Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1457 ggr
Diana61
0

Kli gröt ?

Hur många här ger sina grisar Vetekli gröt ?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Nope. Har provat ge dom gröt, men de vill inte äta det. I vilket syfte ger man det?

bejtedejte
0

Jag har gett kligröt med vetekli och vetegroddar, havregryn och nyponsoppa. Alla mina grisar har tyckt om det, och det är bra att ge till t.ex. unga djur eller sjuka djur som behöver äta upp sig lite. Jättebra till mamma och bebisar också. :)

Diana61
0

Mina har inga större problem med det men honan (Goldie) som nu är gravid älskar det. Jag brukar ge dom det på kvällen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Kokar ni det som vanlig gröt ?

Diana61
0

Nej, bara rör ut det med kallt vatten till en grynig konsistens. Det skall ej vara blött. Jag låter det svälla en liten stund innan jag ger det och dom kastar sig över det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Peppe
0

öhm va e de för nåt? Recept?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Diana61
0

Du köper påsen i vilken matbutik som helst och du finner den bland mjölsorterna. En liten pappaerspåse vit och röd och det står vetekli på den. Sedan  är det bara arr hälla vatten på ett fat och sedan vetekli och röra ihop det. Jag har provat att göra det lösare men då vill mina ej äta det utan vill ha det fastare. Därför gör jag min lite grynigare/fastare. Det är nog bara att prova sig fram för att se hur dom vill ha det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Idag ska jag prova kli-gröt som inte är så vätskig, för att se om det funkar. De gillade ju inte när det va så sörjigt allting. Berättar mer om hur det gick sen!

Diana61
0

Gör det och lycka till. Vissa marasvin vill ha det "sörjigt" medans andra inte vill. Vi är alla olika.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Yes, de ska få det till kvällsmat :D

Diana61
0

ElinaK: Hur gick det. Vågade dom äta något ?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Ja, he he. men inte Korven, han är kräsen. De andra, speciellt berta tyckte om det.

Diana61
0

Så bra! Du skall se att även Korven kommer tillslut att börja äta det (om du har tur) för min Lady är kräsen och ville ej ha det men nu äter hon det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Okej, men jag är lite tveksam till om Korven kommer lära sig nångång. Han gillar inte blöt eller mjuk mat. Han vill helst inte äta mjuka frukter eller grönsaker heller.. Så jag tror han kommer vägra i fortsättningen också. Men det är klart, han ska få sin skål när de andra får oavsett om han äter det eller inte.

Diana61
0

Då lär han nog ej äta det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

MiaW
0

Hej alla!

Anledningen till att kli är ett "bra kraftfoder" för marsvin är att det är skalen på sädesslag - alltså fiberrikt. När man ska välja kraftfoder till marsvin ska man tänka:

- mycket fibrer

- lite fett

-lite stärkelse (Stärkelse i större mängder förstör tarmluddet.)

Skälet till att fukta kli med vatten är att göra det lite mer lätt-ätet. Det är svårt att äta torrt och dammar lite i nose. Tillsätt bara så mycket vatten att det precis håller ihop i "klumpar". Kli sväller inte i magen så det skulle inte vara farligt att ge torrt - men jobbigare att få in i munnen när man är skapt som ett marsvin :) Det finns en variant av kli (i matvarubutiken) som heter kruskakli. Det innehåller "skal" från flera olika sädesslag, har ett högt innehåll av fibrer och är (enligt min mening) det bästa kliet man köper i vanlig butik.

:) Mia med Marsvinshjälpen

Diana61
0

MiaW: Jo jag ger dom kligröt oftast på kvällarna och jag ser till att det är klumpigt och inte så blött, det är det jag medande med att jag låter det svälla, skulle kanske skrivit suga upp vattenet. Kruskakli har jag alldrig hört talas om, men skall hålla utkik efter det. Tack för tipset!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

#16. Väldigt bra information!

Diana61
0

Jag köpte kruskakli idag och gav Goldie (hon som födde idag) och hon gillade det. Himla bra! Tack för infot om det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

kruskakli?

Diana61
0

Finns i matbutikerna där allt mjöl finns.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Det där krusakli, kan man ge det direkt till marsvinen eller ska man blöta upp det med något?

ElinaK
0

Vad är det för speciellt med Krusakli?

Diana61
0

Läs meddelande #16 om Krusakli och det skall blandas med kallt vatten ur kranen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Aaah, jag ska nog testa krusakli idag, får be mamma att gå å köpa, för jag är hemma sjuk idag Fundersam för det där lät ju riktigt bra och jag tror mina grisar skulle uppskatta det :D

Diana61
0

Kiddo, är domej vana med det så kan dom vara lite försiktiga i början. men oftast tar nyfikenheten och hungern över och dom testar.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Diana61, aa det brukar vara så med marsvin :P ska försöka få någon här hemma att gå å köpa krusakli åt mig :) kan vara kul att testa. Men om dom tycker om det nu då, kan jag byta ut torrfodret då mot de där? Alltså jag har C - pellets för marsvin (dom ska inte bytas ut) sen fick jag ett rekommenderat till torrfoder tillängnat bara marsvin också, det är de fodret jag undrar om jag kan byta ut till krusakli :)

Kiddoo
0

Diana61, jag prövade kruskakli gröt idag :D (hittade inget krusa kli, så jag antog att folk menade kruska kli). Först så nosade dom bara på det, sen efter några minuter kastade dom båda sig över skålarna :D

ElinaK
0

#28. Kul! Måste nog jag med prova! :D

Kiddoo
0

#29. Riktig succé blev det, och påsen var ju så billig så den kommer jag nog fortsätta köpa :D den kostade bara 6 kronor, å det var mycket i den :P Dom kommer få varje kväll nu, som kvällsfika, eller/och på morgonen, beror på hur mycket dom har ätit av den andra maten :)

ElinaK
0

he he. okej! Ja det va ju billigt! Ska jag köpa idag! Så återkommer jag sen!

Kiddoo
0

Gör de :D ska bli kul att höra vad dina grisar tyckte om det :P är dom som mina så kommer det ta slut innan det gått 5 minuter :D

Diana61
0

Kiddo: När det gäller att byta ut torrfodret vågar jag ej svara på, men det enda torrfoder jag har är Kornkross, Havre och Oxbow Pellets. Sedan så har jag då Kligröten som dom oftast får på kvällen innan jag går och lägger mig.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Diana61. Hm, kornkross, de borde finnas på zoo va? Å Oxbow pellets är väl likadant som C - pellets? Fast då har jag en viktig fråga, har dina marsvin levt länge på de? Eller alltså, är det ett "fullmottagligt" foder? Får dom i sig allt dom behöver? För om ska jag nog byta till det, jag köper ett torrfoder från zoo, men jag ahr hört att det är mycket kalorier i det o.O

Diana61
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kornkross köpte kag i en 30kg säck på Granngården. Oxbow pellets köper man hos vetrinären, men vissa Zoo butikar har faktiskt böra sälja dom och det gör vår i Enköping. Det finns två sorter av det, en för växande ungar upp till ett års ålder och sedan en för vuxna.Sänder med en bild av innehållsförteckningen.

Kan säga att alla mina nuvarande marsvin har bara ätit detta pellets utöver havre, kornkross, kli och hö.

Jag hoppas du kan läsa det för det är en plastpåse.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Här är den Svenska informations översättningen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Så här ser framsidan ut.

Se bifogad bild.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Och en liten info från påsens sida.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Ok. Hur mycket kostar en sån där påse? Jag har precis bytt mat till mina marsvin, så dom har precis samma slags mat som ElinaK's marsvin :) fick bra råd av henne och har nu bytt :)

Diana61
0

198:-

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Ooh, det var inte ett så farligt pris, men hur mkt är det i en påse? Tkt mejj läst på bilderna du visade att de va 2.5 kg? :)

Diana61
0

påsen innehåller 2,25kg.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Aah, då var jag nära i alla fall ;) Ska nog besöka veterinär kliniken imorn och köpa det :)

FeliciaS
0

Jag gör Vetekligröt nu… Jag har lagt det i vatten. Hur länge ska det ligga? Ska man servera det med eller utan vatten?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[MatildaW]
0

#44. Jag brukar lägga det i vatten, cirka 1 - 2 matskedar vatten då och motsvarande 4 matskedar kli eller kruskakli. Sen så brukar jag vänta nån sekund bara så ger jag dom det :)

FeliciaS
0

#45 Okej, tack.

Sera gillade det men inte Calypso som det var tänkt för… =P Jaja, kan ju testa att blanda med morotspuré :) Borde bli riktigt mumsigt!!

Mvh Felicia

[MatildaW]
1

#46. Haha, jag ska nog köpa morotspure imorn och ge mina två, dom har börjat äta morötterna knasigt, eller ja äta.. Dom tuggar väldigt små tuggor, och när det blir för stora för dom spottar dom ut det så det ligger soms tora morotsflisor i spånet, eller ja, det är Blondie som gör det.

FeliciaS
0

#47 Så gör mina oxå! Eller om det är bara en…

Jag blandade ut den med banan.

Mvh Felicia

idipidi
0

Vill inte skrämma upp någon, men att de flisar morrötterna kan vara ett första tecken på problem med kindtänderna. Men jag har också haft några djur som verkar tycka att det är kul sysselsättning att flisa morrötter… :)

Generellt så är det bra med så mycket hård mat som möjligt, mycket hö framför allt. Puréer och liknande mjuk mat gör ju att de inte får jobba tillräckligt med tänderna.

FeliciaS
0

#49 Men mina har inte problem med kindtänderna ;) De spottar liksom inte ut moroten utan biter av och biter av och när allt är i små bitar äter de upp de… Fast ibland gnager de rakt av och käkar upp direkt =P

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#49. Hon äter upp gurka, sallad, persilja och tomat utan att flisa, det är bara morötter hon gör så med, lixom allt annat går ner jätte fort, så kindtänderna är det nog inte nå problem med, och hon har inte gått ner i vikt (kollar vikten 1 gång i veckan) hon har snarare gått upp lite mer :) hon väger runt 900 g nu :)

FeliciaS
0

Min lilla Coronethane (som är rätt liten) väger runt 870 g och min stora Sheltiehona väger över 1 kg! (men Sera är dock lite mullig!)

…Förresten gav jag marsvinen Vetekligröt idag men Calypso gillade det inte (och Sera lite). Så jag blandade det med banan och då gick det att äta lite tyckte Calypso. Men mer än hälften var kvar när jag kom hem från skolan! =P

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

Skrev fel, inte 900g *s* hon är väldigt liten i kroppen, hon väger runt 700 gram :P

Blondie vägde igår 688 gram, tänk på att hon är VÄLDIGT liten i kroppen och kroppsbyggnaden + att hon är inte ens 5 månader.

Melvis vägde 842 gram, är större i kroppen och är lite över 5 månader nu.

Så här ser deras "foderstat" ut:

• Morgon, 1 msk havre + 1 msk pellets, 1 morot och lite vitkål. + En ny liten tuss hö.
  • Lunch, påfyllning av höt (dom äter väldans mycket under morgonen, ungefär lika stor som en ICA påse. Lite broccoli, äpple, sallad, gurka och andra frukter/grönsaker kan ges.
  • Kväll, runt 18.00, 1 msk havre + 1 msk pellets. En morot eller två, broccoli, persilja, knäckebröd, gröt, egen gjord "morotspuré" + mera hö.

Och kom i håg nu, dom får mer varierat med grönsaker och frukter, och det som är uppskrivet bland frukter/grönt (förutom morötter) varieras varje dag så dom får olika från dag till dag.     En standard för mig varje dag är oftast morötter, broccoli, vitkål och oftast persilja. Det är viktigast för mig att jag vet att dom får i sig C vitaminen :)

KajsaM
0

Kan kaniner äte det vetekil?

[MatildaW]
0

#54. Det tror jag väl :)

KajsaM
0

#55 Varför ska man ge det?

[MatildaW]
0

#56. Jag ger det för att det är mycket "fullkorn" och för att jag tycker att ett av mina marsvin borde lägga på sig lite mer hull :)

KajsaM
0

Okej, Tack :)

FeliciaS
0

Coronethanen (kastrerad) Calypso är liten i kroppen med lång och inte tjock päls. Han vägde endast 58 gram vid födseln och väger nu 850 gram.

Sheltiehonan Buena Sera är stooor i kroppen med mycket och tjock päls! Hon hade en kullsyster och vägde 105 gram efter födseln och nu väger hon 1150 gram (hon har varit mullig sen hon födde 3 bebisar 18/11-04).

Båda marsvinen har bra med mage men man känner inte revbenen eller ryggraden om man inte känner efter noga.

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#58. Varsegod :)      

#59. Det tyckte jag var bra hull så att säga :) jag vill få upp min Blondie till åtminstone 750 - 800 gram, men det tar väl ett tag, eftersom hon väger bara 688 gram nu ^^

FeliciaS
0

#60 Oj, det var inte så mkt Räcka ut tungan Mitt förra marsvin var jättemager när han vägde 680 gram (en mellanstor Abessinierhane). Han hade förvuxna tänder i de tänderna lååångt bak så han fick avlivas. Det ända han åt var yoghyrtsdrops och knäckebröd :(

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#61. Hon är lite mer mindre i kroppen, hon äter allt, eller ja, skalade morötter flisar hon, men inte oskalade, eller bara lite granna på dom :P men hon är ju bara runt 4½ månad, och pytte liten, folk säger att hon ser ut som en guldhamster x'D + att en tjej fick kolla på henne coh sa att hon hade gott hull :P

FeliciaS
0

#62 Jo, jag tror inte att hon är smal direkt. Men hon kanske är lite sen i växten, om hon nu bara är 4,5 månader ;) Men det kommer ju ikapp… Sedan är hon säkert liten i kroppen med som du säger :) Som Calle…! Han är en liten gullegris han *haha*

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#63. Precis :) Hehe, hur lång är Calle? (från nosen till stjärten) :D

FeliciaS
0

#64 Kan mäta… Om jag får tag i honom =P

Mvh Felicia

FeliciaS
0

#64 26,5 cm :) Hur lång är Blondie?

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#66. Hon är 23 - 24 cm lång ungefär :P

FeliciaS
0

#67 Ojsan sa :)

Mvh Felicia

[natalie742]
0

Jag måste bara prova det här med vetekli Skrattande Hoppas mina små gullisar gillar det.

[MatildaW]
0

#68. Så hon är vääääääldigt liten :P

FeliciaS
0

#70 Ja =P

Mvh Felicia

Diana61
0

Gav alla mina grisar vetekli gröt igårkväll och i morse var det rentslickat i skålarna Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

#71. Jaa, men de var Calle också :P

#72. Så kul :D så var det första dagen för mina, sen så blev det mindre intressant för att äta :P

Diana61
0

Här går det i vågor med gröten. Ibland sniffar dom bara medans andra gånger slukar dom allt. Så jag ger dom det lite nu och då och det tycks funka bättre.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

#74. Samma här, alltid att dom är olika :P men dom tycker mest om när gröten är sjöblöt, än när den mest bara är fuktad så att säga så den inte ska damma.

Diana61
0

#75 Mina vill INTE ha det sjöblött utan grynigt. Alla är vi olika, även djuren.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

#76 Japps! Mina gillar det inte alls =P

Mvh Felicia

Inlägget är låst för nya kommentarer