Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 5319 ggr
Hanne95
0

Leksaker ?

Vad finns det för leksaker till marsvin? Jag har inte några och har kollat i djuraffären men dom har inte heller några. Jag ser ofta att mina marsvin bara ligger ned i buren och verkar utråkade :/. Kan man göra egna leksaker och hur kan man få dom att röra på sig?

:)

marsv1n
0

Rör, hängmattor och hyllor(som inte är för högt upp) funkar bra som leksaker. En stor hög med hö funkar utmärkt som aktivering också. Mina älskade att bli 'levande höhögar' och skutta och mumsa samtidigt :)

Marsvin sover ju ganska mycket, annars kan dem ju vara rädda om dem inte är så tama. Hur länge har du haft dem? Och hur stor bur har du?

Tane
1

för mina räcker det att jag slänger in en tom toarulle så blir de överlyckliga för det

Mari
0

Jag har tunnlar, hängmattor, hyllor och tegelstenar till mina, de får även pinnar och kvistar att gnaga på och då blir det mer fart på dem. Dock sover de mkt så de leker ju inte alltid och en av mina grisar uppskattar inte leksakerna alls utan tycker bara att de är i vägen :P Så det kan ju avra lite till och från vad de ahar för personlighet.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tane
0

jo precis personligheten spelar ju stor roll :) hade tidigare en stor golvbur inhängnad där de fick springa o hålla på dag in o dag ut tyckte jättemycket om det men vi behövde plats så fick vi sära på golvflocken och köpa burskåp istället :) men de är glada för det ändå bara de får bo nånstans o ha grenar o toarullar o hus..

Hanne95
0

Min bur är 97*50 tror jag den ena är snart 5 år och den andra är sju månader :) Dom är inte så jätte tama eftersom att jag tappade intresset ett tag"/ Jag har inte haft så mycket tid:P Dom var jätte tama ett tag men det verkar som om dom i princip glömmt bort mig så jaghar börjat leka och gosa med dom regelbundet för att göra dom tamare men det är ju lte svårt med den gammla;)

Mari
0

#5 Kan ju vara för att du har ne liten bur? De tycker sig inte ha tillräckligt med plats att leka av sig på? Utan bara ligger och slöar av den anledningen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

marmel
0

Vad gör marsvin med tegelstenar? #3

Har inga marsvin själv så jag bara undrar.

/Maria

Mari
0

#7 De hoppar upp på dem och får sig en liten utkiksplats :)
Den yngsta jag har han hoppar upp och ner tills han tröttnar och lägger sig och sover på den :) Jättesött

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Lynx76]
0

Jag gav mina en sån där boll som man fyller med godis och så ska de försöka få ut det men de skiter fullständigt i den Flört

FeliciaS
0

För det första är det ju bra om de har en rymlig bur med gott om plats, annars blir det lätt trångt med mycket inredningen. En bur med måtten 120*60 cm är lagom för två marsvin så de får gott om plats att röra sig på m.m. Inredningstips… Ja :P Jag tycker själv det är svårt att inreda buren på ett roligt sätt, men jag har faktiskt samlat på mig en hel del tillbehör de senste åren och brukar variera möbleringen varje gång jag städar buren. Så fort marsvinen upptäcker att det är något som är på ett nytt ställe, eller att det finns någon ny sak blir det uppspelta och intresserade :)

Olika ex. på saker är tunnlar, rör (ex avloppsrör som finns på byggvaruhus), stenar, toarullar (själv brukar jag fylla de med hö), tegelstenar, en papperskasse med hö (populärt att ha i en stor inhägnad där de får springa omkring), hängmattor, små bollar, grenar. Att möblera på ett sätt som gör det lite knepigt för marsvinen att röra på sig är bra - genom att ha grejer i mitten av buren och inte bara längs kanterna, genom att lägga grenar mellan ex. två rör så de måste krypa under/hoppa över, gå omvägar etc.

Det är också viktigt att marsvinen får komma ut och röra på sig i en inhägnad/hage ett par gånger i veckan minst.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Saphiravarg
0

vi har köpt andra saker till vårt marsvin som vi har ute på en filt eller ibland i buren. här är några förslag:

• tegelsten
  • en del av en plast stupränna med tre hål
  • en korg i plast som man har klippt två in- ut gångar
  • ett hus som man kan hoppa upp till taket
  • klossar att göra hinder

Skrattande

Kratin-98
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man kan göra massor av leksaker och trevligheter själv till sina marsvin. jag tillexempel har hängt upp en garnboll i burens tak och de brukar riva iden.Flört Sedan har jag en riktigt stor hängmatta i ena buren och en lite mindre i andra buren. jag har också en blomkruka på snä så att den kan krypa in i den och hoppa upp på den. och så såklart hämtar jag färska pinnar till dem i buren så ofta jag bara hinner, och man ska ju komma ihåg att pinnarna ska vara såpas tjocka att marsvinet får tag i den

Kratin-98
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Berlau
1

#14 Vad plockar du för pinnar vid denna årstiden? :)

svampi
1

Jag har tunnlar, mat boll i taket, grenar osv. Fast den bästa leksaken är v ardagsrummet, där dem kan springa fritt och utforska.

Bim
0

Putt!