt så kan det ibland stå ex. PEG (Pink Eyed Golden) eller kanske DEW (Dark Eyed White).
OST kanske man inte säger så mkt nu för tiden men det står/stod iaf för Ostandardiserad (utställning).
SCh står för Svensk Champion.
Det finns en lista med förklaringar för fler ord och förkortningar(som används i utställningssammanhang) på Svenska marsvinföreningens hemsida, HÄR =)
Ibland förkortar man ett marsvins färger för att det inte ska bli så långt att skriva. Ex. kan man förkorta golden/goldenagouti/white till go/goag/wh(oftast blir det alltså de två första bokstäverna för var färg+ag om det är agouti). Dalmatiner blir dalm.
Teckningen tortoisseshell and white kan förkortas till tort'n'white eller t'n'w. Raserna amerikansk och engelsk crested kan skrivas som am. och eng. crest. Abbessinier förkortas till aby ibland.
Ja, det var allt jag kom på för tillfället. ;) Det finns kanske mer.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.