svamp
Nu har jag lugnat ner mig lite och surfat runt på nätet och tror mig kunna konstatera att min lilla gris inte har Ringorm men däremot svamp trots att veterinären inte kunde se det i microskåp i somras. Och då är ju frågan vad som är bäst att bada det lilla livet i. Det finns ju många olika rekommendationer att läsa på nätet. Nu vill jag höra er åsikt. Kanske ska köra Virkon S i alla fall. Tacksam för åsikter. Vill också passa på och visa vårt nytillskott som kom den 22/3. Urgulliga eller hur?
Kom på att jag skulle berätta att några av grisarna ibland får Nossvamp men jag har aldrig behandlat det. Det försvinner av sig själv.
Virkon hjälper inte mot svamp.
Smörj med pevaryl och bada i Selsun (bägge två finns receptfritt på apotek) som du masserar in noggrant och låter sitta en liten stund innan du sköljer.
Hanna

Jag utesluter inte Ringorm men från olika beskrivningar så passar det sammantaget bättre in på svamp tycker jag. Dels är han inte ett nedsatt eller ungt djur, det började i ryggslutet och har hållit sig där ända till nu då pungen blivit torr och lite lite skorvig. Pälsen kom tillbaka när jag var ihärdig med aloevera salva. Han är kal och lite torr men inte skorvig eller fnasig i en halvcirkel på ryggen (se bild) och när jag borstar honom följer det med hudflagor från ryggslutet precis som det är beskrivet på www.humlansmarsvin.se. Från magen/runt pungen lossnar ingenting. Läste någonstans att de kan vara ömma i skinnet när de har svamp och han tycker inte alls om att bli borstad eller klappad där men kliar sig inte och har inga sår. Han kanske både har svamp och Ringorm. Veterinären nästa tycker du/ni?

Ja, det är bara han. Hans burkompis är inte drabbade på något sätt. Vågar väl nästan inte berätta att han blev pappa åt kullen ovan. Syns inget på den honan och hans burkompis som han haft hela tiden fram till den 9 januari hade ingenting han heller. Jag har levt i min lilla skyddade värld med veterinärens ord om att det var en reaktion på behandligen av pälsätarna och att de så småningom skulle bli bättre. Så får jag syn på artikeln om Ringorm och på den vägen är det…