Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 580 ggr
bredano
0

Pelletsfråga..

Jag ger mina marsvin Oxbow pellets, den som de ska ha när de är växande eller gravida.. Och det står att marsvin som inte är vuxna ska ha tillgång till pelletsen jämt. Men när räknas de som vuxna då? Obestämd

Abico
0

Upp till ett år kan du ge fri tillgång på torrfoder om dom inte är alldeles för bra på att lägga på sig eller ska gå i avel.

Hanna 

bredano
0

Okej tack för svar :)

FeliciaS
0

Jag skulle inte ge fri tillgång på pelletsen om den inte var utblandad med annat (ex. havre och kornkross) eller om marsvinen håller vikten. Men så länge de växer bör de få kraftfoder dagligen (om de inte är tjocka) - beroende på hur mycket de äter av det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

bredano
0

Nu är pelletsen slut, de är ett halvår gamla, ska jag köpa nytt för växande marsvin då och ge tills de är ett år? De älskar det och äter upp de snabbt så jag får fylla på en gång per dag..

Den ena är väldigt spinkig medan den andra har mer hull- Den ena vräker i sig allt i sin väg medan den andra tycker det är roligare att hoppa ffram och tillbaka på våran vardagsrumsmatta…. Tungan ute

FeliciaS
0

#4 Du bör inte ge dem fri tillgång på Oxbowpelletsen, men ge de 2-3 msk/dag :) Det gör inget om de är fullvuxna och äter lite av den heller, det är bara att du ger mindre då. Men blanda ut den med havre och kornkross också (t.ex.) ;)

Mvh Felicia

bredano
0

havre, som i havregryn eller som i något man ska få tag på i någon specialbutik? Skäms

Abico
0

#6 - Mina får havregryn, funkar superbra :)

Hanna 

FeliciaS
0

#6 Det beror nog mest på marsvinen. Men jag föredrar hela (utan skal dock).

Mvh Felicia

bredano
0

Åh, vad intressant! Det är ju billigt också och fettsnålt väll?

Mina marsvin är väldigt glada på att gnaga, så jag lägger ut en del grenar (som de förbrukar rätt snabbt) och knäckebröd ute för att de inte ska tugga ligga mycket på mattfransar osv.

Knäckebröd är väll nyttigt i alla fall och får dem inte att gå upp i vikt väll? Glad