Spånbrist?
Jag har läst på flera ställen det senaste att det är spånbrist på grund av lågkonjukturen..
Är det någon härinne som blivit drabbad?
Hanna
Jag tänkte just starta ett inlägg om det! ^^
Japp, pappa köpte sista spånpåsen för några dagar sedan och på Naturnära var det helt slut häromdagen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Japp! Har slut här hemma och det har stått i tidningarna om att det är ransonering för hästägarna på spånet som säljs så vi vet ej om vi kommer få köpa något i morgon när vi ska in, blir nog att vi får stå på väntelista tills nästa leverans kommer.
Dock är pappa snäll och sa att om vi ej får nått så skulle han ut och hyvla så vi får spån utav honom. Att man är så beroende utav spån märker man inte förens de inte finns att få tag på :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
va jobbigt tur jag precis köpt en stor pressad bal med spån som man brukar ha till hästar

Ang. spån ,, måste man ha det eller kan det duga med tex tygtrasor och så i buren ? :)
Ja.. Vårt köpställe får bara köpa in en bråkdel av det som de brukar ta in, så de har infört ransonering. Max två balar per kund när de väl har spån inne vill säga. Jag kör med toa-lätt till långhåren i päls och med tidningar i botten, tunnare spånlager än normalt och sen halm ovanpå till övriga. Det funkar faktiskt ganska bra. Vill inte hamna i situationen att jag helt plötaligt är helt utan spån utan då snålar jag hellre.
Dyrt var det också när vi köpte sist… :-/
Det är spånbrist i hela Europa och jag har hört historier om att vissa neråt i Europa ringer till producenterna och erbjuder ett par-tre hundra kronor per bal..!

Helt slut här med. (Bor i Norrtälje), och skulle då åka in till Arninge tänkte jag för att kolla på deras Granngården, men där var det också slut, så jag frågar kvinnan i kassan om hon vet när de får in, och då säger hon att de ända som fått in stora säckar är de i Rimbo! Som ligger 10 min ifrån mig, men eftersom jag vet folk som varit där och kollat, sa att det var slut så tänkte jag åka till ett större Granggården, men men, så kan det gå när man inte har tid att åka och kolla på närmare håll. :)
Så det blev dyra påsar på en zooaffär istället.. :(
Så jag hoppas att träindustrin snart kommer igång, så vi kan få vårat "avfall". :D
Jag är drabbad
pappa skulle åka till odal å köa efter jobbet och dom hadde inget kvar alls å djuraffären är ju svin dyra på spån. Tur alla grisarna fick rent i dag ch att jag har litte kvar .
Ojdå, inte visste jag att det var så många som var drabbade!
#2 Till hästar kan man ändå använda halm och torv, men till oss marsvinsägare som inte behöver lika mycket tycker jag allt de kan sälja balarna ^^
Mvh Felicia
Köpte spån för någon vecka sedan, då hade de massor kvar och jag betalade 63kr som vanligt. Just nu har jag 1½ bal kvar, så man kanske borde köra ut redan imorgon och köpa nytt…. Som tur finns det iaf två ställen i Ängelholm som säljer stora spånbalar, skiljer endast 10kr i pris.

Så fort jag får tag på spån så köper jag massor. Tur i oturen har jag bara 5 marsvin just nu. Tycker synd om folk med fler, det blir dyrt om man ska köpa småpåsar.. :(
#8 Så sant så :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

jag har blivit drabbad av spånbrist. brukar köpa mitt på naturnära i göteborg och de har inte haft spån på snart en månad. Var vungen att köpa dyr spån på hornbach istället. kostade 119kr/bal. nolmalt betalat jag 70kr/bal. Hoppas de får in det denna veckan.

Jag får betala 98:- för en bal spån på Granngården i Gällivare. Att det skiljer så mycket i pris :( Dessutom var det slut sist jag var dit och de visste inte när de skulle få mer.

Det brukar ofta vara dåligt med spån vid den här årstiden. För några år sedan berodde det på kyla och att fler börjat elda med bränslepellets. I år beror det alltså på lågkonjunkturen.
Oj, jag trodde inte att det var så många som var drabbade :O
Jag har just öppnat den sista balen här hemma, kanske skulle ge sig iväg och inhandla en till imorgon så att man vet att det finns..
Hanna
Oj det har jag missat. Tur att vi har spån i mängder i källaren dådå :-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Snart får vi ett jätteföråd, då ska jag bunkra kutterspån! :D

jag ringer naturnära i veckan och frågar om de fått in det. köper 3-4 balar till källaren :)

Man får väl ut i skogen och hyvla eget annars. ;)
Oj, detta har jag helt missat! och mitt spån som håller på att ta slut! :O
Bor ju i Rimbo så hoppas dom har kvar spån där. shit.. måste köpa spån i morgon då, annars lär det bli kris. :/
får väll ta och införskaffa sig halm till grisarna

Ja, hon i Arninge sa att de i Rimbo (på granngården) fått in balar. Så hoppas. :)
#11 Jaså ;) Det visste inte jag. Har dock hört talas om uppfödare i Landvetter. Du får tala om mer om det nån gång ;P
#20 Tsch, vill med ha spån från Naturnära ^^
Mvh Felicia
Jag köper på Naturnära, visste inte att det var en sådan kris.. "/ Har iallafall nästan en full bal och endast två marsvin så det går en eller två månader, får väl snåla lite och köpa annat material om det inte går att hitta sedan. Som tur var har man snälla föräldrar som går med på att köra en bit i kris : )
Kan man använda exempel toa-lätt? Bara en fråga, ovanför spånet, ett bra sätt att inte slösa på spån ;)
#16 - Toa-lätt kan du använda, blanda ut det med spånet så snålar du lite på spån :)
Hanna

Här är det kris på både spån och halm så jag vet inte vad hästen skall ha i boxen när det sista vi bunkrade upp tar slut.
Men jag har ju tidningar i burarna och lite halm ovanpå samt spån endast i kissehörnorna.
Marsvin 4-ever
.

Toa-lätt blandade jag ut med kutterspånet, precis som Abico säger. Tycker att det blev lite hård för dem, men vad gör man inte när det är kris..

#13, #20 & #25 Vi var där och köpte spån senast förra veckan - då kanske de precis hade fått in, men det fanns i alla fall.. Testa att ringa dit och se om de har något kvar :)
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

Har inga marsvin, men vi har massa utav spån :D Fast det är ju till korna och ungdjuren. Köpte 60 liter spån för 30 kr till mina hamstrar och det var typ i december :)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Oj, det var billigt. :D
#29 Jag tycker inte det är ett dugg hårt ^^ Beror väl på hur mycket man har (jag har 8 cm oavsett underlag)..
#30 Jaså, pappa var där i förra veckan också. Då var det slutsålt.
Mvh Felicia

#33 Nja, det är så att jag brukar ha massor med kutterspån ovanför toa-lätt, men eftersom jag inte har så mycket kutterspån kvar så tar jag mer toa-lätt eftersom det suger upp bättre. :) Därför blir det lite hårdare, då toa-lätten är hårdare. :)

Hmm :S jag har inte märkt av spånbrist överhuvudtaget. Märkligt.. det kanske kommer när som helst då, antar jag :/
#34 Jaha, du menar så ^^
Mvh Felicia

Japp, så menar jag. :D Jag kanske var otydlig å andra sidan. :P
Har inte vetat att det är spånbrist..
Köpte en liten säck på Dollar Store för 10:-, den var på 50 L stod det, var helt utan. Annars så brukar jag köpa från hästägare.
NU blev jag rädd!!! igår gjord pappa precis slut på vårat sista spån till kaninerna. Marsvinsburen skulle nog behöva städas imorgon. hoppas han får tag i det.
Ingen brist här vad jag märkt? Mamma kunde utan problem köpa en säck spån för en-två veckor sen åtminstone, samma pris, samma mängd…
Tror att det mest drabbar er med många marsvin? Två marsvin som jag har kräver ju inte så mycket spån, så jag kanske köper "dyrt" spån i vanliga fall ändå. ;)
Ska nog kolla i veckan hur bristen ser ut häromkring. Jag har inte märkt av den minsta skillnad i alla fall.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag har inte så många, men städar ganska ofta. Jag bor i Norrtälje, och här är det problem att få tag på, mina marsvin bor för tillfället i sthlm, och där verkar det också vara problem att få tag på. (Vi bor i studenbostad, och ska flytta till hus i april, därför bor djuren hos min mamma sålänge).
oj jag som har både kaniner, marsvin och hästar här. Men vi har halm till hästarna och de ligger så fint på loftet och sågspån har jag inte märkt av att de e brist på men mamma sa att hon skulle iväg nu! och hämta. vi kan ringa så lokalföreningen lägger ut till en :)

Hoppsan, hoppas det finns här hemma då! Jag som skulle köpa på mig några balar i morgon…
Kris var det här också! 21 marsvin och en kanin och inget spån…

ingen spånbrist här, nästan så man inte vill avslöja sin spånkälla :P nä, men jag har bara köpt spån hos djuraffären hittills.
vart köper man prisvärt spån förutom hos naturnära (när det finns) i göteborg? någon som vet?
jag tänkte även fråga om ni tycker att det är skillnad på pressat spån och inte pressat spån?
förutom att pressat tar mindre plats och opressat känns luftigare.

Vet inget annat ställe i Göteborg än naturnära som säljer billigt spån. Men hittar du tjorve nåt annat billigt ställe i gbg så säg till.

Men om det är spånbrist pga lågkonjukturen.. borde det inte vara brist på allt annat då oxå? Varför är det brist på just spån? Fattar inte riktigt..
#47 Spån blir väl till när de hyvlar tex. plankor eller liknande och är det ej någon som köper/beställer plankor så blir det ju inget hyvlat och då blir det heller inget spån.
Fast jag vet ej om de gör spån på det sättet :P men men :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#45 & #46
Om man har möjlighet att ta sig till Rävlanda så ligger Hermans foder där och säljer spånbalar för runt 70 kr styck. jag vet dock inte om han också drabbas av spånbrist, men det är värt ett försök kanske..
Annars var det någon som nämnde en uppfödare i Landvetter - du får gärna berätta mer om det #11 (emelie92) :)
--------------

#49 tack lolllipoppy!
och #11 får verkligen tala om vilken uppfödare det är, för min pojkvän bor i landvetter :)

Spån är ju en restprodukt av produkter gjorda av trä, och säljs det då inget i trä så stannar produktionen upp, och då blir det inget spill..

ringde naturnära precis och de sa att de får in spån onsdag eler torsdag troligen. Ska ringa igen imorgon.

#51 Ja, men då förstår jag. Ajdå, det var illa.. :/
Puh, har precis varit iväg och köpt 3st balar spån nu. Fanns som tur rätt så mycket kvar, men de visste dock inte när de fick in nytt nästa gång då den senaste leveranserna inte kommit än.
Så det blir iväg och köpa 3st till på torsdag. Gav 70kr balen idag… så priset hade inte ökat märkbart heller.=)
Här fiss det inte äns i djurafären då den ena är häst ägare och hon tar med från sig å säljer där. ne lutar åt halm och toa-lätt här

Kanske har missat ett svar i tråden, men är det någon som vet hur det ligger till på Granngården? Ni har skrämt upp mig nu så funderar på att köpa på mig lite :)
Granngården i Trollhättan har inget
#49 Naturnära tar 50 (60?) kronor balen men annars är det lika nära som till Rävlanda för mig ^^
Mvh Felicia
#56 Jag tänker kolla nu i veckan, imorgon kanske. Så ska jag se hur det ligger till i mitt område. :)

Jag åker nog till Granngården imorgon och köper några balar om de har. Senast jag var där så fanns det, men när jag tänker efter så brukar de inte ha lika mycket som tidigare och dessutom tror jag att de har höjt priset en aning.

#52 tack, fabiola!
ska ta mig en tur dit.
vart brukar ni förvara stora spånbalar?
undrar fortfarande om ni tycker det är skillnad på "pressat" och opressat spån?

Skickade mamma & pappa att köpa spån idag, blev fyra balar (70 kr st, en ökning av 7 kronor/bal tror jag).
Mamma sa att det fanns ganska gott om det idag men också att han sagt det detta befarades hålla i sig ett bra tag så bristen skulle bli kännbar.
Ska köpa på oss mer spån i morgon iaf, bäst att passa på.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag har inte märkt att det är spånbrist än. Till hästarna har vi mest halm & torv. Fast min spånbal till marsvinen & kaninen har precis tagit slut så får väl köpa nytt. Men vi köper av "kvarnen" i det närmaste samhället, borde inte dom drabbas hårt som är inte säljer saker i lika stor skala som ex. Granngården?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#62 Ta inte allt nu bara!!!!;)
hur kan ni tycka det i djuraffärerna är dyrt ? :O jag köpte mitt på djurproffsen för 50 spänn för 400 liter ! :S
#65 va billigt här betalar jag 120 kr för 70 L 
Haha :D Jag kan börja langa spån till er om ni vill ? :D
#65 - Här köper jag en liten, liten löspackad påse för 18 kr. Räcker nästan till en bur ;) Så djuraffärsspånet är på tok för dyrt till alla mina grisar.
Hanna
samma här räcker inte alls långt å framför allt inte nu när jag tvingats sära på mina gossar pgav stora blod sår
så nu har jag 4 burar
Jag har 3 burar , varan av är en stor kaninfamiljebur :D haha :D bara det bästa är bra nog , eller vad säger ni ? :D
en 400 literspåse räcker kanske 2 månader . och kostar 50 spänn :D

#58 Nja, på Naturnära (Backaplan) kostar en bal 65:- har jag för mig, och det är bra mycket närmre för vår del att åka dit istället för Rävlanda. Men det kan vara bra att ha några ställen att välja på - och speciellt nu om det börjar ta slut lite varstans..
--------------

#72 Ajjävlar du ! :D du behöver en spånlangare :D

Ibland undrar man hur en produkt kan skilja så himla mycket i pris.. Knäppt.
#74 Verkligen!

Ingen som svarar =(

Tur att man har kontakter om man behöver få tag på när det krisar. :)
#76 Om det är #4 du syftar du på, så är svaret att nej, man måste givetvis inte ha spån i buren. :) Man kan ha annat bottenmaterial om det fungerar bra, men spån(och toa-lätt) verkar vara det som funkar bäst.
Ojdå det här hade jag ingen aning om faktiskt…men så köper man ju det stora balarna så det kanske märks nästa gång man ska handla spån då.

#78 okej tack för svaret =)
Jag har tygtrasor i botten och det funkar bra och lätt när man ska städa och det kostar ju inte lika mycket heller ^^

Mamma körde inom Granngården här idag, bara för skojs skull för att kolla, inget spån alls där, skulle komma tidigast på torsdag.
**SMF 237 Sweet Dream's
Var just iväg på Jordnära och köpte på mig två balar.
När vi kom in i trähallen där dom har spånet så började jag verkligen asgarva, dom hade minst 15-16 pallar med spån travat upp till taket och här har jag gått och oroat mig för att det skulle vara slut ;) Priset hade dom höjt rätt saftigt, 10-20 kr.
Men letar ni efter spån och bor i krokarna så ta en sväng till Jordnära.
Hanna

Idag köpte vi på oss sex balar till så nu har jag tio stycken, borde räcka ett tag och det känns verligen bra
**SMF 237 Sweet Dream's

Oj, vart får alla tag på sitt spån? Svärföräldrarna kommer ner i helgen, så vi ska fråga om de kan köpa med ner.. Och så hoppas vi att de har spån i Gävle!
Nu är det kris här hemma :P
Mor min skulle köpa två stora balar spån idag då vi har höns, kaniner, marsvin och hamstrar som ska ha spån.
DET FINNS EJ ATT FÅ TAG PÅ!!
Har satt upp oss på väntelista men det tar ca 3-4 veckor innan vi kan få 2st :(
Så min snälla mor har sagt att hon ska köpa sånna här små påsar med spån (dyyrt) tills vidare och min snälla pappa ska försöka hyvla i helgen så vi får hemmagjort spån :) Hönsen kan man ju använda torv till i värsta fall men tror ej det skulle gå bra för marsvinen och kaninerna då de bokstavligen talat kryper runt i det och det är ju dammigt.
Jag som behöver göra rent i morgon :P Hoppas marsvinen kan hålla sig ;)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#86----> Oj…men jösses det är lång väntetid det…

ett tips till de som kan tillfälligt byta bottenmaterial. Toa-Lätt som finns i 10, 20 och 55 liter. 55-literssäcken är lika stor som en fodersäck på 15-20 kg. kostar allt från 100 och uppåt. Jag har det till mina möss då jag själv är allergisk mot spåndammet som finns även i hästbalsstorleken.
#88 Det ska vi nog införskaffa :) Iaf till marsvinen och hamstrarna, kaninerna bor ute så de behöver spånet.
Tack för tipset :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Det luktar lite innan man är van vid det. Det är papperspellets som man även kan ha i kattlådor, väldigt bra även för kompostering efter användning i buren/burarna(om man har tillgång till kompost) då det är ett naturmaterial.
nu är det kris här med behöver göra rent i dag och odal vet inte när dm får hem, långhåren är väll inga problem dom får ta toa-lätt och en litten handuk men dom andra 4 måste ha spån
. Får be pappa åka runt å letta åt mig

Toa-lätt finns i de flesta matbutiker i 10/20 liter, 20+55liter finns i både djuraffärer och på typ COOP FORUM.
vi har typp 55 liter hemma då vi har katt med så det är ju en fördel just nu

#93, Det ligger inget stall i närheten? Jag åker förbi massor på väg till jobbet, och de har balar med spån, minst 20-30st. Du kan ju alltid höra med ett stall om de skulle kunna sälja någon..
#94 om det är brist på spån så vill nog inte hästägarna sälja :) Det brukar ju gå åt nästan en bal varannan dag för dem så 20-30st är inte så många om de har flera hästar :(
jag tycker att hästägarna borde använda sig utav torv nu i dessa kristider :P Hästarna tar ju inte skada utav det men ajg tror marsvin och andra smådjur skulle göra det, det dammar ju rätt mkt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#94 ne dom enda stallen jag känertill har torv
får ta en sväng till djuafären å seom dom har något litte till mig får försöka dryga ut med halm. har till å med ringt syrran å kollat men dom har inget heller inte äns vid sågen som är hos dom 

#95, Ja, jo jag vet. Men man kan alltid fråga, de kan ju vara väldigt snälla, och som du säger använda torv istället. :)
Nu har jag varit i väg å letat spån hittade typ 120 l sån och en massa halm allt gick på 250 kr
tur jag har en snäll pappa 
Mammas sambo åkte till Granngården i Rimbo och köpte 2 spånbalar till mig, här verkar det inte vara brist på det än så länge. :D

Nej, när jag var i Arninge sa de att Rimbo hade fått in.. Ska väl dit någon dag. Vet du om de har kvar?
#100 Jag tror dom har kvar, har visserligen inte kollat så noga mot affären (åker förbi den varje dag) eftersom jag redan köpt spån, men jag tror att dom har balar kvar. :)
Måste verkligen köpa spån nu snart ^^
Pappa gjorde inte det i veckan, så det får väl bli imorgon.
Mvh Felicia

Okej, ska in till rimbo nästa vecka. så får kolla då.
Köpte en spånsäck idag på zooaffären, 39 kr som vanligt för en påse. Räcker till drygt en bur på 137*60 cm med 8 cm tjockt lager. Butiksägaren berättade att deras spånleverantör importerar spån från Tyskland nu, där det är bättre tillgång. Än så länge får de leveranser mån, ons och fre morgon.
Mvh Felicia

Helst sjukt att vi måste importera något som vi i Sverige är duktiga på att ha själva, vi har ju väldigt mycket skog i Sverige.. Tråkigt med alla utsläpp som blir. :(
#105 Ja! Eller hur =/
Hoppas att de har balar på Naturnära, och att de kommer från Sverige.
Mvh Felicia

Man får hoppas att det börjar produceras träsaker snart, så vi kan få vårat kutterspån! :D

Kan nästan med säkerhet säga att det naturnära fick in denna veckan på torsdag var redan slut på fredagen.
Var några timmar för tidig på naturnära och kunde inte åka dit senare på torsdagen. Därför blev jag utan spån
.

Hmm.. Känns ganska så illa det här. Åkte förbi Rimbo idag, men glömde att de stängde 14, och vi kom dit 10 över.. :( Men hoppas de har till nästa vecka.

jadå, dom sa att dom hade lite spån förra veckan på granngården, att det var slut i varje butik som sålde dom här balarna med kutterspån i Luleå, och att det var sånbrist i hela landet.
Var dock där igår och då hade dom de inne, kostade 75kr för en sån stor, tyckte det var väldigt billigt, hade jag vetat priset innan jag ställde mig i kassan så hade jag köpt fler, men orkade sen inte, det jag köpte kommer nog räcka ett tag då jag bara har tre grisar :D.

spån i göteborg?
tror ni dom får in på naturnära imorgon? tänkte åka dit
ska researcha lite på vart man kan köpa spån i götet nånstans..

#111 du kan ju alltid ringa naturnära och fråga om de fått in.
annars kan man köpa från hornbach för 119kr balen.. De har oftast inne eftersom de beställer mer åt gången…

tack! då åker jag förbi hornbach om in naturnära har imorgon :)
Jag ska ringa och höra med Naturnära imorgon faktiskt. Så får pappa ta en sväng dit om de har ;)
Mvh Felicia

meddela mig också om naturnära har. känner mig ganska tjatig med att ringa dit ofta.
Jag ringde precis Naturnära, de har helt slut på spån och vet inte när de kommer få in det igen. Ingen planerad leverans… =/ Däremot har de pappersströ, om någon åker dit kan ni väl meddela mer om det och pris.
Mvh Felicia
Nu är det ju snart Gbg horseshow också och då lär det gå åt ca 1500 spånbalar (!!!). Så man får nog försöka köpa på sig ett lager om man hittar, om man bor i Gbg-trakten *s*
Mvh Felicia
Det är då man byter burunderlag..
#118 Vissa kanske inte kan ha annat än spån?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#119 Jag vet faktiskt inte, har inte heller läst tråden, endast de första inlägget. Vad finns det för anledningar till vadför man bara kan ha spån?
#120 Man kanske inte har råd med annat (finns ju de som är fattiga som har djur också), det är ända jag kommer på.
För det där papperspellet-ströet är ju svindyrt mot för spån men har man inge spån så måste man ju hitta på nått annat.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#121 När man har mindre ytor att täcka så blir prisskillnaden inte så stor. Men om man har tex häst blir det jobbigare att fylla boxen med toa lätt. River papper för er som har marsvin? Reklam får man ju alltid. Undvik de papper med glatta ytor bara, kan vara giftigt för djuren.
Men å andra sidan om man är så fattig att man inte har råd när det krisar på spån så kanske man bör överväga om man har råd att ha djuret i huvudtaget? Eller skära ner på något annat.
#122 Nej menade så klart inte att hästar skulle använda spån, trodde vi snackade marsvin eftersom vi är i det forumet ;)
Hästar kan man använda torv åt eller rivet papper kan man också få tag till åt dem.
Ja precis men det finns många som har djur ändå fast de egentligen itne har råd, jag är inte en av dem! Men de finns!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#122 Rivet papper fungerar nog inte till marsvin alls.. För det första lär man få ha otroligt mycket, för det andra lär de äta utav det, för det tredje suger det inte upp ens hälften så bra som spån. Tror inte det funkar alls, tyvärr.
Får jag inte tag på spån kommer jag byta till Toa-Lätt även fast det är rätt dyrt. Men jag tror inte det blir någon jättekris här hemma ^^
Mvh Felicia

haha, fick samma svar när jag ringde nu, innan jag såg ditt inlägg :9
inte så jättesugen på det där andra faktiskt, men någon sa att hornbach hade?

Verkar vara illa just nu med spån.. :( Får nog boka upp pojkvän och bil imorgon när jag är i Rimbo om de har spån kvar.

rimbo låter bekant. så såg jag att du kommer ifrån hofors!
min släkt kommer typ därifrån, så flyttade dom vidare mot sandviken-järbo och nu bor jag här i göteborg :)

#127, Jag kommer inte från Hofors, men min pojkvän gör det. Jag sommarjobbade där förra sommaren, så därför kanske det står kvar. :P Jag kommer i vanliga fall från sthlm. Men både jag och sambon fick jobb i Norrtälje så då blev det flytt. :)

#127 aha! vad trevligt för er :)
själv är jag arbetslös och ångerfull! vad jobbar du med?

#129, Jadu, jag jobbar lite överallt. :P Hunddagis, Kennel och Djuraffär. Men ska väl sluta jobba så mycket som jag jobbar nu.. Man orkar inte. Så det blir djuraffären som drar det längsta stråt! :D Och blir kanske hunddagiset senare i år.
Va är du utbildad som? :) Tänker, Göteborg är ju ganska stort.

Hornbach har spån i gbg, men då måste man vara bered att betala 119kr balen. Dyrt tycker jag som betalat 70kr balen på naturnära.
#127-130 Tjorve och Sannich - privat snack får ni ta via pm, i den här tråden håller vi oss till ämnet spånbrist ;)
Mvh Felicia
#123 Jag snackade faktiskt om marsvin, kanske formulerade mig lite knasigt. Men med häst är det nog enklast att ha spån, evt halm eller torv, tidningpapper kan bli jobbigt.
#124 Ok, visst inte att marsvin åt papper, har aldrig haft masvin. Men däremot kanin och när jag hade glömt att köpa hem spån så fick det bli tidningspapper, det fungerade bra tyckte jag. Har haft det tillfälligt åt alla mina gnagare.
Halm kanske?

Ja, sorry. :P
Hur går det för alla som har spånbrist, föresten?
Städade idag, har dragit ut på det någon dag extra för jag har bara lite spån kvar. Blev kvar till en städning till ungefär sen är det slut :(
Får heller inte tag på fören om 3-4 veckor då nästa leverans kommer så det får nog bli toa-lätt eller nått annat under tiden
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hmm.. Ja, jag köpte också en påse toa-lätt som jag använder mer av nu, under spånet. Men jag tycker det blir hårt för deras tassar.. :( Så kommer inte spånet tillbaka när detta jag har nu är slut, så börjar jag nog med filtar.. Vi kommer flytta, och får då en egen tvättmaskin, så då går det ju. Kan ju lova att mina grisar kommer njuta när de bara har filtar i buren. :P

här i älvsjö (sthlm) är det fullt hela tiden.. .:S
Resistance is futile.

sorry! tillbaka till spånet..
var iväg till hornbach och köpte både spån och en stor påse med hö.
119 spänn för spånet (400l) och 98 för delikatesshöet (110l). kanske inte jättebilligt, men höet var ekologiskt ;)
blev förvånad över att dom hade ett så bra sortiment på massa annat också, fast mest marsvins"godis" och inte så mycket nyttigt.
köpte vildbärsträpinnar at lyxa till det med!
ska nog klara mig ett tag till nu. -puh-
#137 Djuraffärsspånet tar väl knappast slut någonstans, det är ju så små förpackningar (även de största).
På mitt spånställe hade de höjt ransoneringen till fem balar i förra veckan, så nu har vi så att vi klarar oss ett tag. Känns jätteskönt.

kom på att zookompaniet i gamlestan, vid gamla göfab numera willys, nog har spånbalar! för er som bor i göteborg
ingen aning om vad det kostar, men dom har ett stort utbud.
vill helst inte handla där för dom har så många marsvin "på lager" som ingen köper, och sånt vill jag inte uppmuntra till..
men om ni har slut så gör ett försök där!

Jag var på granngården i örebro för några dagar sedan och då hade de spån. köpte en bal bara. ;O men hoppas att jag klarar mig på det.

Mamma köpte spån åt mig idag på ganngården och hon sa att det fann mcket där. Olika från stad till stad verkar det som :P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Nu vill jag nog ta butiken i försvar, då jag känner dem väl.
Det är en av de mycket få butiker som INTE avliva djur bara för att de blivit "för gamla".
#138 Är 400l en bal ungefär?
Allt hö är väl ekologiskt *s* Åtminstone ungefär. Man besprutar väl knappast ängar i alla fall ^^
Var finns Hornback? Backaplan?
Vet du förresten om Naturnära har spån nu?
#143 Vilken butik!? Zookompaniet…?
Mvh Felicia

#143 det var ju betryggande, men som diskussionen har varit så har man djur i djuraffär endast som lockbete för att folk ska komma dit och köpa andra saker och sen "råka" få med sig ett djur.
om detta stämmer så är det hemskt, och jag tycker att dom har lite för många djur på zookompaniet då dom heller inte verkar sälja så många. det senast födda marsvinet var fött i september och några "så tidigt" som i april förra året.
det låter hemskt, men dom flesta som köper sina djur på djuraffär är oerfarna och vill oftast ha ett så ungt djur som möjligt.
#144 400l var en bal, ja.. men dom nyser så mycket av det här nya, så jag vet inte om jag måste börja med toa-lätt eller så.. min uppfattning är att spån på bal är mycket dammigare än spån på påse som oftast har lite större spån.
hornbach ligger skrattretande nära naturnära faktiskt :)
fast vi körde fel första gången och fick ta en omväg runt hela backaplan..
om du kommer från samma håll som blomsterlandet, dvs. du har naturnära mitt emot eller till vänster snarare, så fortsätter du bara till nästa vänster infart och då borde du se den gigantiska orangea byggnaden.
har två oöppnade spånbalar här hemma. men går åt ganska mkt spån eftersom att jag har 12 burar varav en är en bokhylle bur men det ska nog räcka ett tag ändå.
Ojdå, fortfarande! Jag har för en städning till, dags att köpa nytt *s*
Har hört att Norrland är värst drabbat då de skickar vårt spån söderöver…hm! Jag ska kolla alternativ typ torv el likn idag, ringa granngården o höra vad de föreslår, jag har ju ändå några marsvin, ca 15-20 stycken!

Jag ska väl inte säga nåt för då drabbar det väl mig oxå, men jag säger det ändå ^^ Hos oss har jag inte märkt av någon spånbrist ÄN. Allt är precis som vanligt hittills.
Hoppas det håller i sig oxå. ;/
#148 - Torv måste damma en del väl? Sen blir det nog rätt mörkt i burarna också.. Men det kanske funkar om man har ett eget rum till marsvinen. Men det var någon här som hade letat upp något toalätt liknande att ha i buren, halmpellets?
Hanna

Är det fortfarande kris? :S Det finns några här inne som bor i Rimbo.. Har de kutterspån kvar där? Jag har på jobbet, men det är bara "luftade" säckar, alltså nästan inget i dem.
#151 jag har inte kollat på ett tag hur dom har det med spån i Rimbo då jag redan har spån hemma, men det lär bli aktuellt snart, gick nästan åt en halv spånbal på en gång till mina två bokhylleburar. :/

I höstas köpte jag spån så det skulle räcka till fram till mars. Var inne på lantmännen för att köpa nytt spån, i god tid. "Vi får inte hem kutterspån förrän om 4-8 veckor. Det är totalt omöjligt att få tag i"
Så vad gör man nu? Hur har ni gjort?
Vi har fått tag på från granngården igen :) Bokade 2st balar och fick även köpa 2st till eftersom det hade blivit över!
Så nu räcker dte förhoppningsvis tills de får in mer igen :)
#153 Du får nog byta bottenmaterial i värsta fall, annars är det bara att söka överallt i alla affärer som kan tänkas ha spån, ni kanske har någon träverkstad ellerl iknande som kanske har spån över?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#122 Det kan faktiskt vara så att man har en ganska bra ekonomi när man skaffar djur. Sedan kan det hända olika saker, ex sjukdom (sämre inkomst) uppsagd (riktigt mycket sämre inkomst) eller något annat som inte varit planerat. Skall man då göra sig av med djur som är som familje meddlemmar för att man kanske tillfälligt inte har råd? Det kan hända mycket som förändrar levnads villkoren. Man gör sitt bästa ändå.
Här har vi spånbrist. Fick tag i en storbal när jag köpte hundmat på Oods kvarn i Dalstorp. Där finns det lite kvar men dom vet inte när dom får mer.
Nu har jag varit i väg och köpt 2 400L balar med spån så nu klarar jag mg. men dom hadde höjt från 75 till 89 kr
Nehepp, det börjar verkligen bli aktuellt att få tag i spån för min del. Jag läste i tidningen Ridsport att det var stor spånbrist i hela landet och massor kring det. Men på deras internetsida står inget om det.
#156 Men det var ju bra pris ändå ;)
Mvh Felicia
#57 jodet är det har ju spån i en evighet nu *L* har ju bara 6 grisar än *L*
var iväg o köpte spån på mitt "spånställe" idag. dom hade massor med balar, men hon kunde inte säga hur det såg ut framåt.. eftersom dom ansvänder samma material till eldnings pellets och dom får bättre betalt för det, så pressar dom mer pellets = mindre spån till oss. =S hon sa att det berodde mycket på vädret oxå. så nu hoppas vi på fint väder tycker jag!! :)

Men oj det visste jag inte! Här i Göteborg har jag inte märkt någonting, fast det kanske kommer, vem vet…

#160 Var köper du dina spån i Göteborg när du inte märkt spånbrist?
Alltså jag gillar inte spån! Man måste bara dammsuga hela tiden för marsvin sprätter så. Jag använder toa-lätt det är jätte bra! Och det luktar ingnget nästan! Hel underbart och det är lätt att städa också. 
Här finns inget spån, utom i norge, jag köpte torvströ och pappersströ idag så får vi se hur det funkar!

Hur ser det ut med spånbristen i Göteborg?
Någon som vet om Naturnära fått in?
Jag köpte spån på Hornbach sist, men det var så hiimla dammigt.
Har haft StL-strö ett tag men det är så kartongigt..
Håller på och bygger en bokhyllebur nu, bilder kommer sen :)
Alltså, vart hittar man mindre dammigt spån i göteborgstrakten?

#164 Jag var på Naturnära i denna veckan och då hade de inget, men sa att de skulle (antagligen) få in i nästa vecka. Ring och hör med dem.
Jag fick köpa för mer än dubbla priset på Arken Zoo i Sisjön, de beställde in. 199:- kostade det mig
Men vad ska man göra? Jag behövde ju verkligen spån, så..
--------------
#159 Vart är det du bor?
#160 Inte märkt av? Det är ju verkligen brist här i Göteborg tycker alla andra på forumet… *s*
#164 Pappa ringde för ett rätt bra tag sen och då skulle de få in veckan därpå, men när han ringde den veckan sa de att de kanske skulle få om en vecka. Så läget är väldigt osäkert verkar det som =/ Jag har i alla fall turen att min kompis är hästägare så jag köper av henne.
#165 199 kr för en bal! >.<
Mvh Felicia

Min kompis är också hästägare men jag får ändå inte köpa av henne för att de har svårt att få spån till stallet.
Var förra veckan och letade spån och hitta inte det nånstans. Nån som vet var man kan hitta spån i Göteborg?

varje gång man är inne på naturnära så säger dom "troligtvis imorgon".. det kommer aldrig :/
#166 vad är det för märke på ditt spån? du verkar ju inte få så dammigt..
Här i västernorrland är spånbristen löst iaf :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#168 Precis - jag har slutat hoppas på Naturnära *s*
Det är inget speciellt märke på spånet vad jag vet… Men det dammar inte nej :)
Mvh Felicia

Såg igår att granngården nu har spån! :) Hoppas bara att vi utan häst får köpa. :)

#171 Är det granngården i trollhättan du menar?

Nopp. Granngården i rimbo. :)

hittils är det ingen stor spånkris här.
Spån finns o köpa och så , iaf för marsvinen.
Men ska ju skaffa häst snart men min granne säljer spån så det ska nog inte vara något problem. Får vell annars börja med torvmix (spån o torv) när det gäller hästar :) men marsvinen klarar sig finemang :)

Jag tycker spånbristen är värre än någonsin. Hittar inte det nånstans i Göteborg

I västerås har det inte varit eller är spånbrist här har vi gott om spån :)
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Usch, jag måste köpa nytt snart - är inne på sista balen. Men Jordnära har aldrig svikit hittils :P
Hanna
Jag har inte märkt något här i Kalmar, jag tycker att dom nästan hade mer än vad dom brukar ha! :o
#178 - Aha! Så det är där allt spån finns ;)
Hanna
I vanliga djuraffären här norr om sthlm råder ingen brist, där har de gott om spån och spånet finns till samma vanliga pris. På granngården hundra meter bort har de däremot inget spån alls och vet inte när de får in mer, då det enligt dem råder stor brist. Lustigt det där. ;)
Jag har bara en papperskasse med spån. Behöver verkligen köpa nytt, det går åt betydligt mer nu med 2 burar..
Mvh Felicia