Hö hållare `?
Kolla , typ alla med kanin använder sig av hö hållare .. varför kan man inte ha det till svinen då ?
Det är väl bara att du andvänder det om du vill, kom ihåg att sägga den på utsidan bara, annars kan masvinet fastna i den.

#1 lite svårt när man har typ en bokhyllebur XD

#1 lite svårt när man har typ en bokhyllebur XD
Det är en onaturlig ställning för marsvinen att äta ifrån har jag hört. Marsvin och kanin är ju skilda arter också, bara för att det fungerar till kanin betyder inte det automatiskt att det är bra för marsvin. Precis som för hund och katt tex.
Sedan är det ju också en risk för marsvinen att skada sig på dem. Min Alfonse hoppade upp och fastnade i den, fick lirka loss honom från gallret, de hade under första dagarna här innan jag fick veta att det är onaturligt för dem.
Jaha, ok. Men vad har du som galler då? Det går ju att fästa på hönsnät om du har det.
Marsvinen ska inte ha hahäck eftersom dom helt enkelt inte är byggda för att äta högt uppifrån. Deras munnar sitter ju på undersidan.
Sen älskar ju marsvin att få mysa i en stor höhög på golvet och få välja ut dom bästa godaste höstråna. Är det i en höhäck så kan dom varken ligga under det eller ha lika lätt att dra ut dom höstrån som dom vill ha.
Och det sista och farligaste om man har den på insidan, dom kan hoppa upp och fastna i den. :/

#6 fast risken att dom fastnar i den är nog inte så stor
#7 Fast jag tog bara exemplet om man har den på insidan. ;)
#7 Nej, men det kan hända och det är ju onödigt att ta risker.

Jag undrar precis tvärtom. Varför måste folk prompt ha höhäckar, trots att man vet att marsvinen föredrar att ha det direkt på burgolvet och att en höhäck i buren innebär en risk för dom? Jag förstår verkligen inte varför, vad finns det för anledning till det liksom?
Om du vill ha höet på ett och samma ställe så är det väl bättre att dela av buren eller skaffa en hölåda.
#10 Jag visste faktiskt inte att marsvin föredrog att ha maten på marken, har inget marsvin själv. Jag gjorde en ren gissning.
#11 tror inte #10 syftar direkt på dig, utan folk i allmänhet.
Jag håller med #10.
Man ser ju verkligen hur glada marsvinen blir när dom får nytt hö i buren. det poppas som bara den och dom verkligen gosar in sig under höt! Härligt att se så glada marsvin! Så jag ser ingen som helst anledning till att ha höhäck.

det var inte direkt med meningen att denna tråden skulle trampa så många på tårna :/:/:/:/
#13 jag tror absolut ingen blivit trampad på tårna vi säger bara våra åsikter. ;)

Jag menade mer i största allmänhet, jag tycker att det är ofta som folk faktiskt vet vad som är bäst för djuren och vad som är mest naturligt för dom, men ändå väljer dom likt förbaskat något annat. För vems skull liksom?
Det här med höhäckar tycker jag är typiskt en sån grej, och jag förstår liksom inte varför marsvinen inte kan få ha sitt hö på burgolvet - så får dom äta som dom är menade att äta och det finns ingen risk att dom fastnar nånstans. Risken att det händer kanske inte är enorm, men jag flera som har råkat ut för det så helt ovanligt är det inte heller.
Och det är väl ingen uppoffring att spara pengarna man skulle lagt på en höhäck och helt enkelt slänga höet på golvet istället?

#15 du det e samma sak som att vi har dom i bur . tänk efter lite
# 16. Hur får du en onaturlig matställning att bli samma sak som att vi har dem i bur? Nej, det är kanske inte naturligt för marsvin att bo i bur. Men eftersom vi domesticerat dem så pass som vi har får vi väl också göra vårat yttersta för att deras livsmiljö i burarna blir så naturliga som möjligt för dem och anpassade efter deras förutsättningar så vi kan efterlikna och kanske tom uppmuntra deras beteende i vilt tillstånd (mat från marken, flockkompisar, skrymslen att gömma sig i osv).

#17 hann först med att skriva vad jag tänkte och det är väl ingen idé att leka papegoja, så jag bara håller med istället.
Jag vet inte om jag egentligen tycker att det är moraliskt rätt att vi har tagit oss friheten att ta djur ifrån sin naturliga miljö och sätta dom i bur - men gjort är gjort och att vi har husdjur är ju inget nytt under solen precis. Det är lite svårt att göra något åt det nu. Men i och med att vi har tagit oss den friheten så har vi också en skyldighet att ta väl hand om dom, och i det ingår att anpassa deras levnadsmiljö efter deras behov och inte våra egna.

#17 därför att båda sakerna e onaturliga . Seen så antar jag att marsvin inte bara ätit gräs när dom var vilda utan även från buskar vilket betyder att dom endå måste rört lite på nacken

#19 Sätt in höhäck till dina då.
Vi andra väljer att inte ha höhäckar.
Marsvin 4-ever
.

#19 Rört lite på nacken? Marsvin är gjorda för att äta i princip dygnet runt, skulle dom göra det ur en höhäck hela livet så skulle nacken och ryggen troligtvis ta stryk av det förr eller senare - precis som när vi får arbetsskador.
Varför vill du så gärna ha höhäck? Det är ju uppenbarligen för din skull och inte för dina marsvins skull, men jag förstår inte riktigt vad du vinner på det? Det är ju inte du som ska äta ur den…
Ska man ha höhäck ska den sitta på utsidan av buren så inte marsvinen fastnar, sen har jag alltid löst hö inne i buren. Så höhäcken har jag endast så dom kan sysselsätta sig om dom vill!
Min skinny tycker det är jättekul att få dra in hö ifrån höhäcken, men han ska självklart inte behöva kämpa för maten, särskilt inte i en onaturlig ställning.
Vill du ha mer ordning på höet, så ta en kartong som du gör hål i på sidorna där dom kan dra ut höet. Det hamnar då i naturlig höjd och håller samtidigt ordning på höet lite bättre.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Jag har hängt höet i sånt här grönt "trädgårdsståltråd" och sedan satt fast det precis ovanför marken. Det fungerar jättebra, då slipper dem böja på nacken och höet blir intenertrampat. Sen får dem massor med hö och halm att bädda med också. Köp hö från gårdar så blir det billigare om du tycker det är för dyrt eller vilken anledning du nu har för att det inte ska ligga på marken….
Har iofs använt höhäck utan problem, en som går ner till burgolvet och täcker hela ena kortsidan. Men har även hö på burgolvet så att de har något att leka i och äta om de har lust. Fast numera är höhäcken borttagen helt.
Det finns många trådar om varför man inte ska ha höhäck, prova att använda Sökfunktionen nästa gång innan du skapar en ny tråd om ett såpass vanligt ämne det självklart finns en tråd om ;) Här är en till exempel.
Istället för att fråga varför man inte ska ha höhäck undrar jag, varför ska man ha det? ;) Det finns liksom inga fördelar med det. Så länge man ger små höhögar många gånger/dagen istället för ett par stora så blir det inte nersmutsat eller likn. ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Haha jag tycke det e skit kul stt läsa alla kommentarer där många hetsar upp sig
. Sen Felicia , det e inte lätt att använda sök funktionen ´när den aldrig funkar.

#26 Jag kan inte se något inlägg i denna tråd där någon har hetsat upp sig?
I mitt inlägg konstaterar jag enbart, att vill du ha höhäck så är det ju upp till dig.
Marsvin 4-ever
.
#26 För mig funkar den utmärkt…? ^^
Men du har ju faktiskt varit här på forumet mycket förut så en del saker och trådar vet du väl sen innan ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

hmm :/ härhemma funkar den alldrig :/
Mina argument är;
* Marsvin och kaniner är helt OLIKA artfränder.
* Det är onartuligt för dom att äta uppifrån.
* Dom kan fastna.
* Dom gillar att springa runt i hö. Orkar man inte städa upp gammalt hö då och då får man nog inse att man inte har tid till såpass krävande djur.

alltså oooooorrkkkkkkaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ,, vem har sakt något om att jag inte ORKAR städa upp ? ,, jag tycker bara inte att det verkar gått att äta ner pissat hö
Då är det upp till deras ägare att ge dom nytt fräscht hö som inte är nerpissat när det behövs!
Varför skaffade du marsvin igen när du tydligen verka tycka det är så jobbigt att ge dom det dom behöver. Du har fått minst två utmärkta råd hur du kan samla ihop ät-höet på mycket bättre vis än höhäck!

#33 NÄÄ NU BLIR JAG AAAARG!!!! vem har sakt att jag tycker det e jobbigt ??????????????? akta dig du
#34 För det första skrev jag inte att du tycker det är jobbigt, utan av dina svar att döma så VERKAR det som det!
Och vad ska jag akta mig för? Jag är inte ett dugg rädd för en liten velig donna som du!
Snälla stäng tråden!
#34 - Men vad är då problemet?
Jag ger mina marsvin hö 4-5 ggr om dagen och deras hö är aldrig nerkissat. Så om det är problemet är lösningen att ge dom mindre portioner flera gånger om dagen.
Jag förstår inte varför du ställer en fråga och sedan inte accepterar svaren du får, att höhållare inte är bra? Om du ändå inte tänker lyssna på råden från andra så kan du ju lika gärna låta bli att fråga och göra som du vill med en gång.
Hanna
#32 Jag sa bara mina argument! Ej riktat mot dig, ta det lungt, ingen menar något illa..!

Jag har inget problem! min fråga var bara varför man inte kan ha en hö hållare . jag har inget problem med mina svin! . Men jag gillar inte att alla hoppar på en och säger massa saker som inte e sanna! . Nepp det e likabra att jag inte frågar nåt i huvudtaget! Fattar inte varför man ska ha sånna här sajter där alla hoppar på en person.. speciellt när alla vuxna hoppar på dom som e mindre!! det e bara fegt!
Du frågar varför och vi säger varför och då blir du sur!
Ställer man en fråga så svarar folk vad dom tycker, så är du inte mogen nog att ta svaren så ställ inte frågan!
I både inlägg #22 och #23 har du fått tips på hur du kan göra för att samla ihop höet dom ska äta utan att det är risk att vara skadligt för marsvinen.
Jag hoppas och tror att du älskar dina marsvin och bara vill dom deras bästa, annars hade du nog inte skaffat det igen och framförallt hade du nog inte frågat. Men lär dig att inte ta illa vid dig av när folk säger emot dig utan tänk efter och lär istället!
Ingen här skriver för att vara elak utan vi alla här älskar marsvin och vill deras bästa.

#39 Varför slutar alltid dina trådar på detta vis?
Jag har en gång tidigare skrivit till dig att läsa svaren med ÖPPNA ögon.
Sluta att ta dina svar som personliga angrepp. Alla har vi olika åsikter och då blir det en diskussion, men en diskussion är inte ett angrepp.
Man måste kunna ta en diskussion om man skall vara med i ett sådant här forum. Tolkar man alla svar som inte överensstämmer med sina egna värderingar som påhopp då är man helt fel på det.
I en diskussion så får man antingen acceptera att vi inte alla gånger tycker lika eller också kanske man i vissa fall inser att man inte alltid har rätt, och se det positiva i det att man lärt sig något nytt.
Sen är ju svaren man får från medmänniskor som delar ens stora intresse djuren, och dessa människor vill enbart hjälpa.
Marsvin 4-ever
.

#41 därför att det inte verkar finnas nåra Medarbetare som kan stoppa det
#42 - Vad finns det att stoppa?
Du frågar, folk svarar sina åsikter, du tar illa vid dig och "skriker och gormar" och försöker starta krig?!
För att kunna stoppa såna här slut finns det tre enkla lösningar:
1. Du mognar till en aning och inser att motargument inte är samma sak som att folk hoppar på dig!
2. Du slutar skriva trådar!
3. Din användare blockeras!
Jag själv anser att alternativ 2 & 3 är vore väldigt onödiga och drastiska när man lätt kan tillämpa alternativ 1!
Ta bara ditt inlägg till mig att jag ska akta mig!
Så skriver man faktiskt inte! Jag var inte ens otrevlig mot dig i mina inlägg, jag påstod inte du var något utan skrev att det verkar som du tycker det är jobbigt!
För ärligt talat VAD ska jag akta mig för, vad ska du göra för att jag skriver som jag gör?
Ska du anfalla hela världen för du inte får dom svaren du önskar?
Jag tycker faktiskt att denna tråd börjar gå lite över styr, och hot är olagliga…

Varför skaffade du marsvin igen när du tydligen verka tycka det är så jobbigt att ge dom det dom behöver.. Det var otrevligt! , Sen har jag inte hotat nån , jag e otrevlig som person . lev med det! , .. #43 haha jag e så mogen det går att bli lilla du. jag tål bara inte massa människor som går å ljuger. . Sen har jag visst tagit åt mig åt svaren jag fick , men det var endå inte svaren på frågan . Det här har inte nåt med mina svin att göra! bara det att jag vill att dom ska ha det bra vilket inte ni verkar förstå!
jag tycker medarbetarna borde ta lite mer ansvar! det är faktist inte bra jag som e otrevlig här!
#46 - Men vad ska vi göra som Medarbetare då? Gå in och låsa varenda tråd där någon tagit illa vid sig för att h*n fått ett korrekt svar på sin fråga som inte stämde överrens med hennes/ hans egen åsikt?
Hanna
#46 Men du, jag citerar "#33 NÄÄ NU BLIR JAG AAAARG!!!! vem har sakt att jag tycker det e jobbigt ??????????????? akta dig du" och anser att detta är ett hot. Om du vill att de ska behandla dig med respekt så är inte det smartaste att skriva såhär.
Tråden har gått helt överstyr! Om jag hade varit Medarbetare hade jag tagit bort den för länge sedan. Du har fått svar på din fråga, och jag tror nog att det räcker med fler svar och argument om vadför man inte ska ha en höhäck… Däremot så tror jag andra alternativ som ex att samla ihop hö i trädgårdstråd välkommnas utav trådskaparen.

#48 vah ? , akta dig du! därseru , nu har jag hotat dig me :O , hrm ni kanske borde ringa polisen eller ?
#49 Jag förstår inte riktigt vad du håller på med just nu…

Som sagt det brukar oftast sluta så här i ElinLi´s trådar.
Jag har många gånger försökt förklara för dig vad medlemmarna menat i sina svar. Men tyvär så väljer du alltid att vända samtliga taggar utåt.
Jag önskar dig än en gång "vilket jag gjort tidigare för en tid sen" all lycka i livet både med dig själv samt dina djur.
Jag väljer nu att aldrig mera svara på någon av dina trådar för jag vill inte ha sådant här tjaffs i forumet./Anette.
Marsvin 4-ever
.