Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1871 ggr
lotta2
0

Bitande marsvin

Hej. Min dotter har två marsvin en äldre dam och en liten en på ca 4 månader. Jättefina kompisar och verkar verkligen älska varandra.Men nu har den lilla har börjat med den otrevliga vanan att bitas när hon är uppe i famnen. Är lite räddhågsen av sej i största allmänhet men inte i buren. Vill inte få denna vanan rotad, för redan nu tycker dottern inte det är så kul att få sej ett nyp i handen utan anledning. Verkar inte ha att göra med om man klappar eller ej och hon är verkligen bra med sina djur, inte ovarsam eller ryckig alls mot djuren, så det är inte det.

Har ni marsvin som bits? Det enda marsvin vi har haft tidigare som har bitits var en långhårig dam som inte gillade att bli kammad på rumpan… men det var ju mer förståeligt.

Vad hittar man på? Några råd?

[MatildaW]
0

Hehe, det där med att inte tycka om att bli kammad på rumpan känner jag igen hos ett av mina marsvin, hon hatar att bli borstad på baken, men bits inte :)

Jag tycker du ska göra så här, eller ja, jag har hört det av en erfaren tjej: 

När marsvinet biter, blås på det, dom tycker inte om det, och när den inte biter belöna den med något den tycker jätte mycket om (vanligt med gurka och persilja). Om inte det fungerar, kolla om marsvinet har ont någonstans. Prata med det utanför buren "utomstående gos" liksom, och ge henne nå gott så fort hon är duktig :)

Eller så kanske den bara "smakar" på handen för att det är salt på den.

irma
0

:-) kamma bak på rumpan hatar min Sune! Han börjar efter en liten stund att smattra med käkarna och till slut går han till attack! Inte kul med dessa gnagar tänder :-) Ursula och Utopia skriker irriterat och sparkar…
Mina marsvin kan nypa i för mej ibland när jag har dom i famnen, sällan men det händer. Oftast så slickar dom på händerna antagligen för att dom är lite salta..det kan vara det att hon inte vet att hon kan använda tungan i stället för tänderna :-)

[MatildaW]
0

#2. Blondie (som inte tkr om att bli borstad på baken) hon pratar och "skriker" mest när man kammaer henne på baken :P Sparkar gör hon också, eller ja, det ser ut som hon försöker, hon liksom slänger foten/baken upp rätt i luften, ser ut som hon försöker göra karate sparkar :P mamma trodde att hon krampade förr, men så var det inte :)

FeliciaS
0

Båda mina marsvin (Coronethane och Sheltiehona) hatar att bli klippta och borstade (överhuvudtaget tagna) på bakdelen. Calypso brukar smaka lite löst på min näsa ibland :) Men jag har lärt honom "bit i näsan" så det är inget jag ogillar *hehe*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[MatildaW]
0

Haha :D undrar varför dom inte tkr om att man rör vid deras bakdel. Fast dom kanske är som oss ^^ "taffsa inte!!" :D

lotta2
0

OK, tack så mycket. Jag ska ta och testa blåsmetoden, den låter som om den skulle kunna funka.

[MatildaW]
0

#6. Det cyker jag att du ska göra :) det fungerade för mig när jag hade hamster *skratt* men jag ahr inte behövt blåsa på mina grisar, dom har aldrig bitit mej, än så länge :D

monkan
0

Vi har två marsvin - hannar. Den ena slickar lite på handen eller nafsar lätt i ett finger när han börjar bli orolig och vill tillbaks till buren. Den andra han biter i allt - men särskilt när han vill tillbaks till buren. Det verkar som om de blir oroliga efter att ha varit uppe 15-20 minuter och att de då vill till toan… Vi har försökt olika klep för att få Floyd att sluta bitas, för han biter ordentligt hårt, men inget har hjälpt hittills.

monkan
0

**blev dubbelt**

[MatildaW]
0

För mej hjälpte det som sagt att blåsa, fast det var en hamster, men dom brukar ju vara värre :P å det hjälpte för min kompis :)

FeliciaS
0

Men man ska se till att man inte blåser på nosen! Det är inte särskilt bra om de får ner torr luft i luftvägarna vad jag har hört…

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#11. Precis :) blås på marsvinet, men inte på nosen :P men å andra sidan har ju marsvin samma slags funktion som oss? Näsmusslan som sitter innuti nosen, den värmer upp kall luft och torr luft så den blir fuktig och varm, sen kommer den ner mot struphuvet flimmerhår och där försvinner odm finaste smuts partiklarna, och luften blir mer varm och fuktig, sen kommer den ner i lungblåsan :)

[Theriss]
0

Jag har också en liten nypande dam här, aldrig varit med om något sånt förrut. Fast numera händer det bara när det är dags att klippa klor. Hon bits ganska hårt ibland också, så det är verkligen ingen hit att försöka sig på framklorna.. =P Men de måste ju klippas så jag brukar lägga en handduk mellan hennes huvud och framtassarna så gott det går, så biter hon i handduken istället för mina fingrar… haha

[MatildaW]
0

#13. Smart med handduken :D

FeliciaS
0

#13 Calypso kan också nafsas när man klipper klorna. Jag brukar lägga honom ner och efter en tass eller 2 klor ungefär blir han rastlös och vill springa. Men eftersom att det är "klippa-klo-dags" så får han vänta några minuter (fast ibland tar han och hoppar ner från mitt knä och verkar vilja leka jage) och då kan han nafsa lite i fingrarna eller klosaxen. Men jag brukar ha en handduk som han biter i :) Han är väääldigt smart lilla Calypso, jag och mamma brukar säga att han är en Einstein i marsvinskropp ;)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#15. Hahaha, smart liten gris :D

FeliciaS
0

#16 Ja, faktiskt =P Jag har ju varit ifrån de i 3 dagar nu (kom hem idag) och mamma berättade att när hon kom med frukosten så kom Calypso fram började, på marsvinsspråk, prata lite med henne och hon sa typ "Vad är det gubben?" och då gick han till vattenflaskan och buffade på den. Då såg mamma att den var tom och bytte vatten, och när hon hade fyllt den drack han =P

Mvh Felicia

Diana61
0

#17 Låter som din gris är smart den med  Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

#17. Haha, det var en smart gris :P så brukar Melvis också göra! :D

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 och #19 Jo, han är faktiskt smart :) Det var mitt första marsvin med, men inte lika smart, en chokladfärgad Abessinierhane (köpt på zoo). Om man sa "ekorre" till honom med ljus röst så tog han upp tassen och började tävtta sig på nosen :)

Mvh Felicia

Diana61
0

#20 Ha ha ha vad häftigt!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20. Melvis har virvlar på exakt samma ställen (eller ja, ungefär) som den dära hanen på bilden, och hon ser ut som en abessinier tycker jag, troru hon kan vara det?

FeliciaS
0

#22 Ja, det kan hon säkert… Räkna virvlarna och kolla om dem sitter i ett rutmönster. Det ska vara 8-10 virvlar.

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#23. Hon har typ 8 - 9 virvlar :)

FeliciaS
0

#24 Okej, sitter de i ett rutmönster?

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#25. Vad för rutmönster? *förvirrad* :P

FeliciaS
0

Alltså typ i rader och spalter… På raka streck typ =P

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#27. Nästan, två på rumpan, en på varsin sia om magen, en mitt bakom öronen, två till bredvid (på varsin sida) frambenen :P

FeliciaS
0

Okej… Jag vet inte riktigt hur det ska se ut. Varför inte höra med en abessinieruppfödare? :)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

Smart :D

idipidi
0

Ingen av de där på bilderna skulle klassas som abessinier. :) De saknar en del rosetter.

Diana61
0

Nu har vi lämnat ämnet bitande marsvin och gått över till antal rosetter på abessinier. så jag stänger denna tråd nu så kan ni starta en ny om dessa rosetter istället. Glad

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Inlägget är låst för nya kommentarer